język polski

23.06.2020r.

Temat:  Co wiemy o głoskach i sylabach ?

  1. Przypomnij wiadomości o głoskach, literach i sylabach – podręcznik str.305 i 306.
  2. Wykonaj zad. 1/305 oraz 4/306.

24. 06.2020r.

Temat : Spotkanie z naturą w wierszu J. Tuwima ,, Czereśnie”.

  1. Przeczytaj wiersz str. 318.
  2. Zastanów się, jaki obraz ogrodu wyłania się z wiersza?
  3. Wypisz z wiersza epitety, porównania i uosobienie.

25. 06. 2020r.

Temat : Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z nauki o języku.

  1. Sprawdź wiedzę i umiejętności – podręcznik str.325 i 326.

 

 

Życzę udanych, słonecznych wakacji.

 

 

 

09.06.2020r.

Temat:  Zdziwienie światem - ,, Jarmark cudów” W.Szymborskiej. 

  1. Przeczytaj wiersz W. Szymborskiej,, Jarmark cudów” str.292-293.
  2. Określ tematykę wiersza i nastrój wiersza.
  3. Wypisz środki  stylistyczne występujące w utworze.

 

W wierszu występują wyrazy wieloznaczne, czyli słowa, które mają wiele znaczeń          np. zamek – budowla  lub urządzenie do zamykania drzwi.

 

Wymień zaobserwowane przez siebie cuda natury, możesz stworzyć listę cudów lub zilustrować fotografiami miejsca, które uważasz za wyjątkowe.

10. 06.2020r.

Temat : Uczucia zwierząt.

  1. Przeczytaj fragment artykułu,, Delfin człowiekowi człowiekiem” str.294 – 295.
  2. Odpowiedz na pytania 1, 2 i 3/295.
  3. Podaj przykład sytuacji, w których zwierzęta pomagają ludziom.

Zastanów się , co można zrobić , aby ludzie lepiej traktowali zwierzęta?

 

.

19. 06. 2020r.

Temat : Jak napisać list oficjalny?

List oficjalny  skierowany jest do osoby publicznej lub do instytucji, urzędu czy organizacji.

Zazwyczaj ma charakter prośby lub podziękowania, cechuje go zwięzłość i rzeczowość.

  1. Przeczytaj wiadomości na temat listu oficjalnego str.299-300.
  2. Rozwiąż zad. 1, 7/300

 

 

 

02.06.2020r.

Temat: „Hobbit” J.R.R. Tolkiena opowieścią o walce dobra ze złem.

  1.  Zapoznanie z głównymi faktami dotyczącymi życia i twórczości autora przeczytanej lektury. (Proszę o przygotowanie informacji na ten temat z różnych dostępnych źródeł informacji)
  2. Informacje o czasie wydarzeń. (Proszę zaznaczyć fragmenty określające czas wydarzeń)
  3. Miejsce wydarzeń: Gospoda pod Zielonym Smokiem, obóz trolli, jaskinia goblinów, jaskinia Golluma, Mroczna Puszcza…. (Uzupełnij informacje)

03. 06.2020r.

Temat : Wydarzenia przedstawione w powieści Tolkiena.

       1. Plan najważniejszych wydarzeń w powieści. (Ułóż plan najważniejszych wydarzeń, zastosuj równoważniki zdań zaczynając od: 

-Nieoczekiwana wizyta Gandalfa u Bilba Bagginsa.

-Krasnoludy w domu Hobbita……

kończąc na:

-Powrót Bagginsa do domu.

04. 06. 2020r.

Temat : Co wiemy na temat plemion, jakie zamieszkiwały Śródziemie?

  1. Plemiona zamieszkujące Śródziemie: hobbici, duzi ludzie, elfy, krasnoludy, gobliny, trolle.
  2. Bohaterowie pierwszoplanowi:  Bilbo Baggins, Gandalf, Thorin, Gromada Krasnoludów (Sporządź krótkie notatki dotyczące bohaterów, którego z nich darzysz sympatią i dlaczego?)

 

05.06.2020r.

 Temat: Czy Bilbo Baggins da się lubić?

  1. Zbieramy informacje na temat wyglądu i cech jego usposobienia.

Bilbo Baggins – główny bohater, hobbit, miał ponad 50 lat i mieszkał w Shire, wśród hobbitów zyskał miano dziwaka.

Wygląd: Niższy od krasnoluda, bez obuwia, stopy o twardej podeszwie, brunatne włosy, twarz poczciwa i uśmiechnięta.

Cechy usposobienia: pogodny, wesoły, beztroski.

Wypisz ciekawostki dotyczące Bilbo Bagginsa.

Jaka jest twoja opinia o bohaterze?

 

 

 

26.05.2020r.

Temat: Pisownia wyrazów obcych.

  1.  Zapoznaj się z informacją o obcych słowach wprowadzonych do j. polskiego                (str. 281)
  2. Wykonaj zad.1/ 281, 2 i 3/282.

27. 05.2020r.

Temat : Jak rozpoznać zdania złożone współrzędnie i podrzędnie?

  1. Przypomnij wiadomości o zdaniu złożonym.

Zdanie złożone składa się z dwóch lub więcej zdań pojedynczych, nazywanych zdaniami składowymi. Zdań składowych jest tyle ,ile orzeczeń.                                                                                  Wyróżniamy zdania złożone współrzędnie i zdania złożone podrzędnie.

( Zapoznaj się z informacjami o zdaniach złożonych współrzędnie i podrzędnie,                                 przepisz je do zeszytu)

  1. Wykonaj zad.1 , 2, 4/284.

28. 05. 2020r.

Temat : Jak rozpoznać typy zdań złożonych współrzędnie?

  1. Przeczytaj wiadomości o zdaniach złożonych współrzędnie str. 286..
  2. Rozwiąż zad.1 ,3 i 4/287.

 

29.05.2020r.

 Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.

  1. Powtórz wiadomości o mitach i przypowieściach.
  2. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst  Anny Świderkówny,, O przypowieściach”
  3. Rozwiąż zadania zawarte pod tekstem.

W następnym tygodniu omawiamy lekturę.

 

 

19.05.2020r.

Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści?

  1.  Przepisz do zeszytu definicję – opowiadanie twórcze str. 269.
  2. Przeczytaj wiadomości str.269 i przykładowe opowiadanie str.270.
  3. Wykonaj zad.1,4 i 6/ 271.

20. 05.2020r.

Temat : Zasady postępowania- ,, Baśniobór”.

  1. Przeczytaj  tekst str. 272- 274.
  2. Wyjaśnij o jakim zakazie jest mowa w tekście.
  3. Udziel odpowiedzi na pytanie :

Dlaczego ludzie tak chętnie łamią zasady?

  1. Wykonaj zad.6/274.

21. 05. 2020r.

Temat : Tolerancja w utworze S. Sojki.

  1. Przeczytaj wiersz  str.276.
  2. Określ podmiot liryczny (co o nim wiemy).
  3. Jaki problem został poruszony w wierszu ?
  4.  Wypisz środki poetyckie występujące w utworze.
  5. Wykonaj zad.4/276.

 

22.05.2020r.

 Temat: Użycie nawiasu – ćwiczenia.

  1. Zapoznaj się z informacjami na temat użycia nawiasu str.277.
  2. Rozwiąż zad. 1,2 i 3/ 277.

 Temat :Radość obdarowywania.

  1. Przeczytaj fragment powieści M. Musierowicz,, Noelka”.
  2. Zapisz definicję- powieść obyczajowa.
  3. Zapisz informacje o bohaterach.
  4. Rozwiąż zad. 3, 5 i 6/280.

 

 

12.05.2020r.

Temat: Dobroczyńca ludzkości-Prometeusz.

  1.  Przepisz do zeszytu wiadomości dotyczące mitu i mitologii ( przypomnienie str.258)
  2. Przeczytaj,, Mit o Prometeuszu” str.256 – 258.
  3. Wyjaśnij pisemnie , jak mit tłumaczy pochodzenie człowieka.
  4. Wykonaj zad.5 i 6/ 258.

13 i 14. 05.2020r.

Temat : Siła miłości- ,,Mit o Orfeuszu i Eurydyce”.

  1. Przeczytaj mit str. 260- 263.
  2. Zredaguj w punktach plan wydarzeń opisanych w micie.
  3. Udziel odpowiedzi na pytania:

Dlaczego bohater obejrzał się za siebie, gdy wyprowadzał Eurydykę z Tartaru?

Jakie emocje nim zawładnęły?

  1. Wykonaj zad.7/263.
  2. Napisz list do Orfeusza, w którym pocieszysz bohatera. Wykorzystaj informacje zawarte w ostatnim akapicie tekstu.( list proszę przesłać na adres email do dnia 15.05.20r.)

15. 05. 2020r.

Temat : W świecie mitów.

  1. Przeczytaj informacje o Odysie str.264.
  2. Przeczytaj wiersz pt. ,,Odys”.
  3. Odpowiedz na pytania 1,2 i 3 str.265.
  4. Wyjaśnij , co oznacza zwrot :schodzić na  manowce.
  5. Przypomnij sobie i napisz , kim były postacie: Zeus, Artemida, Atena, Posejdon, Hades.

 

 

 

05.05.2020r.

Temat: Czy ziarno wyda plon?

  1.  Przypowieść – to utwór, w którym przedstawiona historia ma ,oprócz znaczenia dosłownego ,głębszy sens., Ilustruje ogólne zasady ludzkiego postępowania , zawiera pouczenie, jak należy się zachowywać, czego trzeba unikać.
  2. Przeczytaj  - Przypowieść o siewcy ( str. 251)
  3. Napisz , jaka sytuacja została  przedstawiona w przypowieści?
  4. Wykonaj zad.3/ 251 i 6/252.

06. 05.2020r.

Temat : Ludzka dobroć – Miłosierny Samarytanin.

  1. Zapoznaj się z historią wędrowca , przedstawioną w przypowieści ( str.252 – 253)
  2. Udziel odpowiedzi na pytania:

Co przytrafiło się wędrowcowi w drodze z  Jeruzalem do Jerycha?

Jak zachowali się kapłan i lewita?

Kto udzielił pomocy potrzebującemu?

  1.  Rozwiąż zad. 4,  6 i 7 str.253.

07. 05. 2020r.

Temat : Korzystanie z talentu.

  1. Zapoznaj się z treścią przypowieści o talentach.( str.254)
  2. Sporządź notatkę – przedstaw sytuację ukazaną w utworze.
  3. Wykonaj zad. 3, 4 str. 255
  4. Zastanów się , jakie  ty masz uzdolnienia  i co możesz zrobić , aby nie zmarnować swoich talentów?

 08. 05. 2020r.

Temat: Wartość przygotowań- w kręgu przypowieści biblijnych.

  1. Przeczytaj przypowieść- str.255 -256.
  2. Wyjaśnij ,  jak zachowywały się dziewczyny ukazane w przypowieści?
  3. Na podstawie tekstu odpowiedz, co to znaczy być nieroztropnym?
  4. Wykonaj zad. 3 i 4 str.256.

 

Przeczytaj dowolną przypowieść i zapisz , jakie pouczenie zawiera.

 

 

 

 

30.04.2020r.

Temat: Motywy biblijne.

1.Zapoznaj się z informacjami ze str. 248 – 249.

2. Wykonaj  zad. 1 i 2 str.250.

3. Wymyśl reklamę miejsca ,o którym można by powiedzieć, że to raj na ziemi.

 

 

 

28.04.2020r.

Temat: Dlaczego lord Craven unikał Colina? Rozmawiamy o trudnych relacjach ojca z synem.

- Wyjaśniamy znaczenie słowa : hipochondryk – człowiek dotknięty hipochondrią, wmawiający w siebie urojone choroby

hipochondria – chorobliwa, przesadna obawa o własne zdrowie ,polegająca na przypisywaniu sobie chorób, wyolbrzymianiu objawów chorobowych.

- Czy Colin był hipochondrykiem?

- Jak wyglądało życie Colina? – znajdź fragmenty na temat życia i relacji Colina z ojcem.

- Jakie zdarzenie popsuło relacje ojca z synem?

- Jak wyglądało życie pana Cravena?

- Kto i w jaki sposób pojednał ojca z synem?

29.04.2020r.

- Temat: Podsumowanie wiadomości z lektury.

Zredaguj wypowiedź pisemną:

1. Czy , twoim zdaniem, drogie prezenty mogą zastąpić miłość rodzicielską?

 

Następna lektura - ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem.”Omawiamy 29 maj.

 

 

 21.04.2020r.

Temat: Świat  przedstawiony w powieści pt.,, Tajemniczy ogród”.

  1. F. Burnett ( czyt. Franses Bernet)- pisarka angielska ( 1849-1924).

Napisz krótką notatkę o życiu i twórczości autorki lektury.

  1. Czas akcji: dokładnie nieokreślony, najprawdopodobniej  druga połowa XIX wieku; w ciągu niecałego roku: gdy Mary przybyła do wuja wszystko wyglądało jakoś smutno i zimowo;  Colin wprowadza ojca do ogrodu pełnego jesiennych uroków.
  2. Czas fabuły: wydarzenia z przeszłości: wczesne dzieciństwo Mary, 10 lat wcześniej.
  3. Miejsce akcji: Anglia, posiadłość położona na skraju wrzosowiska, a w niej dom, ogrody, tajemniczy ogród.
  4. Bohaterowie: Mary Lennox, Dick Sowerby, Colin Craven (dzieci),Marta Sowerby( starsza siostra Dicka, pokojówka Mary,potem jej przyjaciółka), Zuzanna Sowerby ( matka Marty           i Dicka), Archibald Craven( ojciec Colina, wdowiec, wuj Mary, po śmierci żony dziwak                 i odludek, rzadko bywał w domu, unikał syna), pani Medlock (gospodyni), Ben (ogrodnik), doktor Craven.
  5. Przygotuj  informacje na temat wyglądu zewnętrznego bohaterów, ich charakteru                      i  usposobienia: Mary, Dick i Colin.

22.04.2020r.

Temat: Mary, Dick czy Colin? Który z bohaterów zyskał moją największą sympatię ?

Uzupełnij informacje o bohaterach :

  1. Mary – 10 lat, urodziła się w Indiach ……………
  2. Colin  - jedyny syn lorda Archibalda Cravena, kuzyn i rówieśnik Mary……………
  3. Dick – 12 lat, urodził się i wychowywał w chacie na wrzosowisku……………..

 

Opisz wybranego bohatera wg podanego planu:

  1. Przedstawienie postaci.
  2. Opis wyglądu zewnętrznego.
  3. Cechy charakteru z uzasadnieniem.
  4. Dlaczego bohater  zyskał Twoją sympatię?

23.04.2020r.

Temat: ,, Tajemniczy ogród ‘’ opowieścią o przyjaźni, która odmieniła losy bohaterów.

Odpowiedz na pytania dotyczące treści lektury ,, Tajemniczy ogród’’.

  1. Gdzie urodziła się Mary?
  2. W jakich okolicznościach Mary straciła rodziców?
  3. Kto zaopiekował się Mary po śmierci rodziców?
  4. Jak wyglądał dom pana Cravena?
  5. Od kogo Mary dowiedziała się o tajemniczym ogrodzie?
  6. Dlaczego ogród był zamknięty?
  7. Co Marta podarowała Mary?
  8. Skąd Mary wzięła narzędzia ogrodnicze i nasiona?
  9. O co Mary poprosiła wujka  podczas pierwszego spotkania?
  10. Dlaczego Colin nie opuszczał pokoju?
  11. Co spowodowało ,że Colin stanął o własnych siłach?
  12. Na czyją prośbę pan Craven wrócił do domu?

24.04.2020r.

Temat: Jaką rolę w życiu bohaterów odegrał tajemniczy ogród?

  1. Do wyrazu ogród dopisz skojarzenia np.

Ogród – klomby………..

  1. Przypominamy historię związaną z tajemniczym ogrodem:

Było to ulubione miejsce państwa Cravenów; często tam przebywali, rozmawiali , czytali;w ogrodzie zginęła pani Craven, dlatego ogród został zamknięty.

  1. Określamy rolę , jaką odegrał ogród w życiu bohaterów.

Tajemniczy ogród – przywrócił Mary i Colinowi wiarę w siebie; pomógł im odzyskać utraconą radość życia; pozwolił zrozumieć , co jest naprawdę ważne w życiu; dzięki kontaktowiz naturą zmienili się w dzieci radosne i zadowolone z życia.

 

 

Zredaguj opis ogrodu.

 

 

 

 

15.04.2020r.

Temat: Bóg i człowiek w wierszu pt.,, Człowiek żeby patrzał”.

  1. Przeczytaj wiersz str.241.
  2. Odpowiedz na pyt. 1,3,4 i 6 str.242.
  3. Odszukaj w wierszu epitety i wypisz je.

16.04.2020r.

Temat: Pierwsi ludzie.

  1. Zapoznaj się z fragmentem tekstu A. Kamieńskiej pt. ,, Książka nad książkami”.
  2. Napisz o czym opowiada tekst ( tematyka, bohaterowie).
  3. Wykonaj zad. 5 str.244.
  4. Związek frazeologiczny ( frazeologizm)- to utrwalone w języku połączenie wyrazów o stałym, przenośnym znaczeniu, które nie wynika ze znaczeń tworzących go słów np. bułka z masłem –coś prostego, łatwego.
  5. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych, które wywodzą się z Biblii (biblizmów):  zakazany owoc , rajskie życie, raj utracony,, manna z nieba, gałązka oliwna, arka Noego.

W razie potrzeby skorzystaj ze słownika.

17.04.2020r.

Temat: Punkt widzenia.

 

  1. Zapoznaj się z tekstem ,, Pamiętniki Adama i Ewy” ( fragment) str.245 -246.
  2. Pamiętnik – to zapisana osobista relacja ze zdarzeń, w których uczestniczyła dana osoba. Autor pamiętnika przedstawia swoje emocje i refleksje. Pamiętnik jest pisany nieregularnie, po jakimś czasie od wydarzeń.
  3. Wykonaj zad. 3 i 4 str.247.
  4. Tego nigdy nie zapomnę…….- kartka z pamiętnika. Proszę o przesłanie pracy na adres email : mariola.gawlowicz@o2.pl

 

 

 

07.04.2020r.

Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.

  1. Przeczytaj ze zrozumieniem tekst pt. ,, Internet – muzea w sieci”.
  2. Udziel odpowiedzi na pytania do tekstu – zad. 1,2,3,4 i 7 str.236.

08.04.2020r.

Temat: Co było na początku?

  1. Biblia – zbiór ksiąg religijnych.

Wyszukaj informacji dotyczących Biblii i sporządź notatkę ( podręcznik str. 238, inne dostępne źródła).

  1. Przeczytaj fragment Księgi Rodzaju pt. ,, Stworzenie świata” str. 238 – 240.
  2. Uporządkuj informacje o stworzeniu świata  zawarte we fragmencie Biblii, uzupełniając schemat ( 1/240).
  3. Wykonaj zadania 4 i 5/241.
  4. Wyjaśnij, co to jest powtórzenie? (definicja).

Przypominam o czytaniu lektury.

Życzę zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych.

 

 

 

01.04.2020r.

Temat: Co już wiemy o wypowiedzeniach?

1.Przypomnij wiadomości o wypowiedzeniu (str. 227 podręcznik, informacje z ramki przepisz do zeszytu).

2.Wykonaj ćwiczenia 1/227, 2,3/228.

3.Przepisz do zeszytu przypomnienie o zdaniu pojedynczym rozwiniętym i nierozwiniętym (str.228)

02.04.2020r.

Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

1.Przepisz notatkę o związkach wyrazowych z podręcznika (str.229) tj. związki wyrazowe, związek główny i związki poboczne.

2.Wykonaj ćwiczenie 1,2/229.

03.04.2020r.

Temat: Związki wyrazowe – ćwiczenia.

1.Zapisz definicję związków: związek zgody, związek rządu, związek przynależności (str.230 podręcznik)

2.Podaj przykłady wymienionych związków: rządu, zgody, przynależności.

3.Przeczytaj i przepisz wiadomość o wyrazach poza związkami w zdaniu (informacja str.231 podręcznik)

4.Wykonaj ćwiczenie 5,6/231.

 

 

 

 

------------------------------------

27.03.2020r.

Temat: Wyobraźnia w wierszu Z. Herberta.

- Przeczytaj informacje o życiu i twórczości Z. Herberta i sporządź krótką notatkę.

- Przeczytaj wiersz pt.,, Pudełko zwane wyobraźnią’’.

- Wykonaj ćw. 1 i 3 str.220, wypisz środki poetyckie z wiersza (epitet ,porównanie, przenośnia, uosobienie)

Temat: Pamiętny dzień.

- Przeczytaj tekst pt. ,, Atramentowe serce” str. 222-224.

- Wypisz elementy realistyczne i fantastyczne.

- Wykonaj zad.1 i 2 str.224 oraz 7 str.225.

 

31.03.2020r.

Temat: Zagadka Mony Lisy.

- Odszukaj w Internecie fotografię obrazu Mona Lisa Leonardo da Vinci

- Przeczytaj tekst str.225-226.

- Wykonaj ćw.1,2 i 4 str.226.

Przypominam o lekturze.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

25 i 26 marzec:

Temat: Piszemy opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy.

1.Przeczytaj informacje z podręcznika ze strony 216 i 217.

2.Wykonaj ćwiczenia 1,2,5-218 (podręcznik) 

3.Wyobraź sobie, że spotkałeś złotą rybkę - napisz opowiadanie twórcze. Opowiadanie proszę napisać na komputerze

i podpisane przesłać na adres email: mariola.gawlowicz@o2.pl do dnia 27.03.2020r. 

 

W razie pytań proszę o kontakt mailowy. 

 

 

-------------------------------------------------------------------------

1.Przeczytać lekturę "Tajemniczy ogród"

2.Powtórzyć wiadomości z ortografii - pisownia ą,ę,om,on,em,en. Wykonać ćwiczenia 1/204, 4/205, 6,7/206, 10,11/208. (podręcznik)

 

 

Mariola Gawłowicz