Mistrz Ortografii
            Treść
SZKOLNY KONKURS ORTOGRAFICZNY – „Mistrz Ortografii”
III edycja pod hasłem „Z Bolesławem Chrobrym w 1000- lecie Królestwa Polskiego”
Organizator konkursu: Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Osieku.
Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie konkursu – nauczyciele języka polskiego.
Cele konkursu:
- Propagowanie idei poprawnej pisowni.
 - Podniesienie kompetencji ortograficznych uczniów.
 - Doskonalenie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
 - Rozwijanie zainteresowań polonistycznych, wspieranie uzdolnień uczniów.
 - Motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii.
 - Kształcenie pamięci, uwagi i logicznego myślenia.
 - Integrowanie środowiska szkolnego.
 
Zakres merytoryczny konkursu
- pisownia wyrazów z „ó” i „u”,
 - pisownia wyrazów z „rz” i „ż”,
 - pisownia wyrazów z „ch” i „h”,
 - pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”,
 - pisownia „nie” z różnymi częściami mowy,
 - pisownia wyrazów wielką i małą literą,
 - pisownia – i, - j, - ii, – ji po spółgłoskach i samogłoskach,
 - pisownia przedrostków i przyrostków,
 - przenoszenie wyrazów,
 - stosowanie zasad interpunkcji.
 
Uczestnictwo:
Konkurs jest adresowany do uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej w Osieku i Liceum Ogólnokształcącego w Osieku.
Konkurs zostanie przeprowadzony w trzech kategoriach:
- uczniowie klas IV – V;
 - uczniowie klasy VI – VII,
 - uczniowie klasy VIII PSP i III LO.
 
Organizacja konkursu:
- Konkurs jest jednoetapowy i polega na napisaniu ze słuchu tekstu dyktanda.
 - Postępowanie konkursowe zostanie przeprowadzone w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających samodzielność pracy.
 - Komisja konkursowa złożona z nauczycieli polonistów po sprawdzeniu dyktand wyłoni zwycięzców (I, II i III miejsce w każdej kategorii wiekowej).
 - O wyniku dyktanda decyduje liczba popełnionych błędów ortograficznych
i interpunkcyjnych. Zwycięzcami zostają uczniowie, którzy popełnili najmniej błędów. 
Termin: 28.03.2025 r.
Czas trwania: 45 minut
Nagrody:
Zdobywcy trzech pierwszych miejsc w każdej kategorii otrzymają dyplomy i cząstkowe oceny celujące z języka polskiego.
Zasady oceniania prac konkursowych:
- Komisja konkursowa ocenia poprawność ortograficzną dyktand zgodnie
z następującymi kryteriami:- Błędy ortograficzne I stopnia:
 
 
- błędy w zakresie pisowni wyrazów z ó-u, rz-ż (w tym wyjątki od pisowni rz po spółgłoskach), ch-h;
 - błędy w zakresie pisowni „nie” z różnymi częściami mowy;
 - błędy w pisowni zakończeń -ji, -ii, -i;
 - błędy w pisowni wyrazów wielką i małą literą (z wyjątkiem pisowni przymiotników dzierżawczych);
 - błędy w zakresie pisowni cząstki –by z osobowymi formami czasownika;
 - błędy w zapisie przedrostków roz-, bez-, wez-, wes-, wz-, ws-;
 - błędy w pisowni nosówek (ą, ę) oraz połączeń om, on, em, en.
	
- Błędy ortograficzne II stopnia:
 
 
- pisownia wyrażeń przyimkowych;
 - dzielenie wyrazów przy przenoszeniu do nowej linii;
 - pisownia przedrostków z-, s-, ś-
 - pisownia –by z pozostałymi częściami mowy;
 - opuszczanie, przestawianie liter;
 - zmiękczenia;
 - błędy interpunkcyjne.
 
- Dwa błędy interpunkcyjne mają wartość jednego błędu I stopnia.
 - Powtarzane te same błędy liczone jako jeden błąd.
 
Organizatorzy: nauczyciele języka polskiego