1. Cele:
- rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów
- opisywanie, porządkowanie i rozpoznawanie organizmów roślinnych
-wyjaśnianie zjawisk i procesów biologicznych zachodzących w wybranych organizmach
i w środowisku
- przedstawianie i wyjaśnianie zależności między organizmem a środowiskiem
- przeprowadzanie oraz dokumentowanie obserwacji
- interpretowanie informacji i wyjaśnianie zależności przyczynowo-skutkowych między
zjawiskami, formułowanie wniosków
- przedstawianie opinii i argumentów związanych z omawianymi zagadnieniami
biologicznymi
- wykorzystywanie różnorodnych źródeł i metod pozyskiwania informacji
- posługiwanie się podstawową terminologią biologiczną
- uzasadnianie konieczności ochrony przyrody
- prezentowanie postawy szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych
- prezentowanie postawy i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego
z dóbr przyrody.
2. Zakres tematyczny Konkursu
Obejmować będzie zagadnienia z zakresu:
Różnorodność i jedność roślin
1) rośliny nagonasienne
a) cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny
b) rozpoznawanie przedstawicieli rodzimych drzew i krzewów nagonasiennych na podstawie cech morfologicznych
c) znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka
2) rośliny okrytonasienne
a) formy morfologiczne roślin okrytonasiennych (rośliny zielne, krzewy, drzewa)
b) obserwacja rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, okazy żywe) - organy i ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat)
c) modyfikacje liści jako adaptacji roślin okrytonasiennych do życia w określonych środowiskach
d) elementy budowy kwiatu i ich funkcje w rozmnażaniu płciowym
e) budowa nasiona - sposoby rozprzestrzeniania się, adaptacje w budowie owoców do tego procesu
f) rozpoznawanie przedstawicieli rodzimych drzew i krzewów liściastych na podstawie cech morfologicznych
g) znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka
Ekologia i ochrona środowiska
a)odnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju
Zagrożenia różnorodności biologicznej
a) wpływ człowieka na różnorodność biologiczną
b) ochrona różnorodności biologicznej
c) formy ochrony przyrody w Polsce
3. Uczestnictwo
Konkurs jest przeznaczony dla uczniów klas V-VIII Publicznej Szkoły Podstawowej w Osieku.
4. Organizator: Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Osieku, Publiczna Szkoła Podstawowa w Osieku
5. Forma: test zawierający 23 zadania (jednokrotnego wyboru, na dobieranie, krótkiej i dłuższej odpowiedzi)
6. Czas trwania: 45 min
7. Termin: 28. 05. 2019r. (sala biologiczna - 50), godz. 9.50
8. Przebieg Konkursu
Postępowanie konkursowe przeprowadza się w wydzielonej sali, w warunkach
zapewniających samodzielność pracy, pod nadzorem Komisji Konkursowej w składzie:
przewodniczący, z/ca przewodniczącej i członek. Uczestnicy pracują z testem
indywidualnie.
9. Kryteria oceniania
Maksymalnie z testu można uzyskać 80pkt.
W przypadku uzyskania jednakowej liczby punktów przewidziana jest dogrywka.
10. Nagrody
Organizatorzy przewidują nagrody za I, II, III miejsce.
11. Literatura:
Autor: Alina Sławińska–Kanach |