język polski

 

22.06 (poniedziałek – 2 godz.)

Temat: Kiedy używamy mowy niezależnej, a kiedy zależnej?

Zapisz w zeszycie notatkę:

Mowa niezależna to dosłowne przytoczenie przez narratora cudzej lub własnej wypowiedzi, np.:

Ania zapytała:  - Długo jeszcze będziemy schodzić z tej góry?

Autor napisał: „ Słońce już zaszło za horyzontem”.

Mowa zależna to niedosłowne przytoczenie przez narratora cudzej lub własnej wypowiedzi za pomocą zdania podrzędnego, np.:

Ania zapytała, czy długo jeszcze będą schodzić z tej góry.

Autor napisał, że słońce już zaszło za horyzontem.

 

Wykonaj ćw. 3 i 4 str. 47 w zeszycie ćwiczeń.

 

********

24.06 (środa)

Temat:  Zasady cytowania cudzych tekstów.

Zapisz w zeszycie notatkę:

Cytat to dosłowne przytoczenie w wypowiedzi krótkiego fragmentu tekstu innego autora.

Zawsze podajemy autora cytowanych słów.

Przytaczany fragment należy ująć w cudzysłów (poprzedzić dwukropkiem).

Jeśli cytujemy tylko część zdania, opuszczone słowa należy zastąpić wielokropkiem

w nawiasie kwadratowym.

********        

 25.06 (czwartek)

Temat:  Utrwalenie wiadomości ze składni zdania złożonego.

Wykonaj ćw. 5 i 6  str. 44 w zeszycie ćwiczeń.

********  

Dziękuję Wszystkim za naukę w tym trudnym dla nas czasie.

Życzę słonecznych, radosnych wakacji i powrotu w pełni sił

do szkoły we wrześniu.      

Pierwsza lektura w kl. 8 to „Quo vadis”.                                                                                    

 

 

 

 

08.06 (poniedziałek)

Temat: Jak prowadzić dyskusję.

Przeczytaj informacje na str. 281.

**

Temat: Nieuczciwe chwyty stosowane w dyskusji.

Przeczytaj informacje na str. 282.

********

10.06 (środa)

Temat:  Kłopotliwe przedrostki i przyrostki.

Zapoznaj się z wiadomościami na str. 292.

********        

 15.06 (poniedziałek – 2 godz.)

Temat:  Co to jest wielokulturowość? – M. Marszałkowska „Odkrywanie polskości”.

Przeczytaj tekst na str. 171-173.

********  

19.06 (piątek)

Temat:  Wypowiedzenie wielokrotnie złożone.

Zapoznaj się z wiadomościami na str. 232 - 233.

(O zdaniach wielokrotnie złożonych mówiliśmy przy omawianiu zdań złożonych, przykłady

w zeszycie – zad. na 6 na sprawdzianie).

 

 

 

 

01.06 (poniedziałek)

Temat: Pisownia nie z imiesłowami.

Przepisz do zeszytu „Nową wiadomość” o pisowni nie z imiesłowami str. 145.

Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 145 z podr.

Przeczytaj (wykonaj ustnie) ćw. 4 str. 146.

01.06 (poniedziałek)

Temat: Jak tworzymy nowe wyrazy.

Zapoznaj się z informacjami na str. 284 i 286.

Zapisz w zeszycie definicje:

- wyraz podstawowy

- wyraz pochodny

- temat słowotwórczy

- formant słowotwórczy/ rodzaje formantów.

Wykonaj ćw. w zeszycie ćwiczeń: 1/50,  3 i 4/51

*Dla chętnych: ćw. 6/52 – zdjęcie prześlij na adres: dbeata1@onet.eu

********

03.06 (środa)

Temat:  O wyrazach pochodnych.

Zapoznaj się z informacjami na str. 289.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zad. 2/55 - zdjęcie prześlij na adres: dbeata1@onet.eu

********        

 04.06 (czwartek)

Temat:  Rodzina wyrazów.

Zapoznaj się z informacjami na str. 290 i 291.

Zapisz w zeszycie definicje:

- rodzina wyrazów

- wyrazy pokrewne.

Wykonaj w zeszycie ćw. 2 str. 290.

********  

05.06 (piątek)

Temat:  Wyrazy pokrewne – ćwiczenia.

Wykonaj w zeszycie ćw. zad. 1 i 2 str. 59.

********

 

 

 

25.05 (poniedziałek – 2 godz.)

Temat: Poznajemy imiesłowy – nietypowe formy czasownika.

Zapisz w zeszycie notatkę:

Czasownik może występować w formie:

- osobowej (wskazuje na osobę np. piszemy – my)

- nieosobowej (nie wskazuje na osobę)

  •  czasowniki zakończone na –no, -to (np. wybito, kupiono),
  •  bezokoliczniki  zakończone na –ć (np. iść)
  • Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe (np. czytający, napisawszy).

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 142

********

27.05 (środa)

Temat:  Imiesłowy przymiotnikowe.

Zapisz w zeszycie notatkę:

Imiesłowy przymiotnikowe to formy czasownika pochodzące od przymiotnika i podobnie jak one odmieniają się przez przypadki.

Imiesłowy przymiotnikowe

 

                                                       czynne                       bierne

                                                - ący                            - ny, - ty

                                    np. piszący (pisząca)              np. pisany (pisana), myty

Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str.143 z podręcznika.

Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 1/23, 3/24, 4/24.

********        

 28.05 (czwartek)

Temat:  Imiesłowy przysłówkowe.

Zapisz w zeszycie notatkę:

Imiesłowy przysłówkowe to formy czasownika pochodzące od przysłówka, są nieodmienne.

Imiesłowy przysłówkowe

 

                                                       współczesne              uprzednie

                                                - ąc                            - wszy, - łszy

                                          np. idąc                         np. napisawszy, usiadłszy

Wykonaj w zeszycie ćw. 6 str.144 z podręcznika.

Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 2/23, 9/27, 10/27.

********  

29.05 (piątek)

Temat:  Imiesłowowy równoważnik zdania.

Przepisz do zeszytu ‘Nową wiadomość’ z podr. str. 144.

Wykonaj w zeszycie ćw. 7/144 

Wróciwszy ze szkoły…..

Wykonaj w zeszycie ćw. 8/144.

Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 14/29, 15/29.

*Dla chętnych (szczególnie tych, którzy mają oceny do poprawienia) ćw. 17/30 w zeszycie ćwiczeń - prześlij zdjęcie.

********

 

 

 

18.05 (poniedziałek – 2 godz.)

Temat: Istnieją ludzie, których niezwykła szlachetność pozwala przebaczyć nawet 

              największemu wrogowi – redagujemy rozprawkę.

 

Istnieją ludzie, których niezwykła szlachetność pozwala przebaczyć nawet

największemu wrogowi – zredaguj rozprawkę, odnosząc się do:

-  przeczytanych fragmentów „Krzyżaków” – podr. str. 262,

- życia patrona szkoły – Jana Pawła II (zapoznaj się z informacjami o zamachu na papieża

   i spotkaniu z zamachowcem),

- innego dzieła literackiego lub filmowego (nie serialu).

Twoja praca powinna liczyć min. 200 wyrazów (policz je i zapisz). Rozprawkę napisz na

Komputerze i prześlij w formie załącznika na adres: dbeata1@onet.eu do 22 maja.

Uwaga! Nie korzystaj z gotowych prac w Internecie, tylko zapisz własne myśli.

********

Na kolejne dni podaję tematy powtórzeniowe z czasownika, które właściwie już były w tym roku, ale musimy je przypomnieć przed imiesłowami.

20.05 (środa)

Temat:  Czasownik – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.

Powtórz wiadomości o czasowniku – str. 136-137 w podręczniku.

Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 137 z podręcznika.

********        

 21.05 (czwartek)

Temat:  Aspekt i strona czasownika.

Przeczytaj informacje w podręczniku str. 139 – 140.

Ćw. 1.  Wpisz w kolumny tabeli po 10 czasowników.

Czasowniki dokonane

Czasowniki niedokonane

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćw. 2. Napisz 3 zdania z czasownikami w stronie czynnej, następnie przekształć je na stronę bierną.

Np. Kasia czyta książkę.

Książka jest czytana przez Kasię.

W razie pytań piszcie na maila lub Messengera.

********  

22.05 (piątek)

Temat:  Odmiana czasownika – ćwiczenia.

Uzupełnij ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 1,2/15;  3/16;  5/17;  9,10/20;  11,12/21.

********

 

 

11.05 (poniedziałek – 2 godz.)

Temat: Henryk Sienkiewicz – twórca powieści historycznych.

Zapoznaj się z biografią H. Sienkiewicza na str. 164 oraz w innych źródłach.

Zapisz w zeszycie tytuły dzieł pisarza. Podziel je na gatunki, np.

- Powieści:

„Quo Vadis”, …………

- Nowele:

„Latarnik”, …………..

 

Temat: Poznajemy fr. powieści historycznej H. Sienkiewicza pt. „Krzyżacy”.

Przeczytaj fr. „Krzyżaków” H. Sienkiewicza str. 262.

Zapisz w zeszycie definicję powieści historycznej.

******

13.05 (środa)

Temat:  Zygfryd de Lowe i Jurand ze Spychowa – cechy charakteru bohaterów fr. powieści

              H. Sienkiewicza.

Odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 2 str. 265.

******        

  14.05 (czwartek)

Temat:  Analizujemy język powieści H. Sienkiewicza pt. „Krzyżacy”.

Odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 7 i 8 str. 265.

******  

15.05 (piątek)

Temat:  „Krzyżacy” jako powieść  historyczna.

Przypomnij definicję/cechy powieści historycznej.

Zapisz w zeszycie notatkę:

„Krzyżacy” to powieść  historyczna:

- przedstawia dzieje odległe pisarzowi (XIV – XV wiek)

- występują postacie i wydarzenia autentyczne

- na tle wydarzeń historycznych działają postacie fikcyjne

- język nasycony jest archaizmami

- ukazuje szerokie tło historyczne: obyczaje, rozrywki rycerskie, ubiory, sposoby walki, broń,

    mentalność bohaterów.

 

Jako dopełnienie całotygodniowych zajęć polecam obejrzeć ekranizację „Krzyżaków” (film).

******

 

 

 

04.05 (poniedziałek – 2 godz.)

Temat: Baśniowa wyobraźnia – Bolesław Leśmian „Dusiołek”.

Zapoznaj się  z balladą pt. „Dusiołek” str. 218.

Przypomnij cechy ballady. Definicję zapisz w zeszycie.

Przypomnij definicję neologizmu – str. 341.

Zapisz w zeszycie notatkę:

Utwór pt. „Dusiołek” stylizowany jest na ludową balladę, posiada fantastyczne elementy, sam Dusiołek to postać rodem z wierzeń ludowych. Leśmian wykorzystuje tu cechy typowe dla romantycznych ballad: fantastyczne zdarzenia, narrator, morał. Ludowy jest bohater – Bajdała - prosty chłop, wiejskie słownictwo.

Narratorem jest gawędziarz wiejski. Fabuła jest prosta, ale służy analizie filozoficznej. Jej tematem jest odwieczna walka człowieka ze złem. Na końcu Bajdała zwraca się z pretensją do Boga – pytanie o sens istnienia zła na świecie.

Środki artystyczne w balladzie:

Nazwa

Cytat

Omówienie

stylizacja na gwarę ludową

„olaboga”, „rety”, „zmajstrować”

użycie wyrazów gwarowych

porównanie

„A zad tyli co kwoka, kiedy znosi jajo”

wprowadza element rubasznego humoru

neologizm

„potworzył”

odnosi się do wyrazów „stworzyć” i „potwór”- ukazuje bezsens tworzenia zła.

 

Wykonaj w zeszycie ćw. 3 str. 220.

******

06 - 07.05 (środa, czwartek)

Temat:  Żyć w świecie wyobraźni – K. Majger „Marzycielki”.

Przeczytaj fragm. powieści K. Majgier pt. „Marzycielki” str. 221.

Zapisz w zeszycie kilkuzdaniową notatkę – ćw. ‘Zanim przeczytasz’ str. 221.

******                    

08.05 (piątek)

Temat:  Redagujemy charakterystykę  wymyślonego przyjaciela.

 Napisz na komputerze charakterystykę – ćw. 10 str. 223. Wyślij na adres e-mail: dbeata1@onet.eu w dniu 08.05.

Uwaga: Wszystkie prace przesłane po terminie będą ocenione niższą oceną.

******

 

 

27.04

Temat: Natura i wyobraźnia – Adam Mickiewicz „Stepy akermańskie”.

Przeczytaj utwór Adama Mickiewicza str. 212. Zwróć uwagę na budowę wiersza – ilość wersów w poszczególnych zwrotkach ( 4,4,3,3). Zapisz definicję sonetu – str. 213. Zapamiętaj

Zapisz w zeszycie notatkę:

Adam Mickiewicz w 1823r. został aresztowany i zesłany w głąb Rosji. Podczas podróży na Krym napisał cykl sonetów krymskich, w których zachwyt orientalną przyrodą zostaje zakłócony przez bezgraniczną tęsknotę za ojczyzną. Egzotyka nowo poznanych miejsc potęguje jeszcze bardziej poczucie obcości i samotności.

Cykl sonetów otwiera utwór pt. „Stepy akermańskie”. Bohaterem utworu jest pielgrzym – typowy bohater romantyczny, samotny, wygnaniec, pozbawiony ojczyzny i tęskniący za nią.

Podmiot liryczny opisuje swoją podróż przez step. Bezkresne przestrzenie stepu porównuje do oceanu, który porośnięty jest bujną roślinnością. Podmiot liryczny stosuje tu obrazotwórcze metafory, koncentruje się na tym, co widzi. Jest to część opisowa.

W drugiej części , refleksyjnej, podmiot liryczny opisuje swoje wrażenia – zmrok zmusza go do posługiwania się zmysłem słuchu, stosuje hiperbolę (wyolbrzymienie). Mimo, że jest cicho, nie słychać  głosu dobiegającego z odległej ojczyzny - Litwy – „nikt nie woła”.

Środki artystyczne i ich  funkcje:

„fale łąk”, „powódź kwiatów”, „ostrowy burzanu” – hiperbole – powodują, że opisywany świat jawi się jako ogromny, nabiera cech nieskończoności;

„kolorowe ostrowy”, ‘fale łąk szumiących” – epitety i przenośnie – zwiększają plastykę opisu, oddziałują na zmysł wzroku i słuchu, pobudzając wyobraźnię;

„wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi”, „suchy przestwór oceanu” – porównania i przenośnie oparte na przeciwieństwach – tworzą nowe zjawisko, nieistniejące w świecie realnym, oddają doznania osoby mówiącej.

Wykonaj w zeszycie ćw. 4 i 5 str. 213. Wysłuchaj hip-hopowej wersji sonetu – ćw. 12 str. 213.

******

29-30.04

Temat:  Na skrzydłach wyobraźni – Leopold Staff „Prośba o skrzydła”.

Zapisz w zeszycie znaczenie związków frazeologicznych:

- pędzić jak na skrzydłach –

- dodać komuś skrzydeł –

- rozwinąć skrzydła –

-podciąć komuś skrzydła –

Zapoznaj się z sonetem L. Staffa pt. „Prośba o skrzydła”. Zapisz notatkę:

Podmiot liryczny występuje jako zbiorowość – „My” – młodzi ludzie, mający marzenia, tęskniący do ideałów, poszukujący „krainy cudów”. Występują czasowniki w trybie rozkazującym- wezwanie do działania, apel, prośba.

Niebo, rzeka, namiot – w sensie dosłownym: wędrówka, wypoczynek;

w sensie przenośnym:

niebo - raj, kraina idealna

rzeka – granica, przeszkoda do przebycia

namiot – miejsce bezpiecznego postoju, także miejsce modlitwy.

Sens wiersza: wędrówka młodych ludzi przez życie.

Skrzydła to symbol wzlotu, wyzwolenia, zapału, aspiracji, potęgi; młodzi ludzie proszą o siłę, energię potrzebne do realizacji marzeń, życiowych planów.

Wykonaj w zeszycie ćw. 5 i 6 str. 218.

******                    

                              

 

 

 

20.04

Temat: Człowiek potrzebuje drugiego człowieka – redagujemy rozprawkę.

Uzasadnij tezę podaną w temacie lekcji, odwołując się do dwóch lektur obowiązkowych oraz utworu pt. „Stary człowiek i morze”. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

Rozprawkę możesz napisać na komputerze i podpisaną wysłać jako załącznik na adres e-mail: dbeata1@onet.eu  do 24 kwietnia.

******

22 – 23.04

Temat:  Wyrazy złożone.

Przeczytaj informacje w podręczniku str.326, zapisz w zeszycie definicje: wyraz złożony, złożenie, zrost.

Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str.326 z podręcznika oraz ćw. 1 i 2 str. 65, ćw. 6 str. 67 w zeszycie ćwiczeń.

*Dla chętnych ćw. 7 str. 67 – prześlij zdjęcie ćwiczenia.

******

24.04

Temat:  Pisownia przymiotników złożonych.

Zapoznaj się z informacjami na str. 328 w podręczniku i wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 328 oraz ćw. 1 i 2 str. 78 w zeszycie ćwiczeń.

******                    

                              

 

 

 

 

15.04.

Temat: Poznajemy skrótowce.

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 322 -323.

Zapisz w zeszycie definicję skrótowca.

Wykonaj ćw. Zapisz pełne nazwy skrótowców:

NIK –

MEN –

ONZ –

NBP –

GOPR –

TOPR –

BOR –

PZPN –

GUS –

ZUS –

PESEL –

NIP -

Wykonaj ćw. 2 i 3 str. 61 w zeszycie ćwiczeń.

******

16.04.

Temat: Jak poprawnie zapisywać skróty?

Zapoznaj się z definicją skrótu na str. 324 w podręczniku. Zapisz tę definicję oraz zasady używania kropki przy zapisie skrótów.

Wykonaj w zeszycie ćw. 6 str.325  z podręcznika oraz ćw. 1 str.61, 9 i 10 str. 64 z zeszytu ćwiczeń

******

17.04.

Temat: Skróty i skrótowce – ćwiczenia utrwalające.

Wykonaj ćw. 4,5,6 str.62, 7 i 8 str.63, 11 str.64 w zeszycie ćwiczeń.

 

 

 

 

06.04.

Temat: Co świadczy o wartości człowieka – samo podjęcie walki czy zwycięstwo                                    

           w  zawodach?

Odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 6 str. 118.

06.04.

Temat: Dawać nadzieję – Religa. Człowiek z sercem na dłoni.

Zapoznaj się z informacjami w Internecie, kim był Zbigniew Religa, przeczytaj wywiad                                na str. 300-301 w podręczniku i odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 7 str. 301.

08.04.

Temat: Sens nadziei w utworze J. Lieberta.

Zapisz w zeszycie krótką definicję terminu ‘nadzieja’.

Przeczytaj wiersz str. 302.

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że warto mieć nadzieję? Zapisz tezę i dwa krótkie (mogą być jednozdaniowe) argumenty.

 

 

 

 

 

 

01.04.

Temat: Męska próba sił w opisie walki starego człowieka z wielką rybą, żywiołem i rekinami.

Przepisz do zeszytu notatkę:

            Opowiadanie niemal w całości wypełnia opis samotnej walki starego człowieka                         z wielką rybą, żywiołem i rekinami, pozbawiającymi go zdobyczy.

Zmaganie z marlinem to typowa dla całej twórczości Hemingwaya męska próba sił. Stary rybak zmagał się z marlinem i rekinami systematycznie pożerającymi złowioną rybę. By tego dokonać, musiał pokonać samego siebie: przezwyciężyć zmęczenie, starość, raz jeszcze wytężyć wszystkie siły, zignorować ból rąk, nie dostrzegać głodu i cierpienia. Pokonał marlina, przegrał z rekinami, ale po zażartej walce.

            Santiago kochał morze, doskonale je znał i rozumiał, odczuwał nawet wspólnotę losów ze złowioną rybą. Świat zwierząt bywał dla niego punktem odniesienia do określenia swej sytuacji. Współczuł zmęczonemu ptakowi, który przysiadł na burcie łodzi, współczuł żywiołom. Morze, ryby, ptaki stanowiły dla niego jedność. Personifikował zwierzęta, przypisywał im zdolność myślenia, nadawał ludzkie cechy.

 

 

02.04.

Temat: „Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać…” – cierpienie Santiago (E. Hemingway  

   „Stary człowiek i morze”).

Przepisz do zeszytu notatkę, a następnie odpowiedz pisemnie na podane pytania.

            Starzejący się rybak, pogrążony w nędzy, głodujący, doświadczył wielu fizycznych cierpień podczas wielodniowego zmagania z wielką rybą. Walczył ze swą słabością, bólem, atakującymi rekinami i marlinem. Gdy ostatecznie  utracił zdobycz, cierpiał z powodu porażki, przeczuwał zbliżającą się śmierć.

- Kto opiekował się starym rybakiem?

- Dlaczego Santiago przestał wierzyć we własne możliwości?

- Dlaczego Santiago nie przyciągnął ryby do brzegu?

 

 

03.04.

Temat: O przyjaźni Santiago z Manolinem na podst. opowiadania E. Hemingwaya.

Napisz notatkę o przyjaźni Santiago z Manolinem. Zdjęcie notatki prześlij na Messengerze lub sms.

 

 

-------------------------------------------------------------------

26-27.03.

Temat: Jak przygotować prezentację multimedialną?

- Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 318-321.

- Odpowiedz pisemnie na pytanie 1 pod ćw. 1 str.319.

- Wykonaj ćw. 8 str.321.  Prezentacje (kilka slajdów) proszę przesłać na adres email: dbeata1@onet.eu do 31 marca.

- Do 30 marca proszę dokończyć czytać lekturę.

 

30.03.

Temat: Poznajemy starego rybaka Santiago – E. Hemingway „Stary człowiek i morze”.

Przepisać notatkę do zeszytu:

     1. Autor opowiadania.

     E. Hemingway ur. się w 1899r. w USA, zmarł w 1961r. Działalność pisarską rozpoczynał jako reporter czasopism. W 1954 r. otrzymał literacką Nagrodę Nobla.

    2. Geneza opowiadania.

     Opowiadanie Hemingwaya zostało wydane w 1952r. Opowiada o autentycznej historii opisanej w reportażu Hemingwaya pt. „Na błękitnej wodzie”.

   3. Czas i miejsce akcji opowiadania.

     Akcja toczy się kilka dni i nocy pod koniec lat 40-tych XX wieku. Dzięki wspomnieniom starego rybaka (retrospekcjom) dowiadujemy się o jego przeżyciach kilkadziesiąt lat temu.  Miejscem akcji jest Hawana, wybrzeże Kuby, a przede wszystkim morze.

    4. Bohaterowie.

     - Santiago – stary rybak, który od 84 dni nie złowił żadnej ryby                                                      - Manolin – kilkunastoletni chłopiec, przyjaciel, a zarazem opiekun Santiago.

 

 

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------

23.03 

Temat: Odmienne części mowy – powtórzenie wiadomości.

- Zapoznaj się  z wiadomościami w podręczniku na str. 344.

- Ułóż i zapisz w zeszycie po 2 zdania:

            - z czasownikami w formie osobowej

            - z czasownikami w formie nieosobowej

            - z rzeczownikami

            - z przymiotnikami

            - z liczebnikami

            - z zaimkami.

Podkreśl te części mowy.

24.03.

Temat: Nieodmienne części mowy – powtórzenie wiadomości.

- Zapoznaj się  z wiadomościami w podręczniku na str. 345.

- Ułóż i zapisz w zeszycie 2 zdania złożone, w których zastosujesz jak najwięcej nieodmiennych części mowy. Podkreśl je.

25.03.

Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach zdania.

- Zapoznaj się  z wiadomościami w podręczniku na str. 346.

- Napisz krótkie notki o wszystkich częściach zdania (podmiot, orzeczenie, przydawka,   dopełnienie, okolicznik).

--------------------------

17.03  Jak napisać wywiad? Zapoznaj się z tekstami w podręczniku str.314-317, wykonaj w zeszycie ćw. 2 str.316 (z podręcznika) oraz ćw. 1 i 2 str.108 i ćw.3 str.109 w zeszycie ćwiczeń.

18 – 20.03 Wyobraź sobie, że Guślarz podczas kolejnego obrzędu Dziadów przywołuje ducha Balladyny. Opowiedz o tym zdarzeniu i wypływającej z niego nauce moralnej. Opowiadanie powinno dowodzić, że dobrze znasz oba utwory – „Balladynę” J. Słowackiego i „Dziady cz. II” A. Mickiewicza. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

To zaległa praca. Opowiadania proszę napisać na komputerze i podpisane wysłać na adres mailowy: dbeata1@onet.eu do 21 marca.

 

---------------------------------------------------------

12-16 marca

Uzupełnij zeszyt ćwiczeń str. 31-33, 39-40

Przeczytaj lekturę pt. „Stary człowiek i morze” na 27 marca.

 

Beata Domagała