Przejdź do treści
2025.09.25
Przejdź do stopki

Z czwartakami bezpiecznie w cyberprzestrzeni.

Z czwartakami bezpiecznie w cyberprzestrzeni.

Treść

 

 

 

 

 

 

W miarę jak uczniowie w wieku przedszkolnym stają się coraz bardziej niezależni, po przejściu do szkoły podstawowej stają się coraz pewniejszymi użytkownikami Internetu i mają bardziej zróżnicowane nawyki. Internet oferuje im wiele korzyści, dlatego ważne jest regularne omawianie kwestii bezpieczeństwa w Internecie.

Mam świadomość, że kształtujemy zachowania, które w przyszłości będą wpływać na życie uczniów. Nie jesteśmy w stanie uchronić dzieci przed wszystkimi potencjalnymi zagrożeniami. Możemy jednak przygotować je na trudne sytuacje i dać im wsparcie, tak aby mogły sobie z nimi radzić. Jedną z aktywności, która od początku wymaga mądrego przewodnictwa, jest kontakt młodych ludzi z internetem. Kiedyś – nowe zjawisko, dziś – codzienność, niezmiennie jednak wyzwanie dla rodziców i nauczycieli.

Globalna sieć przynosi coraz większe możliwości rozwojowe, ale może też być źródłem sytuacji ryzykownych. Niepodważalnym faktem jest to, że rozwijanie kompetencji cyfrowych jest bardzo ważnym elementem funkcjonowania we współczesnym świecie.

Często potrzebujemy wskazówek, jak pomóc młodym świadomie budować swój „cyfrowy profil”, jak bezpiecznie zarządzać relacjami w sieci czy też chronić swoją prywatność. Podejmowane wybory zawsze będą indywidualną decyzją dostosowaną do naszych doświadczeń, charakteru i zainteresowań dziecka, jego predyspozycji i pasji, ale część z nich może być też wsparta bardzo konkretną wiedzą dotyczącą istniejących rekomendacji, zidentyfikowanych zagrożeń oraz skutecznych działań profilaktycznych.

Dlatego z uczniami klasy IVa, których jestem wychowawcą postanowiliśmy wykonać plakaty, na których przekażemy cenne rady i wskazówki do mądrej i bezpiecznej pracy w cyberprzestrzeni. Pracować będziemy na zajęciach z wychowawcą, przerwach oraz licznych spotkaniach online.

Nowatorski charakter innowacji polega na zintegrowaniu działań z zakresu rozwijania  kreatywności,  uspołeczniania,  poprawie  funkcjonowania  osobistego i społecznego, w szerokim tego słowa znaczeniu. Prowadzi do nabycia nowych kompetencji i stanowi element aktywizacji zawodowej uczniów. Poszerza wiedzę uczniów o otaczającym ich świecie.

 

 

Innowacja realizowana była na zajęciach z wychowawcą, przerwach oraz spotkaniach online na platformie teams. Nauczyciel prowadzący zajęcia, zapozna uczniów z ich programem.

 

W trakcie     zajęć praktycznych uczniowie będą rozwijać swoje umiejętności i wiadomości z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

Ciekawym połączeniem będzie wykorzystanie nowych narzędzi (greenscreen) do stworzenia plakatów. Nowością dla uczniów będzie także edytor grafiki Canva.

 

2103406