SZANOWNI RODZICE UCZNIÓW
z klas I – III szkoły podstawowej,
poniżej zamieszczamy materiały ze spotkania szkoleniowego z udziałem pracowników z Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z rodzicami uczniów odbytego w dniu 01.12.2022 na temat:
„Istota pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rodzicielskiej w procesie edukacji i wychowania dzieci z klas I-III szkoły podstawowej”
Dzieciom w szkole należy się pomoc nie tylko ze strony nauczycieli ale również rodziców.
Oto warunki dobrej pracy z dzieckiem, które rodzice powinni stworzyć, zarówno dzieciom prawidłowo funkcjonującym, jak i tych, które wykazują trudności w nabywaniu wiedzy i umiejętności szkolnych.
Do warunków tych należy zaliczyć:
Pamiętajmy, że niezależnie od tego czy dziecko uczestniczy w zajęciach dodatkowych w szkole, konieczne jest codzienne wykonywanie dodatkowych ćwiczeń w domu w przypadku dzieci z trudnościami w opanowaniu podstawowych technik szkolnych (pisania, czytania, liczenia) kontrolowanie wykonywanych przez dziecko zadań domowych, ćwiczenia w domu funkcji, które wykazują mniejszą sprawność w formie zleconych przez nauczyciela ćwiczeń usprawniających, stosowanie jednolitych metod postępowania w zakresie wymagań i nagradzania, zapewnienia atmosfery zrozumienia, akceptacji i życzliwości, czuwanie nad doprowadzeniem zadań do końca.
Zadaniem rodzica jest również odpowiednio zorganizować pracę dziecka w domu:
Rodzice powinni umiejętnie zachęcać dziecko do pracy, akceptować jego mocne strony, dostrzegać odniesione sukcesy, co pomoże w pokonywaniu trudności. Swą postawą mogą oni rozbudzić w dziecku wiarę w to, że trudności można pokonać wytrwałą i systematyczną pracą. Należy zachęcać dziecko do rozmów o jego problemach i osiągnięciach, uczyć wzajemnej szczerość i otwartości, co pomoże dziecku odnaleźć się w trudnych sytuacjach. Rodzice nie powinni porównywać dziecka z rówieśnikami czy rodzeństwem, liczyć na natychmiastowe efekty. Nie należy krytykować dziecka, nie powinno się odrabiać za dziecko prac domowych, ale zapewnić mu odpowiednią pomoc w nauce. Błędem jest podważanie autorytetów nauczycieli czy terapeutów. W rozmowach należy podkreślać rzeczy dobre, pozytywne, nawet drobne osiągnięcia dziecka, dzielić się z innymi członkami rodziny pozytywnymi uwagami o swoim dziecku, dawać możliwość wykonywania domowych zadań, pełnienia ról i przeżywania z tego powodu satysfakcji, co pozwoli w kształtowaniu poczucia własnej wartości.
Ważne jest także, aby pamiętać o systematycznej współpracy na linii rodzic – nauczyciel czyli interesować się kłopotami i osiągnieciami dziecka.
Autor: Joanna Jur |