Regulamin rekrutacji do Liceum Ogólnokształcącego
Treść
SZKOLNY REGULAMIN REKRUTACJI
do Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Osieku
na rok szkolny 2023/2024
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U z 2021 r., poz. 1082 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U z 2022 r., poz. 2431).
- Zarządzenie nr 10/2023 w sprawie ustalenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, postępowania uzupełniającego, a także składania dokumentów do klas pierwszych na rok szkolny 2023/2024 do publicznych szkół ponadpodstawowych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych w województwie świętokrzyskim.
- Zarządzenie nr 17/2023 w sprawie wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oraz określenia miejsc uznanych za wysokie w tych zawodach, uwzględnianych
w postępowaniu rekrutacyjnym i uzupełniającym na rok szkolny 2023/2024 na terenie województwa świętokrzyskiego
§1
Zasady rekrutacji
- Warunkiem przyjęcia do Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół im Jana Pawła II
w Osieku jest ukończenie publicznej szkoły podstawowej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej. - O przyjęciu do szkoły decyduje liczba punktów uzyskanych przez kandydata. Do klasy I Liceum Ogólnokształcącego przyjmowani są kandydaci, którzy w postępowaniu rekrutacyjnym uzyskali co najmniej 60 punktów.
- W pierwszej kolejności przyjmowani są laureaci lub finaliści konkursów przedmiotowych
i olimpiad. - W przypadku równorzędnych wyników punktowych komisja rekrutacyjna bierze
pod uwagę następujące kryteria:
- sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo – wychowawczych oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych,
- kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny tok nauki,
- kandydaci z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej/niepublicznej poradni pedagogiczno – psychologicznej, w tym publicznej/niepublicznej poradni specjalistycznej.
Wymienione w podpunktach a, b i c osoby mają pierwszeństwo w przyjęciu do Liceum Ogólnokształcącego.
§2
Dokumenty obowiązujące kandydata
Dokumenty obowiązujące kandydata ubiegającego się o przyjęcie do Liceum Ogólnokształcącego
w Osieku w roku szkolnym 2023/2024:
- podanie o przyjęcie do szkoły pobrane w sekretariacie szkoły,
- kopia świadectwa ukończenia szkoły podstawowej potwierdzona na każdej stronie
przez dyrektora szkoły, którą ukończył kandydat, - kopia zaświadczenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z wynikami egzaminu ósmoklasisty potwierdzona na każdej stronie przez dyrektora szkoły, którą ukończył kandydat.
Po zakwalifikowaniu się do szkoły:
- oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
- oryginał zaświadczenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z wynikami egzaminu ósmoklasisty,
- karta informacyjna,
- dwa zdjęcia,
- dokumentacja zdrowotna (karta zdrowia i karta szczepień),
- w razie potrzeby opinia poradni pedagogiczno – psychologicznej
§3
Terminarz rekrutacji
|
L.p. |
Rodzaj czynności |
Terminy w postępowaniu rekrutacyjnym |
Terminy w postępowaniu uzupełniającym |
|
1. |
Złożenie wniosku, w tym zmiana wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z dokumentami (podpisanego przez co najmniej jednego rodzica/prawnego opiekuna)
|
od 15 maja 2023 r. do 21 czerwca 2023 r. do godz. 15.00 |
od 31 lipca 2023 r. do 03 sierpnia 2023 r. do godz. 15.00 |
|
2. |
Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i o zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz złożenie nowego wniosku, w tym zmiana przez kandydata wniosku o przyjęcie, z uwagi na zamianę szkół, do których kandyduje.
|
od 23 czerwca 2023 r. do 12 lipca 2023 r. do godz.15.00 |
------ |
|
3. |
Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków poświadczanych w oświadczeniach, w tym dokonanie przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej czynności związanych z ustaleniem tych okoliczności.
|
do 12 lipca 2023 r. |
do 03 sierpnia 2023 r. |
|
4. |
Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym, w tym okoliczności zweryfikowanych przez wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) wskazanych w oświadczeniach.
|
do 19 lipca 2023 r. |
do 10 sierpnia 2023 r. |
|
5. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do szkoły.
|
20 lipca 2023 r. |
11 sierpnia 2023 r. |
|
6. |
Potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.
Niedoręczenie oryginału świadectwa i zaświadczenia przez kandydata traktowane jest jako rezygnacja ze starania się o przyjęcie do wybranej wcześniej szkoły.
|
od 21 lipca 2023 r. do 27 lipca 2023 r. do godz. 15.00 |
od 16 sierpnia 2023 r. do 23 sierpnia 2023 r. |
|
7. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do szkoły.
O kolejności na liście decyduje liczba uzyskanych punktów. Na liście w pierwszej kolejności zostaną wpisani kandydaci z uprawnieniami, tj. laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych (bez podawania uzyskanej liczby punktów, lecz z adnotacją np.: „laureat konkursu” itp.) dalej pozostali w kolejności uzyskanych punktów.
|
28 lipca 2023 r. |
24 sierpnia 2023 r. |
|
8. |
Poinformowanie przez dyrektora szkoły kuratora oświaty o liczbie wolnych miejsc
|
28 lipca 2023 r. |
24 sierpnia 2023 r. |
§4
Zasady przeliczania punktów
Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania w postępowaniu kwalifikacyjnym za oceny
z języka polskiego, matematyki i dwóch wybranych dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
a także za wyniki egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej oraz inne osiągnięcia kandydatów wynosi 200 pkt.
1. O przyjęciu do klasy pierwszej Liceum Ogólnokształcącego decyduje łączna ilość punktów uzyskanych jako:
a) Liczba punktów możliwych do uzyskania za egzamin ósmoklasisty - 100 punktów,
b) Liczba punktów możliwych do uzyskania za oceny na świadectwie ukończenia szkoły
z czterech przedmiotów - języka polskiego, matematyki i dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych wskazanych przez szkolną komisję rekrutacyjną oraz za inne osiągnięcia ucznia wymienione w świadectwie ukończenia gimnazjum – 100 punktów.
Wyniki egzaminu ósmoklasisty (zawarte w zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu), wyrażone w skali procentowej dla zadań z zakresu:
1) języka polskiego,
2) matematyki,
przeliczane są na punkty według zasady, iż mnoży się je przez 0,35 (100% x 0,35 = 35 pkt – dla każdego przedmiotu oddzielnie);
3) języka obcego nowożytnego przeliczane są na punkty według zasady, iż mnoży się je przez 0,3 (100% x 0,3 = 30 pkt.)
Liczba punktów pochodzących z przeliczenia ocen na świadectwie z czterech przedmiotów - zajęć edukacyjnych
- języka polskiego,
- matematyki,
- języka obcego nowożytnego,
- przedmiotu wiodącego w danym oddziale według następującej specyfikacji:
|
Oddziały klas |
Przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym |
Przedmiot punktowany |
|
Humanistyczna |
język polski, historia, język angielski
|
historia |
|
Matematyczno - przyrodnicza |
matematyka, geografia, język angielski |
geografia |
|
Biologiczno - chemiczna |
biologia, chemia, język angielski |
biologia |
Sposób przeliczania ocen z zajęć edukacyjnych na punkty:
- celujący – 18 pkt,
- bardzo dobry – 17 pkt,
- dobry – 14 pkt,
- dostateczny – 8 pkt,
- dopuszczający – 2 pkt.
2. Inne szczególne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej przy czym:
a) za ukończenie szkoły podstawowej z wyróżnieniem: 7 punktów
b) za szczególne osiągnięcia:
1) Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty:
- tytuł finalisty konkursu przedmiotowego – 10 punktów;
- tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 7 punktów;
- tytuł finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów.
2) Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim:
- tytuł finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 10 punktów;
- tytuł laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 7 punkty;
- tytuł finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 5 punkty.
3) Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
- dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – 10 punktów;
- dwa lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 7 punktów;
- dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów;
- tytuł finalisty konkursu przedmiotowego – 7 punktów;
- tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów,
- tytuł finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 3 punkty.
4) Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim:
- dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – 10 punktów;
- dwa lub więcej tytułów laureata konkursu interdyscyplinarnego – 7 punktów;
- tytuł finalisty konkursu przedmiotowego – 7 punktów;
- tytuł laureata konkursu interdyscyplinarnego – 5 punkty;
5) Za szczególne osiągnięcia wpisane na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej można otrzymać: - sportowe lub artystyczne:
|
na szczeblu powiatowym |
1 punkt |
|
na szczeblu wojewódzkim |
2 punkty |
|
na szczeblu krajowym |
3 punkty |
|
na szczeblu międzynarodowym |
4 punkty |
- osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego,
w szczególności w formie wolontariatu - 3 punkty
W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
3. Laureaci i finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów
o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości
lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej z jednego przedmiotu, przyjmowani są
do liceum niezależnie od kryteriów zawartych w powyższym regulaminie.
4. W przypadku kandydatów zwolnionych z egzaminu ósmoklasisty, przeliczenie na punkty ocen wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły z języka polskiego i matematyki wynosi:
1) celującej – przyznaje się 35 punktów,
2) bardzo dobrej – przyznaje się 30 punktów,
3) dobrej – przyznaje się 25 punktów,
4) dostatecznej – przyznaje się 15 punktów,
5) dopuszczającej – przyznaje się 10 punkty.
Z wybranego języka obcego nowożytnego wynosi:
1) celującej – przyznaje się 30 punktów,
2) bardzo dobrej – przyznaje się 25 punktów,
3) dobrej – przyznaje się 20 punktów,
4) dostatecznej – przyznaje się 10 punktów,
5) dopuszczającej – przyznaje się 5 punktów.
§5
Prace Komisji Rekrutacyjno – Kwalifikacyjnej
- Całością prac związanych z przyjęciem kandydatów do klasy pierwszej kieruje szkolna komisja rekrutacyjno – kwalifikacyjna w składzie co najmniej 3 nauczycieli, powoływana przez dyrektora szkoły.
- W skład komisji nie mogą wchodzić:
- dyrektor szkoły, w której działa komisja rekrutacyjna albo osoba upoważniona przez organ prowadzący,
- osoba, której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym
do liceum.
- Pracami komisji rekrutacyjnej kieruje przewodniczący, który zwołuje i prowadzi posiedzenie.
- Prace komisji są prowadzone, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej 2/3 osób wchodzących w skład komisji.
- Do zadań komisji należy:
- podanie informacji o warunkach rekrutacji,
- przeprowadzenie postępowania rekrutacyjno-kwalifikacyjnego zgodnie z kryteriami określonymi w niniejszym regulaminie,
- ogłoszenie listy kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia,
- ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do szkoły oraz listy rezerwową,
- po każdym etapie rekrutacji sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.
- Protokoły postępowania rekrutacyjnego i uzupełniającego zawierają:
- datę posiedzenia komisji,
- imiona i nazwiska przewodniczącego i członków komisji obecnych na posiedzeniu,
- informacje o czynnościach lub rozstrzygnięciach,
- dołączone listy kandydatów.
§6
Tryb odwołania od decyzji szkolnej komisji rekrutacyjno - kwalifikacyjnej.
- W terminie 7 dni od dnia podania listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do publicznej szkoły.
- Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia,
w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym. - Rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
- Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.