Szkolny konkurs ortograficzny – „Mistrz Ortografii”

15.02.2023



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizator konkursu: Publiczna Szkoła Podstawowa w Osieku.

Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie konkursu – nauczyciele języka polskiego.

 

Cele konkursu:

  • Propagowanie idei poprawnej pisowni.
  • Podniesienie kompetencji ortograficznych uczniów.
  • Doskonalenie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
  • Rozwijanie zainteresowań polonistycznych, wspieranie uzdolnień uczniów.
  • Motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii.
  • Kształcenie pamięci, uwagi i logicznego myślenia.
  • Integrowanie środowiska szkolnego. 

 

Zakres merytoryczny konkursu 

  • pisownia wyrazów z „ó” i „u”,
  • pisownia wyrazów z „rz” i „ż”,
  • pisownia wyrazów z „ch” i „h”,
  • pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”,
  • pisownia „nie” z różnymi częściami mowy,
  • pisownia wyrazów wielką i małą literą,
  • pisownia – i, - j, - ii, – ji po spółgłoskach i samogłoskach,
  • pisownia przedrostków i przyrostków,
  • przenoszenie wyrazów,
  • stosowanie zasad interpunkcji.

 

Uczestnictwo:

Konkurs jest adresowany do uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej w Osieku.

Konkurs zostanie przeprowadzony w dwóch kategoriach:

  • uczniowie klas IV – VI;
  • uczniowie klas VII – VIII.

 

Organizacja konkursu:

  • Konkurs jest jednoetapowy i polega na napisaniu ze słuchu tekstu dyktanda.
  • Postępowanie konkursowe zostanie przeprowadzone w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających samodzielność pracy.
  • Komisja konkursowa złożona z nauczycieli polonistów po sprawdzeniu dyktand wyłoni zwycięzców (I, II i III miejsce w każdej kategorii wiekowej).
  • O wyniku dyktanda decyduje liczba popełnionych błędów ortograficznych
    i interpunkcyjnych. Zwycięzcami zostają uczniowie, którzy popełnili najmniej błędów.

 

Termin: 22.02.2023 r.

 

Czas trwania: 45 minut

 

Nagrody:

Zdobywcy trzech pierwszych miejsc w każdej kategorii otrzymają dyplomy i cząstkowe oceny celujące z języka polskiego.

 

Zasady oceniania prac konkursowych:

  1. Komisja konkursowa ocenia poprawność ortograficzną dyktand zgodnie
    z następującymi kryteriami:
    1. Błędy ortograficzne I stopnia:
  • błędy w zakresie pisowni wyrazów z ó-u, rz-ż (w tym wyjątki od pisowni rz po spółgłoskach), ch-h;
  • błędy w zakresie pisowni „nie” z różnymi częściami mowy;
  • błędy w pisowni zakończeń -ji, -ii, -i;
  • błędy w pisowni wyrazów wielką i małą literą (z wyjątkiem pisowni przymiotników dzierżawczych);
  • błędy w zakresie pisowni cząstki –by z osobowymi formami czasownika;
  • błędy w zapisie przedrostków roz-, bez-, wez-, wes-, wz-, ws-;
  • błędy w pisowni nosówek (ą, ę) oraz połączeń om, on, em, en.
    1. Błędy ortograficzne II stopnia:
  • pisownia wyrażeń przyimkowych;
  • dzielenie wyrazów przy przenoszeniu do nowej linii;
  • pisownia przedrostków z-, s-, ś-
  • pisownia –by z pozostałymi częściami mowy;
  • opuszczanie, przestawianie liter;
  • zmiękczenia;
  • błędy interpunkcyjne.
  1. Dwa błędy interpunkcyjne mają wartość jednego błędu I stopnia.
  2. Powtarzane te same błędy liczone jako jeden błąd.

 

Organizatorzy:

nauczyciele języka polskiego