Materiały ze spotkania z udziałem pracowników z PPP z rodzicami
Treść
SZANOWNI RODZICE UCZNIÓW
z klas I – III szkoły podstawowej,
poniżej zamieszczamy materiały ze spotkania szkoleniowego z udziałem pracowników z Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z rodzicami uczniów odbytego w dniu 01.12.2022 na temat:
„Istota pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rodzicielskiej w procesie edukacji i wychowania dzieci z klas I-III szkoły podstawowej”
Dzieciom w szkole należy się pomoc nie tylko ze strony nauczycieli ale również rodziców.
Oto warunki dobrej pracy z dzieckiem, które rodzice powinni stworzyć, zarówno dzieciom prawidłowo funkcjonującym, jak i tych, które wykazują trudności w nabywaniu wiedzy i umiejętności szkolnych.
Do warunków tych należy zaliczyć:
- cierpliwość
- systematyczność
- wyrozumiałość
- konsekwencja
- różnorodność
- wspomaganie
- wspieranie oraz dawanie poczucia bezpieczeństwa
- wyjaśnianie wątpliwości
- atmosfera spokoju
- dostosowanie wymagań do możliwości dziecka
- przerwy w pracy pomiędzy etapami pracy i skupienia
- nagradzanie pochwałą
- zapewnienie warunków do pracy
- rozwijanie zainteresowań
- analizowanie trudności
- poznanie jego mocnych stron
Pamiętajmy, że niezależnie od tego czy dziecko uczestniczy w zajęciach dodatkowych w szkole, konieczne jest codzienne wykonywanie dodatkowych ćwiczeń w domu w przypadku dzieci z trudnościami w opanowaniu podstawowych technik szkolnych (pisania, czytania, liczenia) kontrolowanie wykonywanych przez dziecko zadań domowych, ćwiczenia w domu funkcji, które wykazują mniejszą sprawność w formie zleconych przez nauczyciela ćwiczeń usprawniających, stosowanie jednolitych metod postępowania w zakresie wymagań i nagradzania, zapewnienia atmosfery zrozumienia, akceptacji i życzliwości, czuwanie nad doprowadzeniem zadań do końca.
Zadaniem rodzica jest również odpowiednio zorganizować pracę dziecka w domu:
- wykonywanie zadań powinno odbywać się zawsze w tym samym miejscu (najlepiej przy własnym biurku i najlepiej o tym samym czasie bo to wspomoże gotowość dziecka do uczenia się,
- pamięć pracuje sprawniej, gdy dziecko jest zrelaksowane, a zatem ważny jest odpoczynek przed przystąpieniem do ćwiczeń (należy stosować krótkie przerwy około 5-7 minut),
- miejsce do pracy powinno być uprzątnięte, bez zbędnych przedmiotów przykuwających wzrok dziecka i rozpraszających jego uwagę,
- pokój powinien być zawsze przewietrzony, a miejsce pracy odpowiednio oświetlone,
- po jednej stronie biurka zaleca się ustawić zieloną roślinę, na którą dziecko będzie mogło skierować zmęczony czytaniem wzrok,
- trzeba zadbać o ciszę: wyłączyć telewizor, sprzęt grający, a szczególnie telefon,
- mózg wymaga rozgrzewki, czyli ćwiczeń wstępnych. Najlepsze są ćwiczenia, które mają formę zabawy, gier planszowych, układania z klocków, itp.
- w pracy warto wykorzystywać skojarzenia, dzięki którym więcej i lepiej się zapamiętuje,
- podczas ćwiczeń dziecko powinno przyjąć poprawną pozycje ciała, która nie będzie niekorzystnie wpływać na kręgosłup, obręcz barkową, pracę oczu,
- można wyposażyć się w odpowiednie, ciekawe pomoce do ćwiczeń,
- warto pamiętać, że jednorazowo nie powinno dziecko wykonywać zbyt wielu ćwiczeń, ponieważ ich jakość będzie coraz niższa (zwiększenie ilości i trudności ćwiczeń musi być wprowadzane stopniowo),
Rodzice powinni umiejętnie zachęcać dziecko do pracy, akceptować jego mocne strony, dostrzegać odniesione sukcesy, co pomoże w pokonywaniu trudności. Swą postawą mogą oni rozbudzić w dziecku wiarę w to, że trudności można pokonać wytrwałą i systematyczną pracą. Należy zachęcać dziecko do rozmów o jego problemach i osiągnięciach, uczyć wzajemnej szczerość i otwartości, co pomoże dziecku odnaleźć się w trudnych sytuacjach. Rodzice nie powinni porównywać dziecka z rówieśnikami czy rodzeństwem, liczyć na natychmiastowe efekty. Nie należy krytykować dziecka, nie powinno się odrabiać za dziecko prac domowych, ale zapewnić mu odpowiednią pomoc w nauce. Błędem jest podważanie autorytetów nauczycieli czy terapeutów. W rozmowach należy podkreślać rzeczy dobre, pozytywne, nawet drobne osiągnięcia dziecka, dzielić się z innymi członkami rodziny pozytywnymi uwagami o swoim dziecku, dawać możliwość wykonywania domowych zadań, pełnienia ról i przeżywania z tego powodu satysfakcji, co pozwoli w kształtowaniu poczucia własnej wartości.
Ważne jest także, aby pamiętać o systematycznej współpracy na linii rodzic – nauczyciel czyli interesować się kłopotami i osiągnieciami dziecka.