klasa VIII
Treść
Temat; Wobec choroby, cierpienia i śmierci. 04.06.2020r
1.Cierpienie towarzyszy człowiekowi od początku istnienia. Jest obecne prawie zawsze w większym lub mniejszym natężeniu. W zależności od sytuacji i kondycji psychicznej cierpimy mniej lub bardziej, ale zawsze zadajemy sobie pytanie: Dlaczego to mnie spotyka coś przykrego? W kontekście rozważań nad cierpieniem oraz nad możliwością niesienia pomocy cierpiącym należy zdawać sobie sprawę z tego, że cierpienie staje się nie tylko problemem nie tylko dla samych chorych, ale też dla ludzi zdrowych – zwłaszcza dla tych z najbliższego otoczenia chorego. Dlatego zastanówcie się nad tym:
- Jaką postawę może przyjąć chory wobec doświadczanego cierpienia?
- Jak reagują ludzie, gdy dowiedzą się o poważnej chorobie osoby bliskiej?
2. Choroba polega na zaburzeniu funkcji lub uszkodzeniu struktury organizmu. O zaistnieniu choroby można mówić wtedy, gdy działanie czynnika chorobotwórczego wywołuje niepożądane objawy, różniące się od czynników zdrowego organizmu. Choroba może prowadzić do niepokoju, do zamknięcia się w sobie, do rozpaczy, buntu przeciw Bogu, do większej dojrzałości, może pomóc rozeznać w swoim życiu to, co najistotniejsze, pobudzić do szukania pomocy. 3. Śmierć bliskiej osoby jest zawsze bolesnym doświadczeniem, pełnym żalu, cierpienia, łez i rozpaczy. Bez względu na to, kogo się straciło strata uderza w samo serce. Aby poradzić sobie ze stratą bliskich musimy szukać wsparcia głównie w rodzinie, przyjaciołach, wierze lub u specjalistów.
- Papież Jan Paweł II w czasie swojego pontyfikatu często spotykał się z ludźmi chorymi, wygłosił do nich mnóstwo przemówień. Z oddaniem i serdecznością zwracał się do nich, zapewniając ich o swoim wsparciu duchowym i o modlitwie. Jan Paweł II solidaryzował się z chorymi i cierpiącymi, sam bowiem doświadczył cierpienia i choroby. Wydarzenia zamachu na jego życie naznaczyły rozważania osobistym świadectwem. W rozważaniach, adresowanych do ludzi doświadczających wielorakich ograniczeń ze względu na stan zdrowia, Papież ukazywał wartość i sens ludzkiego cierpienia, a także godność i rolę cierpiących. Tak pisał o cierpieniu i chorobie;
„Cierpienie zawsze jest rzeczywistością, – rzeczywistością o tysiącu twarzy – mówił Jan Paweł II do chorych podczas swojej pielgrzymi do Lourdes 15 sierpnia 1983 roku. Myślę tu o tragediach spowodowanych przez pewne, trudne do przewidzenia zjawiska, o cierpieniach moralnych mnożących się w społeczeństwie, które myślało, że się z nimi upora. Myślę o wszystkich ułomnościach i chorobach: niektórych z czasem uleczalnych, innych jak dotąd, niestety nieuleczalnych. Jeśli cierpienie jest czymś obiektywnym, to o wiele bardziej jest ono subiektywne, niepowtarzalne, w tym sensie, że każda osoba, kaleka czy chora, na to samo cierpienie reaguje w całkiem odmienny sposób. Jest to tajemnica nieprzewidzianej wrażliwości każdego człowiek.”
Temat; Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
- Wśród wielu trudności, których mogą doświadczać małżonkowie, szczególnie bolesną sprawą są problemy z płodnością. Niepłodność to niemożność poczęcia potomstwa w sposób naturalny po okresie co najmniej jednego roku starań. Dotyka ludzi żyjących na całej kuli ziemskiej. Jednak obecnie, ze względu na częstość występowania, niepłodność staje się problemem społecznym. W praktyce oznacza , że co piąta lub co szósta para małżeńska nie może począć dziecka, choć tego pragnie. Szacuje się, że w Polsce 1,5 mln par musi się zmierzyć z problemem niepłodności. W nowoczesnym rozumieniu niepłodność nie jest chorobą samą w sobie, lecz objawem choroby lub zespołu zaburzeń uniemożliwiających naturalne poczęcie. Niepłodność i bezpłodność to nie to samo. Podczas gdy niepłodność można leczyć, to bezpłodność jest trwała i nieodwracalna; poczęcie dziecka jest niemożliwe.
- Przyczyny niepłodności;
- Czynniki biologiczne obniżające płodność;
• zaburzona funkcja jajników,
• patologia jajowodów (na przykład niedrożność) i macicy (na przykład mięśniaki lub zwęże-nie szyjki macicy),
• endometrioza – występowanie endometrium, czyli błony śluzowej macicy poza jamą macicy,
• stany zapalne w układzie płciowym,
,• antykoncepcja hormonalna i aborcja,
• palenie tytoniu, picie alkoholu i zażywanie narkotyków,
• nadwaga i otyłość,• nieprawidłowe odżywianie,
• choroby układu pokarmowego,
• alergie,
• zakażenia przenoszone drogą płciową (na przykład chlamydia, infekcje wirusem brodawczaka ludzkiego - HPV, rzeżączka),
• Czynniki społeczne, zawodowe i środowiskowe wpływające na niepłodność:
• późniejsze zawieranie małżeństw,
• świadome opóźnianie macierzyństwa,
• większe zainteresowanie kobiet karierą zawodową, co wiążę się z częstym pośpiechem i stresem,
• narażenie na substancje toksyczne, promieniowanie, wysoką i niską temperaturę,
• powszechne stosowanie szkodliwych środków chemicznych w różnego rodzaju produktach.
Temat; Antykoncepcja i środki wczesnoporonne.
- Płodność i planowanie rodziny jest wspólną sprawą kobiety i mężczyzny . Troska o zdrowie dotyczy ich obojga. Każdy ma prawo decydować o tym, czy i kiedy chce mieć dzieci. To indywidualna decyzja każdej osoby. Nikt nie ma prawa do tego zmuszać czy narzucać. Żaden z wyborów nie jest ani lepszy, ani gorszy. Pamiętaj, że podstawowym warunkiem zdrowego rozwoju psychicznego dziecka jest bliska, bezpieczna więź z życzliwym, obecnym, adekwatnie odpowiadającym na potrzeby dziecka dorosłym. Niemowlę jest całkowicie zależne od innych, wymaga opieki, obsługi (karmienie, wydalanie, pielęgnacja itd.) i przede wszystkim miłości. Liczne eksperymenty i obserwacje psychologów udowodniły, że jedną z kluczowych potrzeb małego dziecka jest dotyk. Niemowlę potrzebuje obecności, przyjęcia i czułego dotyku .
- Antykoncepcja- to świadome działanie mające na celu zapobieganie nieplanowanej ciąży.
- Metody naturalnego planowania rodziny
Wyznacza się je na podstawie obserwacji okresu płodnego w cyklu miesięcznym kobiety. Istnieją następujące metody planowania rodziny:
1) Kalendarzyk małżeński – na podstawie obserwacji długości cyklu miesięcznego wyznacza się dni płodne.
2) Metoda termiczna – polega na sprawdzaniu temperatury. Przed owulacją temperatura ciała nieznacznie spada, zaś w okresie owulacji podwyższa się i pozostaje na podwyższonym poziomie aż do krwawienia. 3) Metoda objawowa – polega na obserwacji śluzu.
4. Metody mechaniczne
Polegają na mechanicznym blokowaniu (stworzeniu fizycznej bariery) możliwości wniknięcia nasienia do macicy i dalej do jajowodów, co ma uniemożliwić zapłodnienie.
1.Prezerwatywa
2. Wkładka wewnątrzmaciczna,
5. Metody hormonalne
Polegają na stosowaniu środków hormonalnych, które blokują wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za dojrzewanie komórek jajowych i owulację:
1.Tabletki antykoncepcyjne
2.Plastry hormonalne
POLECENIE; Wykonajcie tabelę w której przedstawicie skutki stosowania antykoncepcji.
Temat ; Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
- Inicjacja seksualna to ważny etap w życiu człowieka, nie należy go lekceważyć, trzeba wybrać odpowiedni moment i mieć na uwadze konsekwencje, nie można ulegać modom i namowom innych, pamiętajmy, że nasze ciało należy traktować z szacunkiem.
- W Polsce przed 15 rokiem życia inicjację seksualną przeżyło 3% dziewcząt i 10% chłopców. Pośród 15- i 16-latków inicjację seksualną ma za sobą 19% osób. W grupie 17-19-latków inicjację seksualną przeżyło 51% badanych. Pozostałe 49% rozpoczyna współżycie później lub nigdy. Średni wiek pierwszych kontaktów seksualnych wynosi niewiele ponad 19 lat dla kobiet i nieco ponad 18 lat dla mężczyzn. 2 min
4.Przeżycie pierwszego zbliżenia seksualnego może być piękne i niezapomniane, piszą o tym poeci w wierszach zwanych erotykami, przeczytajcie poniższy wiersz Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej. I zapiszcie jaki uczucia wzbudził w was ten utwór.
*** (Gdy pochylisz nade mną twe usta...)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Gdy pochylisz nade mną twe usta pocałunkami nabrzmiałe,
usta moje ulecą jak dwa skrzydełka ze strachu białe,
krew moja się zerwie, aby uciekać daleko, daleko
i o twarz mi uderzy płonącą czerwoną rzeką.
Oczy moje, które pod wzrokiem twym słodkim się niebią,
oczy moje umrą, a powieki je cicho pogrzebią.
Pierś moja w objęciu twej ręki stopi się jakby śnieg,
i cała zniknę jak obłok, na którym za mocny wicher legł.
Odpowiedź …………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Temat; Dojrzałość do małżeństwa. Data 26.03.2020r
Przeczytaj fragmenty Listu do młodych całego świata Jana Pawła II (Rzym, 31 marca 1985 r.) https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/parati.html
Napisz jakie odniosłaś/ łeś odczucia i wrażenia w kontekście przeczytanego tekstu. Przygotuj na karcie pracy mapę mentalną obrazującej wartości, którymi powinien wykazać się człowiek dojrzały, mający prawidłowo ukształtowaną osobowość.