16 IV
lekcja online, godzina 11.00
hasło hosiek
Historia Kl. VIII, cz. 4
Temat: Polska po śmierci Stalina.
1. Polski październik.
2. PRL w latach 1956 - 1970.
3. Polska w latach 70 - XX w.
Z tego tematu chciałabym, żebyście znali odpowiedź na podane wyżej zagadnienia., Krótko z czym wiązał się polski październik, z jakimi wydarzeniami wiązał się: poznański czerwiec 1956r, marzec 1968r.( wiec studencki na UW), grudzień 1970r. (wydarzenia grudniowe na Wybrzeżu); Strajki 1971r., nowelizacja konstytucji, " propaganda sukcesu", co to były plany gospodarcze?.
Kim był: Gomułka i Gierek, Stefan Wyszyński.
Nic nie przesyłacie. Zapiszcie temat i zagadnienia. Krótko wykonajcie notatkę.
Wasze prace docierają do mnie. W miarę możliwości staram się Wam sprawdzać i informować o ocenach.
Najbliższą lekcje chcę z Wami przeprowadzić w formie warsztatów muzealnych. Pan Wychowawca przesłał poradnik i instrukcję, co macie zrobić.
Mianowicie musicie zainstalować program ZOOM i pobrać link, który umożliwi udział w warsztatach edukacyjnych onlin.
Warsztaty odbywają się w muzeum Polin w Warszawie, temat: "Jak pięknie się różnić? ".
Rezerwacja została dokonana na dzień 09.04.2020r. , na godz. 10.00. Bardzo proszę , abyście połączenia rozpoczynali 5 min. wcześniej. Kopiujecie podany link i otwieracie go(Proszę o wzięcie udziału w warsztatach pomimo komunikatu, że jerst to już dzień wolny od zajęć).
Przed warsztatami przeczytajcie informację o muzeum Polin. Zwróćcie uwagę komu poświęcone jest to muzeum.
Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
warsztaty pt. „Jak pięknie się różnić”
09 kwietnia o godzinie 10:00
Wymagania: komunikator ZOOM
Historia kl. VIII cz. III
Drodzy uczniowie będziecie realizować cykl tematów dotyczący Polski w latach 1945 -1989.
Tematy w podstawie:
1. Opór społeczny wobec komunizmu.
2. Powojenna odbudowa.
3. Polska w czasach stalinizmu.
4. Polski październik.
5. PRL w latach 1956 - 1970.
6. Polska w latach 70 - XX w.
Ten blok realizujecie poprzez zapoznanie się z bogatą filmoteką tego okresu.
Proszę wpisać w wyszukiwarkę:
"PRL w pigułce", Kronika XX w.,
Ponadto fabularne filmy i seriale po jednym odcinku do wyboru np.: "Dom", "Alternatywy 4", "Miś", "Zmiennicy", "Rozmowy kontrolowane". W tych pozycjach możecie zobaczyć odtworzenie życia codziennego w PRL.
Pan wychowawca informował Was o planowanych przeze mnie warsztatach muzealnych. Bliższa informacja po uzyskaniu potwierdzenia rezerwacji. Planuję na czwartek 09.04.2020.
---------------------------------------------
Witam, teraz realizujemy tematykę zgodnie z podstawą programową. Na stronie będę umieszczać tematy, treści jak, wcześniej. Proszę uzupełniajcie zadania na miarę możliwości i odsyłajcie na mojego maila; monikae2@o2.pl, wykonane zadania, kontakt ze mną będą podstawą do zaliczenia udziału w zajęciach, wystawienia oceny i obecności.
1. Początki władzy komunistów w Polsce (26.03.2020)
5. Sfałszowane wybory
Drodzy uczniowie czytanka do tego tematu jest w podręczniku str. 158 - 163; chciałabym abyście przeczytali czytankę i obejrzeli film dokumentalny pt." Komunizm w Polsce", Kronika XX w.
Osoby chętne na ocenę - porozmawiajcie z dziadkami, sąsiadami, na temat: "Jak wyglądało życie Polaka w minionej epoce PRL". W kilku zdaniach napiszcie swoje przemyślenia na poruszany przez was temat. Pracę możecie oddać na początku maja.
Praca w domu dla wszystkich
1. Analiza tekstu źródłowego podr. str. 161
2. Zad.3 str. 163
-----------------------------------------------------------------
Drodzy Uczniowie, opracowujemy tematy zgodnie z realizacją treści programowej. Podane tematy i zagadnienia dotyczą 4- naszych spotkań lekcyjnych. tj. 13.03.2020, 16.03.2020, 19.03.2020, 23.03.2020.
Temat: Konflikt na Bliskim Wschodzie (13.03.2020, 16.03.2020)
Czytanka podr. str. 132 - 136
Terminy historyczne: Bliski Wschód, syjonizm, konflikt żydowsko-palestyński, wojna sześciodniowa, wojna Jom Kippur, Organizacja Wyzwolenia Palestyny (OWP), kibuc, szyici, zamach w Monachium, intifada, Autonomia Palestyńska, operacja „Pustynna burza”.
Daty do zapamiętania:
-powstania Izraela (1948),
-wojny sześciodniowej (1967),
-wojny Jom Kippur (1973), I wojny w Zatoce Perskiej (1990)
- wydania deklaracji Balfoura (1917),
- rezolucji ONZ o podziale Palestyny (1947),
-wojny o niepodległość Izraela (1948–1949),
- nacjonalizacji Kanału Sueskiego (1956),
-wojny izraelsko-egipskiej (X 1956),
- zamachu w Monachium (1972),
-porozumienia w Camp David (1978),
-wybuchu intifady (1987),
-porozumienia z Oslo (1993)
Postacie: Dawida Ben Guriona, Jasira Arafata
Proszę zapoznać się z mapą w podręczniku - wskazać rejon Bliskiego Wschodu i Zatoki Perskiej.
Analiza tekstu źródłowego podręcznik str. 133 "Deklaracja niepodległości Izraela".
Przygotuj sie do odpowiedzi według ćwiczeń pod czytanką podr. str. 136.
Praca domowa
Ćw. 1. Połącz przywódców z państwami, na których czele stali.
Saddam Husajn * Izrael
Dawid Ben Gurion * Egipt
ajatollah Chomejni * Irak
* Iran
Ćw. 2. Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z historii Bliskiego Wschodu. Wpisz właściwą literę w odpowiednie miejsce na osi czasu (oś narysuj w zeszycie):
A. wojna sześciodniowa
B. kryzys sueski
C. wojna o niepodległość Izraela
d. wojna Jom Kippur
Temat przygotowujecie w 2 częściach.
Temat: Zimna wojna i wyścig zbrojeń (19.03.2020,23.03.2020)
czytanka podr., str. 137 - 142
Terminy: wyścig zbrojeń, kryzys kubański, lądowanie w Zatoce Świń, odprężenie, praska wiosna, wyjaśnia znaczenie terminów: „gorąca linia” między Moskwą i Waszyngtonem, Vietcong, Konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Czerwoni Khmerzy.
Daty:
-wysłania pierwszego człowieka w kosmos (1961),
-ogłoszenia blokady morskiej Kuby (X 1962),
-wojny w Wietnamie (1957–1975),
- praskiej wiosny (1968),
-interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji (20/21 VIII 1968)
-umieszczenia pierwszego sztucznego satelity w kosmosie (1947),
- przejęcia władzy na Kubie przez F. Castro (1959),
-desantu w Zatoce Świń (1961),
-lądowania na Księżycu (1969),
-Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (1973–1975),
-dyktatury Czerwonych Khmerów (1975–1979)
Zadanie domowe
Osoby chętne przygotowują prezentację multimedialna z tematu:
Zimna wojna i wyścig zbrojeń
W związku z realizacją tematu (każdy uczeń wybiera z zagadnień pod tematami|)jedno zagadnienie z obu i wykonuje pisemną notatkę w zeszycie.
Proszę aby każde zagadnienie było opisane macie z obu tematów 11. Każde powinno być opisane przez 2 uczniów.
W razie pytań proszę się kontaktować przez wychowawcę.
Monika Łysiak