klasa Va
Treść
Temat: „ Różnorodność roślin" -ciekawostki, ćwiczenia utrwalające. (22. 06.2020)
lekcja online -JITSI godz. 11.45
"Wiesz czy nie wiesz?" -ćwiczenia -str. 158-159 z podręcznika
Korzystanie ze strony: https://epodreczniki.pl/a/roznorodnosc-roslin/DFjI5Lq7l
1. Porównanie mchów i paprotników.
2. Porównanie roślin nagonasiennych i okrytonasiennych.
3. Ciekawostki -zał.1.
A. Sławińska-Kanach
Temat : Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z działu „ Różnorodność roślin"
15.06.2020
ćwiczenia utrwalające i sprawdzające wiedzę (mchy, paprotniki, rośliny nagonasienne, rośliny okrytonasienne) - zał.1, zał.2
A. Sławińska.-Kanach
|
Temat : Przegląd roślin okrytonasiennych - rośliny zielne. (08.06.2020)
lekcja online-wideospotkanie JITSI godz. 11.45.
Cele:
|
Treści:
|
- rozpoznawanie roślin za pomocą kluczy, atlasów, zdjęć
- multibook str. 149 (rośliny jednoliścienne i dwuliścienne -rodziny, gatunki)
- zał. 1 -fiszka
- zał. 2 -Klucz do oznaczania wybranych gatunków roślin łąkowych (proszę zapisać w dokumentach)
Praca domowa dla wszystkich
Wymień 5 gatunków roślin leczniczych i opisz ich działanie.
Praca domowa dla chętnych
Wykonaj zielnik " Rośliny okrytonasienne naszej okolicy"
8 -10 roślin
Wypisz 5 wybranych rodzin okrytonasiennych i przykłady zaliczanych do nich gatunków roślin.
Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 12.06., zielnik do 12.06.2020r. slawinskakanachalina@gmail.com
A. Sławińska-Kanach
|
Temat : Przegląd roślin okrytonasiennych - drzewa, krzewy, krzewinki. (01.06.2020)
lekcja online-wideospotkanie JITSI godz. 11.45.
Cele:
|
Treści:
|
- rozpoznawanie roślin za pomocą kluczy, atlasów, zdjęć
- multibook str. 150-153 -Rozpoznaj gatunki drzew, krzewów liściastych, krzewinek.
karta pracy -zał. 2 -ćwiczenie (praca na lekcji)
Praca domowa dla chętnych
karta pracy- zał. 1
Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 08.06.2020r. slawinskakanachalina@gmail.com
A. Sławińska-Kanach
Temat: Przegląd roślin nagonasiennych . (25.05.2020)
lekcja online - wideospotkanie JITSI godz. 11.45
Cele:
Treści:
|
Karta pracy -zał. 1 (praca na lekcji)
multibook
Praca domowa dla wszystkich
obserwacje terenowe
Obserwacja
Porównanie igieł różnych gatunków roślin iglastych w najbliższym otoczeniu.
Co będzie potrzebne
- okazy gałązek sosny zwyczajnej, świerka pospolitego, cisa pospolitego, jodły pospolitej, jałowca pospolitego, modrzewia europejskiego;
- linijka;
- lupa.
Instrukcja
- Porównaj igły na gałązce.
- Policz, ile igieł wyrasta z każdego pęczka (krótkopędu).
- Zmierz igły.
- Określ dotykiem, czy ich kształt jest płaski, graniasty, okrągły, trójkątny lub inny.
- Porównaj czubki igieł.
Na podstawie obserwacji uzupełnij tabelę.
karta pracy -zał. 2
Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com
do dnia 31.05.2020r.
A. Sławińska-Kanach
Temat: Znaczenie roślin okrytonasiennych. (18.05.2020)
lekcja online - wideospotkanie Jitsi godz. 11.45
Cele:
- wykazanie roli roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka
Treści:
- znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka
karta pracy -Znaczenie dębów dla galasówki dębianki (korzystam z informacji) -zał.1
Ćwicz. z podręcznika 1 i 2 str. 153 (praca na lekcji)
multibook
Praca domowa dla wszystkich
Jakie produkty człowiek otrzymuje z roślin okrytonasiennych. Skorzystaj z różnych źródeł informacji. Przedstaw zagadnienie wykorzystując zdjęcia, rysunki.
Praca domowa dla chętnych
Które rośliny mają właściwości lecznicze?
Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 24.05.2020r. slawinskakanachalina@gmail.com
A. Sławińska-Kanach
Temat: Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych. (11.05.2020)
lekcja online - wideospotkanie JITSI godz. 11.45
Cele:
- poznanie budowy owoców i nasion
- wykazanie adaptacji owoców do rozsiewania nasion
- poznanie roli poszczególnych elementów nasienia
- wykazanie działania różnych czynników na proces kiełkowania
- wykazanie możliwości wegetatywnego rozmnażania się roślin
Treści:
- budowa owoców
- sposoby przenoszenia owoców
- budowa i kiełkowanie nasion
- badanie wpływu wody
- na kiełkowanie nasion
- rozmnażanie wegetatywne roślin
1. Budowa owoców
owoc = nasiona +owocnia
ze ściany zalążni-powstaje owocnia
z zalążka -powstaje nasienie
2.Owoce suche, np. orzech i mięsiste, np. pomarańcza -animacja komputerowa e-book
3. Sposoby przenoszenia owoców.
4. Budowa nasion.
zarodek, tkanka odżywcza(bielmo), łupina nasienna
5. Kiełkowanie nasion. (niezbędne: woda, odpowiednia temperatura, tlen, u części roślin również światło) -animacja komputerowa e-book
6. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
Notatka
1. Budowa owoców
owoc = nasiona +owocnia
ze ściany zalążni- owocnia
zalążek -nasienie
2.Owoce suche, np. orzech i mięsiste, np. pomarańcza.
3. Sposoby przenoszenia owoców.
4. Budowa nasion.
zarodek, tkanka odżywcza(bielmo), łupina nasienna
5. Kiełkowanie nasion (niezbędne: woda, odpowiednia temperatura, tlen, u części roślin również światło).
6. Rozmnażanie wegetatywne roślin.
Praca domowa dla wszystkich
Ćwicz. 2 str. 147 z podręcznika
Podaj po 3 przykłady owoców suchych i mięsistych.
Praca domowa dla chętnych
Doświadczenie -Badanie wpływu wody na kiełkowanie nasion (wynik, wniosek) -str. 146 z podręcznika
Załóż hodowlę roślin za pomocą rozmnażania wegetatywnego ( z bulwy ziemniaka, czy z sadzonki liściowej)- i obserwuj ją.
Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com
do dnia 17.05.2020r, ( w przypadku doświadczenia, hodowli) do dnia 24.05.2020
A. Sławińska-Kanach
Temat: Charakterystyka roślin okrytonasiennych. (04.05. 2020r.)
lekcja online -wideospotkanie Jitsi - godz. 11.45
Cele:
|
Zakres treści:
- cechy roślin okrytonasiennych
- budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej
- cykl rozwojowy rośliny okrytonasiennej
- sposoby zapylania roślin
- kwiatostany
prezentacja multimedialna
karta pracy - zał. 1 (praca w czasie lekcji)
Praca domowa dla wszystkich
Ćwicz. 5 i 6 z karty pracy
Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 10.05.2020r. slawinskakanachalina@gmail.com
A. Sławińska-Kanach
Temat: Charakterystyka roślin nagonasiennych - ćwiczenia utrwalające. (27. 04. 2020r.)
lekcja online - wideospotkanie Jitsi godz. 11.45
Cele:
- utrwalenie cech roślin nagonasiennych, roli nasion w życiu rośliny, budowy i cyklu rozwojowego roślin nagonasiennych (dla chętnych) na przykładzie sosny,
znaczenia roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka, gatunków roślin nagonasiennych
Treści:
- charakterystyczne cechy roślin nasiennych – kwiaty i nasiona
- cechy roślin nagonasiennych, budowa roślin nagonasiennych
- cykl rozwojowy rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny(dla chętnych)
- znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka
- przegląd roślin nagonasiennych
- ciekawostki
Ćwicz. "Wiesz czy nie wiesz?" - 5,7 str. 158
Prezentacja multimedialna
Karta pracy - zał. 1 (praca na lekcji)
Praca domowa dla wszystkich (podlegająca ocenie)
Wykonaj ćwiczenia 4 i 7 z karty pracy
A. Sławińska-Kanach
Temat: Charakterystyka roślin nagonasiennych. (20. 04. 2020r.)
Cele:
- poznanie cech roślin nagonasiennych
- poznanie roli nasion w życiu rośliny
- poznanie budowy i cyklu rozwojowego roślin nagonasiennych (dla chętnych) na przykładzie sosny
- wykazanie znaczenia roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka
Treści:
- charakterystyczne cechy roślin nasiennych – kwiaty i nasiona
- cechy roślin nagonasiennych
- budowa roślin nagonasiennych
- cykl rozwojowy rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny(dla chętnych)
- znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka
1. Rośliny nasienne
Rośliny nasienne (kwiatowe)- rośliny, które oprócz korzeni, łodyg i liści wykształcają kwiaty i nasiona. Kwiat służy roślinom nasiennym do rozmnażania płciowego.
Nasienie zapewnia im przetrwanie i umożliwia rozprzestrzenianie się.
Każde z nasion zawiera zawiązek nowej rośliny, który dzięki łupinie nasiennej jest chroniony przed wpływem niekorzystnych warunków środowiska.
2. Cechy roślin nagonasiennych.
Przeanalizuj cechy korzystając z podręcznika str. 130.
- drzewa, rzadziej krzewy
- liście -postać długich, sztywnych igieł
-zimozielone
- liście są wąskie i pokryte warstwą wosku, a pnie mają grubą korę- są odporne na mrozy i wielomiesięczną suszę
3. Jak są zbudowane rośliny nagonasienne? rys. str. 131 z podręcznika
sosna zwyczajna
- część nadziemna- potężny pień, który rozgałęziając się tworzy koronę
-liście -długie sztywne igły
- część podziemna-palowy system korzeniowy
-kwiaty męskie i kwiaty żeńskie tworzą kwiatostany
-kwiatostany żeńskie z czasem przekształcają się w duże, brązowe szyszki, w których znajdują sie nasiona, zaopatrzone w skrzydełka
4. Rola roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka- str. 133 z podręcznika
Notatka (wklej do zeszytu)
Rośliny nasienne(kwiatowe)- rośliny, które oprócz korzeni, łodyg i liści wykształcają kwiaty i nasiona.
Kwiat służy roślinom nasiennym do rozmnażania płciowego.
Nasienie zapewnia im przetrwanie i umożliwia rozprzestrzenianie się.
Większość roślin nagonasiennych stanowią drzewa i krzewy o sztywnych łodygach pokrytych korą oraz liściach w postaci igieł.
Praca domowa dla wszystkich (podlegająca ocenie)
Zad. 2 str. 136 z podręcznika
Praca domowa dla chętnych
Scharakteryzuj znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie.
Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 26.04.2020r. slawinskakanachalina@gmail.com
A. Sławińska-Kanach
Temat: Paprotniki – pierwsze organowce. ( 06.04.2020r.)
Treści:
- środowisko życia paprotników
- ogólna budowa paprotników
- budowa paproci, skrzypów i widłaków
- cykl rozwojowy paproci(dla chętnych)
- znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka
Osiągnięcia:
- wskazanie siedlisk występowania paprotników
- poznanie budowy paprotników
- poznanie cyklu rozwojowego paproci(dla chętnych)
- wykazanie różnorodności organizmów zaliczanych do paprotników
rozpoznawanie wybranych gatunków paprotników)
Na podstawie treści z podręcznika (srt. 121-128) i filmu „Skrzypy i paprocie-rośliny wilgotnych środowiska” – platforma e –podręczniki (zasoby ucznia) przeanalizuj zagadnienia:
- Środowisko życia.
- Ogólna budowa paprotników.
Paprotniki ( paprocie, widłaki, skrzypy) to pierwsze organowce, które wykształciły właściwe organy roślinne: korzeń, łodygę i liście.
- Budowa paproci ( przeanalizuj rysunek w podręczniku –str. 122)
Zwróć uwagę na korzenie, kłącze, pierzaste liście o długich ogonkach, funkcje organów.
Przedstawiciel – nerecznica samcza
- Budowa skrzypów. ( przeanalizuj rysunek w podręczniku –str. 123)
Zwróć uwagę na korzenie, kłącze, nadziemne łodygi proste lub rozgałęzione, na łodygach drobne zredukowane liście, liście, które mają zarodnie(kłos zarodnionośny)
Przedstawiciel: skrzyp polny (pęd wiosenny, pęd letni)
- Budowa widłaków (przeanalizuj rysunek str. 123 z podręcznika). Zwróć uwagę na delikatne korzenie, łodygi płożące się po powierzchni Ziemi, z których wyrastają pionowe rozgałęzienia, na łodygach drobne liście, liście zaopatrzone w zarodnie(kłos zarodnionośny)
Przedstawiciel -widłak goździsty
- Cykl rozwojowy paproci -dla chętnych.
- Znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka.
Notatka: (wklej do zeszytu)
Paprotniki ( paprocie, widłaki, skrzypy) to pierwsze organowce, które wykształciły właściwe organy roślinne: korzeń, łodygę i liście.
Większość paproci wykształca wieloletnią łodygę podziemną zwaną kłączem. Wyrastają z niej korzenie oraz duże, pierzaste liście, na których spodniej stronie rozwijają się zarodnie. Skrzypy wytwarzają kłącze, z którego oprócz korzeni wyrastają łodygi nadziemne zaopatrzone w drobne liście. Część liści ma zarodnie. Znajdują się one na szczycie niektórych łodyg, gdzie formują kłos zarodnionośny.
Widłaki nie mają kłącza tylko łodygi płożące się po powierzchni ziemi, z pionowymi odgałęzieniami. Z łodyg wyrastają korzenie oraz drobne liście. Na szczycie niektórych łodyg występuje kłos zarodnionośny.
Praca domowa (dla wszystkich)
Zad. 2 i 3 str.128 z podręcznika.
Praca domowa dla zainteresowanych
Wymień gatunki paprotników występujące w Polsce. Które są pod ochroną?
Odpowiedzi proszę przesłać na e-mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com (scan,zdjęcia) do dnia 16.04.2020r.
Alina Sławińska-Kanach
Temat: Mchy -najprostsze rośliny lądowe - ćwiczenia.
Treści
- środowisko życia mchów
- budowa mchów
- cykl rozwojowy mchów(dla chętnych)
- zdolność wchłaniania wody przez mchy
- znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka
- wskazanie siedlisk występowania mchów
Cele:
- poznanie budowy i cyklu rozwojowego mchów
- wykazywanie zdolności wchłaniania wody przez mchy
- rozpoznawanie mchów wśród innych roślin
- wykazanie znaczenia mchów w przyrodzie i dla człowieka
- Na podstawie podręcznika str. 115-120 oraz dostępu do platformy e-podreczniki (link https://epodreczniki.pl/b/mchy---male-niesamowite-rosliny/PlweeR6k3) „ Mchy –małe niesamowite rośliny” (film, ilustracje, zdjęcia) przeanalizuj treści:
- Środowisko życia mchów.
- Budowa mchu płonnika.
- Jak rozmnażają się mchy? (dla zainteresowanych)
- Czy mchy mają zdolność wchłaniania wody?
- Jakie jest znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka?
- Uzupełnij kartę pracy (zał.1)
- Doświadczenie( dla chętnych): Czy wysuszone mchy wchłaniają wodę? Proszę wykonać doświadczenie –zad. 2 z karty pracy i wysnuć wniosek.
- Przepisz (wklej) do zeszytu notatkę:
Notatka
Mchy żyją głównie na lądzie, gdzie zasiedlają wilgotne środowiska. Pojedyncza roślina mchu składa się z chwytników, łodyżki listków. Latem na ulistnionej łodyżce wyrasta trzonek zakończony zarodnią. Chwytniki utrzymują mech w glebie. Ulistniona łodyżka wytwarza substancje odżywcze podczas fotosyntezy, a zarodni powstają zarodniki, które po opuszczeniu zarodni kiełkują w nową roślinę.
Praca domowa dla wszystkich (pisemnie) (ćwiczenia podlegające ocenie)
- Wyjaśnij, jaką rolę odgrywają mchy w przyrodzie i dla człowieka. (tabelka)
- zad. 1 i 3 z karty pracy.
Praca domowa (dla chętnych)
Zad. 2 z karty pracy
Wykonaj ćwiczenia interaktywne (1-11) a także ćwicz. podsumowujące, odeślij nauczycielowi poprzez platformę.
ZAŁĄCZNIK DO LEKCJI "Mchy – najprostsze rośliny lądowe.pdf" - na dole strony
Odpowiedzi pisemne (skan, zdjęcia, )proszę przesłać do dnia 05.04. 2020r. na adres e-mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com
Powodzenia!
Alina Sławińska-Kanach
-----------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Podsumowanie i utrwalenie wiadomości z działu: „Tkanki i organy roślinne”
Proszę zapoznać się z podsumowaniem w podręczniku str.110-111. Zapoznać się z materiałami multimedialnymi :Portal wiedzy dla nauczycieli scholaris ( gimnazjum-biologia-filmy i animacje „ Rośliny owadożerne-muchołówka”, prezentacje multimedialne „ Organy roślin kwiatowych”. Napisać w zeszycie odpowiedzi do ćwiczeń „ Wiesz czy nie wiesz?” str.112.
Temat: Mchy najprostsze rośliny lądowe.
Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.115-120,158), strony internetowej epodreczniki.pl ( szkoła podstawowa –biologia )- film „ Mchy małe niesamowite rośliny” a także obserwacji makroskopowych w najbliższym otoczeniu:
- zapoznać się z treściami: środowisko życia mchów, budowa, cykl rozwojowy (dla zainteresowanych), zdolność wchłaniania wody, znaczenie w przyrodzie i dla człowieka
- wykonać pisemnie w zeszycie ćw. 3 z podręcznika str.120 oraz ćw.1 i 2 str.158 „Wiesz czy nie wiesz?”
- wykonać interaktywne ćwiczenia multimedialne po obejrzeniu filmu -strona internetowa epodreczniki.pl ( szkoła podstawowa –biologia )
- dla zainteresowanych –wykonanie doświadczenia str.118 z podręcznika –Badanie, czy mchy mają zdolność wchłaniania wody oraz opracowanie wyniku i wniosku oraz założenie hodowli mchów(potrzebne będą m.in. szklane naczynie, kępka mchu, ziemia do kwiatów lub wata, w późniejszym terminie zaprezentowanie pozostałym uczniom).
Alina Sławińska-Kanach