Archiwum zdjęć
Treść
Podsumowanie realizacji działań w ramach V edycji projektu "Lekki tornister"
W Publicznej Szkole Podstawowej
w Zespole Szkół w Osieku
W roku szkolnym 2016/17 przeprowadziliśmy szereg działań, aby tornistry naszych uczniów z klas I – III były lżejsze.
Wśród nich na szczególną uwagę zasługują następujące:
1. Akcja ważenia uczniowskich tornistrów. Swoje plecaki zważyło 103 uczniów (I- III). Dopuszczalna waga plecaka/tornistra wynosi 10% wagi ciała dziecka. Na 100% zważonych tornistrów uczniów naszej szkoły - 40% przekraczało dopuszczalną normę.
W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono następujące przyczyny ciężkich tornistrów:
- zbyt duża waga samych tornistrów/plecaków
- noszenie przez dzieci zbędnych rzeczy
- grube zeszyty w twardych okładkach,
- zbyt wiele przyborów plastycznych.
2. Poznanie przez społeczność szkolną sposobów na „odchudzenie" szkolnych tornistrów:
- edukacja uczniów i rodziców w zakresie konsekwencji zdrowotnych przeciążonych tornistrów,
- wybieranie dobrego tornistra (lekki, funkcjonalny i odpowiednio wyprofilowany),
- kontrola zawartości tornistra, czy nie ma w nim niepotrzebnych rzeczy,
- kupowanie zeszytów w cienkich okładkach (lekkich).
3. Gazetka szkolna dla uczniów i rodziców na temat udziału w projekcie „Lekki Tornister”.
4. Edukacja uczniów, jak należy pakować tornister do szkoły.
5. Zajęcia w klasach: słuchowisko – „Lekki Tornister i Zielona Kropeczka”.
6. Zajęcia w klasach: piosenka „Lekki Tornister”.
7. Wykonywanie przez uczniów w poszczególnych klasach ćwiczeń gimnastycznych na zdrowy kręgosłup zalecanych przez organizatorów projektu „Lekki Tornister.
8. Edukacja uczniów w zakresie prawidłowej i nieprawidłowej postawy ciała podczas noszenia tornistrów.
9. Edukacja uczniów w zakresie prawidłowej i nieprawidłowej postawy ciała podczas siedzenia w ławce.
10. Przygotowywanie przez uczniów „zakładek –przypominajek” (Codzienne sprawdzam, czy mam w plecaku tylko potrzebne rzeczy”).
11. Utrwalanie wiadomości poprzez wypełnianie Kart pracy z projektu „Lekki Tornister”.
Rady dla Rodziców
- przed zakupem tornistra/ plecaka skontrolujmy szelki, które powinny być mocne, szerokie i regulowane;
- długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców;
- zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej;
- zwracamy uwagę na rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg);
- sprawdzamy cz posiada usztywnioną ściankę przylegającą do pleców;
- sprawdzamy czy jest dobrze usztywniony i odpowiednio wyprofilowany;
- sprawdzamy czy ciężar jest rozłożony symetrycznie; cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej;
- sprawdzamy czy ciężkie podręczniki znajdują się w przegródce najbliżej pleców;
- sprawdzamy czy dziecko nosi tornister na obu ramionach;
- kupujmy zeszyty w cienkich, tzw. miękkich okładkach,
- na bieżąco sprawdzajmy zawartość piórnika;
- proponujmy dziecku lżejsze, a do tego bezpieczniejsze napoje w plastikowych butelkach;
- waga wyposażonego tornistra nie powinna przekraczać 10 - 15% masy ciała ucznia;
- kontrolujemy zawartość tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy.
Joanna Jur, Ewa Golańska