WDŻ

 

Temat: Wśród kolegów i koleżanek

              Radość z przyjaźni

Przez całe życie poznajemy nowych ludzi. Niektóre znajomości trwają krótko, inne latami. Co decyduje, że na jednych osobach zależy nam bardziej, na innych mniej? Co powoduje, że niektórzy z naszych kolegów z czasem stają się naszymi przyjaciółmi?

Usiądź wygodnie i przeczytaj tę historię.
Pewnego razu, był sobie chłopiec z bardzo trudnym charakterem. Jego ojciec dał mu paczkę gwoździ i powiedział mu, żeby przybijał jeden gwóźdź do płotu w ogrodzie za każdym razem, gdy straci cierpliwość lub pokłóci się z kimś.
Pierwszego dnia chłopiec przybił 37 gwoździ do płotu w ogrodzie.
W następnym tygodniu chłopiec nauczył się kontrolować i liczba wbitych gwoździ malała z dnia na dzień. Chłopiec odkrył, że łatwiej jest mu kontrolować się, niż przybijać młotkiem gwoździe do płotu .W końcu nadszedł dzień, w którym chłopiec nie przybił ani jednego gwoździa do ogrodowego płotu. Poszedł do ojca i powiedział mu, że tego dnia nie musiał wbić żadnego gwoździa. Ojciec powiedział mu wtedy, by wyjmował jeden gwóźdź za każdy dzień,
w którym ani razu nie straci cierpliwości. Minęło wiele dni i nareszcie chłopiec mógł oznajmić ojcu, że wyjął wszystkie gwoździe z płotu.
Wtedy ojciec zaprowadził go do ogrodu i rzekł:
- Synu, zachowałeś się dobrze, ale spójrz ile dziur pozostawiłeś w tym płocie. Nigdy nie będzie tak samo. Gdy pokłócisz się z kimś i powiesz mu niemiłe słowa, pozostaną rany – jak te dziury w płocie. Możesz pchnąć kogoś nożem, a potem nóż wyciągnąć, ale zawsze pozostają rany. Nie ma znaczenia, ile razy powiesz „przepraszam” – rany pozostaną.
Rany spowodowane słowem, bolą tak samo, jak rany fizyczne.

Czego nauczył się chłopiec ?

Polecenie  Narysuj w zeszycie tabelę i z podanych cech wypisz te które charakteryzują przyjaźń i te które dotyczą koleżeństwazaufanie, szczerość, odpowiedzialność, wierność, lojalność, wzajemne zwierzania, dobroć, pomoc w trudnych chwilach, akceptacja drugiego człowieka - szczerość, widzenie w nim dobra, poznawanie siebie dzięki drugiej osobie, życzliwość, bezinteresowność, wyrozumiałość, przyjemność ze wspólnie spędzanego czasu, solidarność.

 

 

 

 

 (chłopcy)

Na podstawie wyszukanych informacji, napisz jakie znaczenie dla organizmu ma aktywne spędzanie czasu wolnego. Prace proszę przynieść po powrocie do szkoły. Wspólnie je przeanalizujemy i wyciągniemy wnioski.

 

 

 

 (dziewczyny)

Na podstawie dostępnych źródeł informacji zapoznaj się z następującymi treściami:

  1. Zasady właściwego odżywiania i higienicznego trybu życia.
  2. Jakie są przyczyny i skutki anoreksji i bulimii.
  3. Zaplanuj zdrowy jadłospis na jeden dzień.

Proszę przygotować notatki na w/w zagadnienia i przynieść je po powrocie do szkoły. Wspólnie je przeanalizujemy i wyciągniemy wnioski.

 

(cała klasa)

Zastanów się i zapisz jakie cechy powinien posiadać dobry kolega/koleżanka? Czym kierować się w wyborze kolegi/koleżanki? Prace proszę przynieść po powrocie do szkoły. Wspólnie przedyskutujemy istotę i atuty koleżeństwa.

 

Małgorzata Zugaj