Przejdź do treści
2025.09.25
Przejdź do stopki

Projekt „Lekki tornister” w klasach I –III szkoły podstawowej

Projekt „Lekki tornister” w klasach I –III szkoły podstawowej

Treść

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W związku z przystąpieniem szkoły do projektu „Lekki tornister” zwracamy się do rodziców naszych uczniów, aby zwracali uwagę na właściwe użytkowanie przez dzieci plecaków/tornistrów:

- waga tornistra nie powinna przekraczać 10 do 15% masy ciała ucznia,

- powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców,

- jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie,

- cięższe przeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej,

- tornister powinien mieć równe, szerokie szelki,

- długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie i jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców,  zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,

- tornister należy nosić na obu ramionach,

- konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy, 

Szkoła w miarę możliwości postara się zorganizować miejsca, w których uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów lub podręczników szkolnych.

Nadmierna waga tornistra może powodować:

- nasilenie bólów pleców, ma wpływ na zmniejszenie pojemności płuc,

- może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała i w efekcie skrzywieniom kręgosłupa.

- Z przeprowadzonych badań wynika, że na przekroczenie wagi tornistrów/plecaków uczniów mają wpływ przede wszystkim czynniki takie jak: 

- obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu, 

- noszenie dodatkowych słowników i książek,

- noszenie przedmiotów nie związanych bezpośrednio z programem nauczania, takich jak: pamiętniki, albumy, zabawki, butelki z napojami,  rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg), 

- niewystarczający nadzór opiekunów (rodziców, nauczycieli) nad zawartością tornistrów,

- rzadko występująca możliwość pozostawienia części podręczników i przyborów w szkołach.

       Aby zapobiec dysfunkcjom układu ruchu, oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole jak i w domu oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe (zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych tj. oglądanie telewizji lub odrabianie lekcji).

2106240