„Czytać od deski do deski”
Treść
W dniu 9 grudnia 2025r. uczniowie klasy VIIa wzięli udział w zajęciach zachęcających do zwiększenia czytelnictwa pod hasłem „Czytać od deski do deski” - realizacja działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Zajęcia rozpoczęły się krótką rozmową wprowadzającą na temat ulubionych książek uczniów oraz ich wcześniejszych doświadczeń związanych z czytaniem. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami i rekomendacjami.
Następnie zaprezentowano prezentacje multimedialne, które w atrakcyjny sposób przedstawiały stare książki z drewnianą okładką oraz korzyści płynące z czytania. Uczniowie wskazywali różne gatunki literackie oraz przykłady wartościowych książek dla młodzieży. Prezentacja zawierała elementy graficzne i krótkie opisy, co ułatwiło uczniom przyswajanie treści i zapisywanie notatek.
W kolejnej części zajęć uczniowie obejrzeli krótkie filmiki związane z tematyką czytelnictwa, m.in. materiały promujące czytanie, fragmenty ekranizacji książek oraz wypowiedzi autorów literatury młodzieżowej. Filmiki stanowiły atrakcyjne urozmaicenie zajęć i zachęciły uczniów do dalszej rozmowy.
Po projekcji uczniowie uczestniczyli w dyskusji na temat obejrzanych materiałów, wskazywali interesujące ich treści oraz wymieniali się opiniami. Podsumowaniem zajęć było zredagowanie przez siódmoklasistów wypowiedzi argumentacyjnych promujących czytelnictwo.
Zajęcia przebiegały w miłej i zaangażowanej atmosferze. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w rozmowach i ćwiczeniach. Wykorzystanie multimediów znacząco zwiększyło ich zainteresowanie tematem oraz pozytywnie wpłynęło na motywację do sięgania po książki. Zajęcia pozwoliły rozwijać umiejętności: świadomego wyboru literatury, analizowania treści medialnych, wyrażania własnych opinii, aktywnego uczestnictwa w kulturze czytelniczej. Zastosowanie prezentacji i filmików okazało się skuteczną metodą wspierającą rozwój czytelnictwa. Uczniowie wykazali duże zainteresowanie tematyką oraz gotowość do dalszego poszerzania swoich czytelniczych horyzontów.