klasa VIb
Treść
23.06.2020r.
Temat: Co wiemy o głoskach i sylabach ?
- Przypomnij wiadomości o głoskach, literach i sylabach – podręcznik str.305 i 306.
- Wykonaj zad. 1/305 oraz 4/306.
24. 06.2020r.
Temat : Spotkanie z naturą w wierszu J. Tuwima ,, Czereśnie”.
- Przeczytaj wiersz str. 318.
- Zastanów się, jaki obraz ogrodu wyłania się z wiersza?
- Wypisz z wiersza epitety, porównania i uosobienie.
25. 06. 2020r.
Temat : Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z nauki o języku.
- Sprawdź wiedzę i umiejętności – podręcznik str.325 i 326.
Życzę udanych, słonecznych wakacji.
09.06.2020r.
Temat: Zdziwienie światem - ,, Jarmark cudów” W.Szymborskiej.
- Przeczytaj wiersz W. Szymborskiej,, Jarmark cudów” str.292-293.
- Określ tematykę wiersza i nastrój wiersza.
- Wypisz środki stylistyczne występujące w utworze.
W wierszu występują wyrazy wieloznaczne, czyli słowa, które mają wiele znaczeń np. zamek – budowla lub urządzenie do zamykania drzwi.
Wymień zaobserwowane przez siebie cuda natury, możesz stworzyć listę cudów lub zilustrować fotografiami miejsca, które uważasz za wyjątkowe.
10. 06.2020r.
Temat : Uczucia zwierząt.
- Przeczytaj fragment artykułu,, Delfin człowiekowi człowiekiem” str.294 – 295.
- Odpowiedz na pytania 1, 2 i 3/295.
- Podaj przykład sytuacji, w których zwierzęta pomagają ludziom.
Zastanów się , co można zrobić , aby ludzie lepiej traktowali zwierzęta?
.
19. 06. 2020r.
Temat : Jak napisać list oficjalny?
List oficjalny skierowany jest do osoby publicznej lub do instytucji, urzędu czy organizacji.
Zazwyczaj ma charakter prośby lub podziękowania, cechuje go zwięzłość i rzeczowość.
- Przeczytaj wiadomości na temat listu oficjalnego str.299-300.
- Rozwiąż zad. 1, 7/300
02.06.2020r.
Temat: „Hobbit” J.R.R. Tolkiena opowieścią o walce dobra ze złem.
- Zapoznanie z głównymi faktami dotyczącymi życia i twórczości autora przeczytanej lektury. (Proszę o przygotowanie informacji na ten temat z różnych dostępnych źródeł informacji)
- Informacje o czasie wydarzeń. (Proszę zaznaczyć fragmenty określające czas wydarzeń)
- Miejsce wydarzeń: Gospoda pod Zielonym Smokiem, obóz trolli, jaskinia goblinów, jaskinia Golluma, Mroczna Puszcza…. (Uzupełnij informacje)
03. 06.2020r.
Temat : Wydarzenia przedstawione w powieści Tolkiena.
1. Plan najważniejszych wydarzeń w powieści. (Ułóż plan najważniejszych wydarzeń, zastosuj równoważniki zdań zaczynając od:
-Nieoczekiwana wizyta Gandalfa u Bilba Bagginsa.
-Krasnoludy w domu Hobbita……
kończąc na:
-Powrót Bagginsa do domu.
04. 06. 2020r.
Temat : Co wiemy na temat plemion, jakie zamieszkiwały Śródziemie?
- Plemiona zamieszkujące Śródziemie: hobbici, duzi ludzie, elfy, krasnoludy, gobliny, trolle.
- Bohaterowie pierwszoplanowi: Bilbo Baggins, Gandalf, Thorin, Gromada Krasnoludów (Sporządź krótkie notatki dotyczące bohaterów, którego z nich darzysz sympatią i dlaczego?)
05.06.2020r.
Temat: Czy Bilbo Baggins da się lubić?
- Zbieramy informacje na temat wyglądu i cech jego usposobienia.
Bilbo Baggins – główny bohater, hobbit, miał ponad 50 lat i mieszkał w Shire, wśród hobbitów zyskał miano dziwaka.
Wygląd: Niższy od krasnoluda, bez obuwia, stopy o twardej podeszwie, brunatne włosy, twarz poczciwa i uśmiechnięta.
Cechy usposobienia: pogodny, wesoły, beztroski.
Wypisz ciekawostki dotyczące Bilbo Bagginsa.
Jaka jest twoja opinia o bohaterze?
26.05.2020r.
Temat: Pisownia wyrazów obcych.
- Zapoznaj się z informacją o obcych słowach wprowadzonych do j. polskiego (str. 281)
- Wykonaj zad.1/ 281, 2 i 3/282.
27. 05.2020r.
Temat : Jak rozpoznać zdania złożone współrzędnie i podrzędnie?
- Przypomnij wiadomości o zdaniu złożonym.
Zdanie złożone składa się z dwóch lub więcej zdań pojedynczych, nazywanych zdaniami składowymi. Zdań składowych jest tyle ,ile orzeczeń. Wyróżniamy zdania złożone współrzędnie i zdania złożone podrzędnie.
( Zapoznaj się z informacjami o zdaniach złożonych współrzędnie i podrzędnie, przepisz je do zeszytu)
- Wykonaj zad.1 , 2, 4/284.
28. 05. 2020r.
Temat : Jak rozpoznać typy zdań złożonych współrzędnie?
- Przeczytaj wiadomości o zdaniach złożonych współrzędnie str. 286..
- Rozwiąż zad.1 ,3 i 4/287.
29.05.2020r.
Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.
- Powtórz wiadomości o mitach i przypowieściach.
- Przeczytaj ze zrozumieniem tekst Anny Świderkówny,, O przypowieściach”
- Rozwiąż zadania zawarte pod tekstem.
W następnym tygodniu omawiamy lekturę.
19.05.2020r.
Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści?
- Przepisz do zeszytu definicję – opowiadanie twórcze str. 269.
- Przeczytaj wiadomości str.269 i przykładowe opowiadanie str.270.
- Wykonaj zad.1,4 i 6/ 271.
20. 05.2020r.
Temat : Zasady postępowania- ,, Baśniobór”.
- Przeczytaj tekst str. 272- 274.
- Wyjaśnij o jakim zakazie jest mowa w tekście.
- Udziel odpowiedzi na pytanie :
Dlaczego ludzie tak chętnie łamią zasady?
- Wykonaj zad.6/274.
21. 05. 2020r.
Temat : Tolerancja w utworze S. Sojki.
- Przeczytaj wiersz str.276.
- Określ podmiot liryczny (co o nim wiemy).
- Jaki problem został poruszony w wierszu ?
- Wypisz środki poetyckie występujące w utworze.
- Wykonaj zad.4/276.
22.05.2020r.
Temat: Użycie nawiasu – ćwiczenia.
- Zapoznaj się z informacjami na temat użycia nawiasu str.277.
- Rozwiąż zad. 1,2 i 3/ 277.
Temat :Radość obdarowywania.
- Przeczytaj fragment powieści M. Musierowicz,, Noelka”.
- Zapisz definicję- powieść obyczajowa.
- Zapisz informacje o bohaterach.
- Rozwiąż zad. 3, 5 i 6/280.
12.05.2020r.
Temat: Dobroczyńca ludzkości-Prometeusz.
- Przepisz do zeszytu wiadomości dotyczące mitu i mitologii ( przypomnienie str.258)
- Przeczytaj,, Mit o Prometeuszu” str.256 – 258.
- Wyjaśnij pisemnie , jak mit tłumaczy pochodzenie człowieka.
- Wykonaj zad.5 i 6/ 258.
13 i 14. 05.2020r.
Temat : Siła miłości- ,,Mit o Orfeuszu i Eurydyce”.
- Przeczytaj mit str. 260- 263.
- Zredaguj w punktach plan wydarzeń opisanych w micie.
- Udziel odpowiedzi na pytania:
Dlaczego bohater obejrzał się za siebie, gdy wyprowadzał Eurydykę z Tartaru?
Jakie emocje nim zawładnęły?
- Wykonaj zad.7/263.
- Napisz list do Orfeusza, w którym pocieszysz bohatera. Wykorzystaj informacje zawarte w ostatnim akapicie tekstu.( list proszę przesłać na adres email do dnia 15.05.20r.)
15. 05. 2020r.
Temat : W świecie mitów.
- Przeczytaj informacje o Odysie str.264.
- Przeczytaj wiersz pt. ,,Odys”.
- Odpowiedz na pytania 1,2 i 3 str.265.
- Wyjaśnij , co oznacza zwrot :schodzić na manowce.
- Przypomnij sobie i napisz , kim były postacie: Zeus, Artemida, Atena, Posejdon, Hades.
05.05.2020r.
Temat: Czy ziarno wyda plon?
- Przypowieść – to utwór, w którym przedstawiona historia ma ,oprócz znaczenia dosłownego ,głębszy sens., Ilustruje ogólne zasady ludzkiego postępowania , zawiera pouczenie, jak należy się zachowywać, czego trzeba unikać.
- Przeczytaj - Przypowieść o siewcy ( str. 251)
- Napisz , jaka sytuacja została przedstawiona w przypowieści?
- Wykonaj zad.3/ 251 i 6/252.
06. 05.2020r.
Temat : Ludzka dobroć – Miłosierny Samarytanin.
- Zapoznaj się z historią wędrowca , przedstawioną w przypowieści ( str.252 – 253)
- Udziel odpowiedzi na pytania:
Co przytrafiło się wędrowcowi w drodze z Jeruzalem do Jerycha?
Jak zachowali się kapłan i lewita?
Kto udzielił pomocy potrzebującemu?
- Rozwiąż zad. 4, 6 i 7 str.253.
07. 05. 2020r.
Temat : Korzystanie z talentu.
- Zapoznaj się z treścią przypowieści o talentach.( str.254)
- Sporządź notatkę – przedstaw sytuację ukazaną w utworze.
- Wykonaj zad. 3, 4 str. 255
- Zastanów się , jakie ty masz uzdolnienia i co możesz zrobić , aby nie zmarnować swoich talentów?
08. 05. 2020r.
Temat: Wartość przygotowań- w kręgu przypowieści biblijnych.
- Przeczytaj przypowieść- str.255 -256.
- Wyjaśnij , jak zachowywały się dziewczyny ukazane w przypowieści?
- Na podstawie tekstu odpowiedz, co to znaczy być nieroztropnym?
- Wykonaj zad. 3 i 4 str.256.
Przeczytaj dowolną przypowieść i zapisz , jakie pouczenie zawiera.
30.04.2020r.
Temat: Motywy biblijne.
1.Zapoznaj się z informacjami ze str. 248 – 249.
2. Wykonaj zad. 1 i 2 str.250.
3. Wymyśl reklamę miejsca ,o którym można by powiedzieć, że to raj na ziemi.
28.04.2020r.
Temat: Dlaczego lord Craven unikał Colina? Rozmawiamy o trudnych relacjach ojca z synem.
- Wyjaśniamy znaczenie słowa : hipochondryk – człowiek dotknięty hipochondrią, wmawiający w siebie urojone choroby
hipochondria – chorobliwa, przesadna obawa o własne zdrowie ,polegająca na przypisywaniu sobie chorób, wyolbrzymianiu objawów chorobowych.
- Czy Colin był hipochondrykiem?
- Jak wyglądało życie Colina? – znajdź fragmenty na temat życia i relacji Colina z ojcem.
- Jakie zdarzenie popsuło relacje ojca z synem?
- Jak wyglądało życie pana Cravena?
- Kto i w jaki sposób pojednał ojca z synem?
29.04.2020r.
- Temat: Podsumowanie wiadomości z lektury.
Zredaguj wypowiedź pisemną:
1. Czy , twoim zdaniem, drogie prezenty mogą zastąpić miłość rodzicielską?
Następna lektura - ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem.”Omawiamy 29 maj.
21.04.2020r.
Temat: Świat przedstawiony w powieści pt.,, Tajemniczy ogród”.
- F. Burnett ( czyt. Franses Bernet)- pisarka angielska ( 1849-1924).
Napisz krótką notatkę o życiu i twórczości autorki lektury.
- Czas akcji: dokładnie nieokreślony, najprawdopodobniej druga połowa XIX wieku; w ciągu niecałego roku: gdy Mary przybyła do wuja wszystko wyglądało jakoś smutno i zimowo; Colin wprowadza ojca do ogrodu pełnego jesiennych uroków.
- Czas fabuły: wydarzenia z przeszłości: wczesne dzieciństwo Mary, 10 lat wcześniej.
- Miejsce akcji: Anglia, posiadłość położona na skraju wrzosowiska, a w niej dom, ogrody, tajemniczy ogród.
- Bohaterowie: Mary Lennox, Dick Sowerby, Colin Craven (dzieci),Marta Sowerby( starsza siostra Dicka, pokojówka Mary,potem jej przyjaciółka), Zuzanna Sowerby ( matka Marty i Dicka), Archibald Craven( ojciec Colina, wdowiec, wuj Mary, po śmierci żony dziwak i odludek, rzadko bywał w domu, unikał syna), pani Medlock (gospodyni), Ben (ogrodnik), doktor Craven.
- Przygotuj informacje na temat wyglądu zewnętrznego bohaterów, ich charakteru i usposobienia: Mary, Dick i Colin.
22.04.2020r.
Temat: Mary, Dick czy Colin? Który z bohaterów zyskał moją największą sympatię ?
Uzupełnij informacje o bohaterach :
- Mary – 10 lat, urodziła się w Indiach ……………
- Colin - jedyny syn lorda Archibalda Cravena, kuzyn i rówieśnik Mary……………
- Dick – 12 lat, urodził się i wychowywał w chacie na wrzosowisku……………..
Opisz wybranego bohatera wg podanego planu:
- Przedstawienie postaci.
- Opis wyglądu zewnętrznego.
- Cechy charakteru z uzasadnieniem.
- Dlaczego bohater zyskał Twoją sympatię?
23.04.2020r.
Temat: ,, Tajemniczy ogród ‘’ opowieścią o przyjaźni, która odmieniła losy bohaterów.
Odpowiedz na pytania dotyczące treści lektury ,, Tajemniczy ogród’’.
- Gdzie urodziła się Mary?
- W jakich okolicznościach Mary straciła rodziców?
- Kto zaopiekował się Mary po śmierci rodziców?
- Jak wyglądał dom pana Cravena?
- Od kogo Mary dowiedziała się o tajemniczym ogrodzie?
- Dlaczego ogród był zamknięty?
- Co Marta podarowała Mary?
- Skąd Mary wzięła narzędzia ogrodnicze i nasiona?
- O co Mary poprosiła wujka podczas pierwszego spotkania?
- Dlaczego Colin nie opuszczał pokoju?
- Co spowodowało ,że Colin stanął o własnych siłach?
- Na czyją prośbę pan Craven wrócił do domu?
24.04.2020r.
Temat: Jaką rolę w życiu bohaterów odegrał tajemniczy ogród?
- Do wyrazu ogród dopisz skojarzenia np.
Ogród – klomby………..
- Przypominamy historię związaną z tajemniczym ogrodem:
Było to ulubione miejsce państwa Cravenów; często tam przebywali, rozmawiali , czytali;w ogrodzie zginęła pani Craven, dlatego ogród został zamknięty.
- Określamy rolę , jaką odegrał ogród w życiu bohaterów.
Tajemniczy ogród – przywrócił Mary i Colinowi wiarę w siebie; pomógł im odzyskać utraconą radość życia; pozwolił zrozumieć , co jest naprawdę ważne w życiu; dzięki kontaktowiz naturą zmienili się w dzieci radosne i zadowolone z życia.
Zredaguj opis ogrodu.
15.04.2020r.
Temat: Bóg i człowiek w wierszu pt.,, Człowiek żeby patrzał”.
- Przeczytaj wiersz str.241.
- Odpowiedz na pyt. 1,3,4 i 6 str.242.
- Odszukaj w wierszu epitety i wypisz je.
16.04.2020r.
Temat: Pierwsi ludzie.
- Zapoznaj się z fragmentem tekstu A. Kamieńskiej pt. ,, Książka nad książkami”.
- Napisz o czym opowiada tekst ( tematyka, bohaterowie).
- Wykonaj zad. 5 str.244.
- Związek frazeologiczny ( frazeologizm)- to utrwalone w języku połączenie wyrazów o stałym, przenośnym znaczeniu, które nie wynika ze znaczeń tworzących go słów np. bułka z masłem –coś prostego, łatwego.
- Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych, które wywodzą się z Biblii (biblizmów): zakazany owoc , rajskie życie, raj utracony,, manna z nieba, gałązka oliwna, arka Noego.
W razie potrzeby skorzystaj ze słownika.
17.04.2020r.
Temat: Punkt widzenia.
- Zapoznaj się z tekstem ,, Pamiętniki Adama i Ewy” ( fragment) str.245 -246.
- Pamiętnik – to zapisana osobista relacja ze zdarzeń, w których uczestniczyła dana osoba. Autor pamiętnika przedstawia swoje emocje i refleksje. Pamiętnik jest pisany nieregularnie, po jakimś czasie od wydarzeń.
- Wykonaj zad. 3 i 4 str.247.
- Tego nigdy nie zapomnę…….- kartka z pamiętnika. Proszę o przesłanie pracy na adres email : mariola.gawlowicz@o2.pl
07.04.2020r.
Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.
- Przeczytaj ze zrozumieniem tekst pt. ,, Internet – muzea w sieci”.
- Udziel odpowiedzi na pytania do tekstu – zad. 1,2,3,4 i 7 str.236.
08.04.2020r.
Temat: Co było na początku?
- Biblia – zbiór ksiąg religijnych.
Wyszukaj informacji dotyczących Biblii i sporządź notatkę ( podręcznik str. 238, inne dostępne źródła).
- Przeczytaj fragment Księgi Rodzaju pt. ,, Stworzenie świata” str. 238 – 240.
- Uporządkuj informacje o stworzeniu świata zawarte we fragmencie Biblii, uzupełniając schemat ( 1/240).
- Wykonaj zadania 4 i 5/241.
- Wyjaśnij, co to jest powtórzenie? (definicja).
Przypominam o czytaniu lektury.
Życzę zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych.
01.04.2020r.
Temat: Co już wiemy o wypowiedzeniach?
1.Przypomnij wiadomości o wypowiedzeniu (str. 227 podręcznik, informacje z ramki przepisz do zeszytu).
2.Wykonaj ćwiczenia 1/227, 2,3/228.
3.Przepisz do zeszytu przypomnienie o zdaniu pojedynczym rozwiniętym i nierozwiniętym (str.228)
02.04.2020r.
Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?
1.Przepisz notatkę o związkach wyrazowych z podręcznika (str.229) tj. związki wyrazowe, związek główny i związki poboczne.
2.Wykonaj ćwiczenie 1,2/229.
03.04.2020r.
Temat: Związki wyrazowe – ćwiczenia.
1.Zapisz definicję związków: związek zgody, związek rządu, związek przynależności (str.230 podręcznik)
2.Podaj przykłady wymienionych związków: rządu, zgody, przynależności.
3.Przeczytaj i przepisz wiadomość o wyrazach poza związkami w zdaniu (informacja str.231 podręcznik)
4.Wykonaj ćwiczenie 5,6/231.
------------------------------------
27.03.2020r.
Temat: Wyobraźnia w wierszu Z. Herberta.
- Przeczytaj informacje o życiu i twórczości Z. Herberta i sporządź krótką notatkę.
- Przeczytaj wiersz pt.,, Pudełko zwane wyobraźnią’’.
- Wykonaj ćw. 1 i 3 str.220, wypisz środki poetyckie z wiersza (epitet ,porównanie, przenośnia, uosobienie)
Temat: Pamiętny dzień.
- Przeczytaj tekst pt. ,, Atramentowe serce” str. 222-224.
- Wypisz elementy realistyczne i fantastyczne.
- Wykonaj zad.1 i 2 str.224 oraz 7 str.225.
31.03.2020r.
Temat: Zagadka Mony Lisy.
- Odszukaj w Internecie fotografię obrazu Mona Lisa Leonardo da Vinci
- Przeczytaj tekst str.225-226.
- Wykonaj ćw.1,2 i 4 str.226.
Przypominam o lekturze.
---------------------------------------------------------------------------------
25 i 26 marzec:
Temat: Piszemy opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy.
1.Przeczytaj informacje z podręcznika ze strony 216 i 217.
2.Wykonaj ćwiczenia 1,2,5-218 (podręcznik)
3.Wyobraź sobie, że spotkałeś złotą rybkę - napisz opowiadanie twórcze. Opowiadanie proszę napisać na komputerze
i podpisane przesłać na adres email: mariola.gawlowicz@o2.pl do dnia 27.03.2020r.
W razie pytań proszę o kontakt mailowy.
-------------------------------------------------------------------------
1.Przeczytać lekturę "Tajemniczy ogród"
2.Powtórzyć wiadomości z ortografii - pisownia ą,ę,om,on,em,en. Wykonać ćwiczenia 1/204, 4/205, 6,7/206, 10,11/208. (podręcznik)
Mariola Gawłowicz