historia

 

16 IV

lekcja online, godzina 11.00

hasło hosiek

 

 

 

Historia Kl. VIII, cz. 4

 

Temat: Polska po śmierci Stalina.

 

1. Polski październik.

2. PRL w latach 1956 - 1970.

3. Polska w latach 70 - XX w.

 

Z tego tematu chciałabym, żebyście znali odpowiedź na podane wyżej zagadnienia., Krótko z czym wiązał się polski październik, z jakimi wydarzeniami wiązał się: poznański czerwiec 1956r, marzec 1968r.( wiec studencki na UW), grudzień 1970r. (wydarzenia grudniowe na Wybrzeżu); Strajki 1971r., nowelizacja konstytucji, " propaganda sukcesu", co to były plany gospodarcze?.

Kim był: Gomułka i Gierek, Stefan Wyszyński.  

 

Nic nie przesyłacie. Zapiszcie temat i zagadnienia. Krótko wykonajcie notatkę.

Wasze prace docierają do mnie. W miarę możliwości staram się Wam sprawdzać i informować o ocenach.

 

Najbliższą lekcje chcę z Wami przeprowadzić w formie warsztatów muzealnych. Pan Wychowawca przesłał poradnik i instrukcję, co macie zrobić.

Mianowicie musicie zainstalować program ZOOM i pobrać link, który umożliwi udział w warsztatach edukacyjnych onlin.

 

 

Warsztaty odbywają się w muzeum Polin w Warszawie, temat: "Jak pięknie się różnić? ".

Rezerwacja została dokonana na dzień 09.04.2020r. , na godz. 10.00. Bardzo proszę , abyście połączenia rozpoczynali 5 min. wcześniej. Kopiujecie podany link i otwieracie go(Proszę o wzięcie udziału w warsztatach pomimo komunikatu, że jerst to już dzień wolny od zajęć).

Przed warsztatami przeczytajcie informację o muzeum Polin. Zwróćcie uwagę komu  poświęcone jest to muzeum.

 

 

 

Muzeum Historii Żydów Polskich Polin

warsztaty pt. „Jak pięknie się różnić”

09 kwietnia o godzinie 10:00

>>link do warsztatów<<

Wymagania: komunikator ZOOM

 

 

 

 

Historia kl. VIII  cz. III

Drodzy uczniowie będziecie realizować cykl tematów dotyczący Polski w latach 1945 -1989.

Tematy w podstawie:

1. Opór społeczny wobec komunizmu.

2. Powojenna odbudowa.

3. Polska w czasach stalinizmu.

4. Polski październik.

5. PRL w latach 1956 - 1970.

6. Polska w latach 70 - XX w.

 

Ten blok realizujecie poprzez zapoznanie się z bogatą filmoteką tego okresu.

Proszę wpisać w wyszukiwarkę:

"PRL w pigułce", Kronika XX w.,

Ponadto fabularne filmy i seriale po jednym odcinku do wyboru np.: "Dom", "Alternatywy 4", "Miś", "Zmiennicy", "Rozmowy kontrolowane". W tych pozycjach możecie zobaczyć odtworzenie życia codziennego w PRL.

 

Pan wychowawca informował Was o planowanych przeze mnie warsztatach muzealnych. Bliższa informacja po uzyskaniu potwierdzenia rezerwacji. Planuję na czwartek 09.04.2020.

 

 

 

---------------------------------------------

Witam, teraz realizujemy tematykę zgodnie z podstawą programową.  Na stronie będę umieszczać tematy, treści jak, wcześniej. Proszę uzupełniajcie zadania na miarę możliwości i odsyłajcie na mojego maila; monikae2@o2.pl, wykonane zadania, kontakt ze mną będą podstawą do zaliczenia udziału w zajęciach, wystawienia oceny i obecności.

 

1. Początki władzy komunistów w Polsce (26.03.2020)

  1. Nowa Polska
  2. Przesiedlenia ludności
  3. Postawy polskiego społeczeństwa
  4. Referendum ludowe

5.   Sfałszowane wybory

 

Drodzy uczniowie czytanka do tego tematu jest w podręczniku str. 158 - 163; chciałabym abyście przeczytali czytankę i obejrzeli film dokumentalny pt." Komunizm w Polsce", Kronika XX w.

 Osoby chętne na ocenę - porozmawiajcie z dziadkami, sąsiadami, na temat: "Jak wyglądało życie Polaka w minionej epoce PRL". W kilku zdaniach napiszcie swoje przemyślenia na  poruszany przez was temat. Pracę możecie oddać na początku maja.

Praca w domu dla wszystkich

1. Analiza tekstu źródłowego podr. str. 161

2. Zad.3 str. 163

 

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------

Drodzy Uczniowie,  opracowujemy tematy zgodnie z realizacją treści programowej. Podane tematy i zagadnienia dotyczą 4- naszych spotkań lekcyjnych. tj.  13.03.2020, 16.03.2020, 19.03.2020, 23.03.2020.

 

 

Temat:  Konflikt na Bliskim Wschodzie (13.03.2020, 16.03.2020)

Czytanka podr. str. 132 - 136

  1. Powstanie państwa Izrael
  2. Kryzys sueski
  3. Wojna sześciodniowa i Jom Kippur
  4. Konflikt palestyński pod koniec XX w.
  5. Rewolucja islamska w Iranie
  6. I wojna w Zatoce Perskiej

 

 Terminy historyczne: Bliski Wschód, syjonizm, konflikt żydowsko-palestyński, wojna sześciodniowa, wojna Jom Kippur, Organizacja Wyzwolenia Palestyny (OWP), kibuc, szyici, zamach w Monachium, intifada,  Autonomia Palestyńska, operacja „Pustynna burza”.

 

Daty do zapamiętania:

-powstania Izraela (1948),

-wojny sześciodniowej (1967),

-wojny Jom Kippur (1973), I wojny w Zatoce Perskiej (1990)

- wydania deklaracji Balfoura (1917),

- rezolucji ONZ o podziale Palestyny (1947),

-wojny o niepodległość Izraela (1948–1949),

- nacjonalizacji Kanału Sueskiego (1956),

-wojny izraelsko-egipskiej (X 1956),

- zamachu w Monachium (1972),

-porozumienia w Camp David (1978),

-wybuchu intifady (1987),

-porozumienia z Oslo (1993)

 

 Postacie: Dawida Ben Guriona, Jasira Arafata

Proszę zapoznać się z mapą w podręczniku - wskazać rejon Bliskiego Wschodu i Zatoki Perskiej.

Analiza tekstu źródłowego podręcznik str. 133 "Deklaracja niepodległości Izraela".

Przygotuj sie do odpowiedzi według ćwiczeń pod czytanką podr. str. 136.

Praca domowa

Ćw. 1. Połącz przywódców z państwami, na których czele stali.

 

Saddam Husajn                                * Izrael

Dawid Ben Gurion                           * Egipt

ajatollah Chomejni                          * Irak

                                                            * Iran

 

Ćw. 2.  Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z historii Bliskiego Wschodu. Wpisz właściwą literę w odpowiednie miejsce na osi czasu  (oś narysuj w zeszycie):

A. wojna sześciodniowa

B. kryzys sueski

C. wojna o niepodległość Izraela

d. wojna Jom Kippur

Temat przygotowujecie w 2 częściach.

 

 

 

Temat:  Zimna wojna i wyścig zbrojeń (19.03.2020,23.03.2020)

czytanka podr., str. 137 - 142

  1. Rywalizacja Wschód–Zachód
  2. Kryzys kubański
  3. Wojna w Wietnamie
  4. Rządy Breżniewa
  5. Praska wiosna

 Terminy: wyścig zbrojeń, kryzys kubański, lądowanie w Zatoce Świń, odprężenie, praska wiosna, wyjaśnia znaczenie terminów: „gorąca linia” między Moskwą i Waszyngtonem, Vietcong, Konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Czerwoni Khmerzy.

Daty:  

-wysłania pierwszego człowieka w kosmos (1961),

-ogłoszenia blokady morskiej Kuby (X 1962),

-wojny w Wietnamie (1957–1975),

- praskiej wiosny (1968),

-interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji (20/21 VIII 1968)

-umieszczenia pierwszego sztucznego satelity w kosmosie (1947),

- przejęcia władzy na Kubie przez F. Castro (1959),

-desantu w Zatoce Świń (1961),

-lądowania na Księżycu (1969),

-Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (1973–1975),

-dyktatury Czerwonych Khmerów (1975–1979)

 

Zadanie domowe

Osoby chętne przygotowują prezentację multimedialna z tematu:

Zimna wojna i wyścig zbrojeń

W związku z realizacją tematu (każdy uczeń wybiera z zagadnień pod tematami|)jedno zagadnienie z obu i wykonuje pisemną notatkę w zeszycie.

 

 

Proszę aby każde zagadnienie było opisane macie z obu tematów 11. Każde powinno być opisane przez 2 uczniów.

W razie pytań proszę się kontaktować przez wychowawcę.

 

 

Monika Łysiak