Historia Kl. VII a cz. IV
Temat: Świadomość narodowa Polaków w Królestwie Polskim wobec rusyfikacji.
Drodzy uczniowie w okresie przedświątecznym i wieloma trudnościami związanymi z wypełnieniem obowiązku szkolnego. Ten temat jest formą podsumowania materiału dotyczącego rusyfikacji ziem polskich.
Proszę w wolnej chwili obejrzeć film według powieści Stefana Żeromskiego "Syzyfowe Prace", o tym samym tytule.
Waszym zadaniem na pracę domową będzie napisanie 5 przykładów/ Jak polska młodzież przeciwstawiała się zaleceniom władz rosyjskich.
Wesołych Świąt!
Historia kl. VII a cz. 3
Temat: Rozwój gospodarczy ziem polskich.
(31.03.2020, 020402020)
Drodzy uczniowie do tego tematu proszę wpisać w wyszukiwarkę: Rozwój gospodarczy ziem polskich film youtub lub link
Czytanka do tematu podr. 130 - 135;
Analizujecie mapę podr. str 134;
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=2ahUKEwii-urwtsfoAhWHlosKHbn9BCgQwqsBMAN6BAgKEAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Df4YW9o4zP8M&usg=AOvVaw0zYksLoO16qkXDbWcX_WXy
26.03.202r.
Witaj!
Drodzy uczniowie na tej lekcji realizujecie tematykę do poprzedniego tematu. Waszym zadaniem jest wykonanie zadań z karty pracy i odesłanie na mojego maila: monikae2@o2.pl
Karta będzie dostępna na dole jako załącznik „44-w-zaborze-pruskim-i-austriackim-karta-pracy-do-scenariusza.pdf”
---------------------------------------------------------
Drodzy Uczniowie, opracowujemy tematy zgodnie z realizacją treści programowej. Podane tematy i zagadnienia dotyczą 4- naszych spotkań lekcyjnych. tj. 13.03.2020, 17.03.2020, 20.03.2020, 24.03.2020.
Temat: Ziemie polskie przed powstaniem styczniowym. Powstanie styczniowe. (13.03.2020, 17.03.2020).
czytanka podręcznik str. 112 - 121 (dwa tematy)
I . Zagadnienia do tematu pierwszego:
1. Praca organiczna
2. Zabór austriacki po Wiośnie Ludów
3. Odwilż posewastopolska
4. „Czerwoni” i „biali”
5. Przyczyny powstania styczniowego
6. „Rewolucja moralna” w Królestwie Polskim
II . Zagadnienia do tematu pierwszego:
1. Wybuch powstania
2. Przebieg powstania
3. Powstańcy styczniowi
4. Upadek powstania
Ten temat utrwalamy mamy już omówiony ,podobnie jak temat następny .
Powinniście zapamiętać:
Terminy historyczne: praca organiczna, modernizacja, „czerwoni”, „biali”, autonomia, Bazar, odwilż (wiosna)posewastopolska, „rewolucja moralna”, branka, Komitet Centralny Narodowy, Rząd Narodowy, kosynierzy, wojna partyzancka.
Znać daty: manifestacji patriotycznych w Królestwie Polskim (1861), mianowania
Aleksandra Wielopolskiego dyrektorem Komisji Wyznań i Oświecenia Publicznego (1861)
wybuchu powstania (22 I 1863), ogłoszenia manifestu Tymczasowego Rządu Narodowego (22 I 1863), ukazu o uwłaszczeniu w Królestwie Polskim (III 1864), stracenia Romualda Traugutta (VIII 1864).
Postacie i dyktatorzy powstania: Karola Marcinkowskiego, Hipolita Cegielskiego, Dezyderego Chłapowskiego, Aleksandra II, Jarosława Dąbrowskiego, Aleksandra Wielopolskiego, Andrzeja Zamoyskiego, Leopolda Kronenberga, Agenora Gołuchowskiego, Ludwika Mierosławskiego, Mariana Langiewicza, Romualda Traugutta.
Programy polityczne „białych” i „czerwonych”
Reformy Aleksandra Wielopolskiego.
Uczeń wymienia przyczyny i okoliczności wybuchu powstania styczniowego
− charakteryzuje przebieg walk powstańczych
− omawia okoliczności i skutki wprowadzenia dekretu o uwłaszczeniu w Królestwie Polskim
− omawia rolę Romualda Traugutta w powstaniu styczniowym
− wskazuje przyczyny upadku powstania styczniowego
Temat: Represje po powstaniu styczniowym (20.03.2020)
czytanka podręcznik str. 122 - 125
1. Represje po upadku powstania styczniowego
2. Rusyfikacja
3. Walka z polskim Kościołem
4. Polacy na zesłaniu
5. Powstanie zabajkalskie
6. Postawy wobec rusyfikacji
Terminów i pojęcia historyczne: rusyfikacja, Kraj Przywiślański, „noc apuchtinowska”, lojalizm, pozytywiści, generał-gubernator, kibitka, tajne komplety, Uniwersytet Latający, Towarzystwo Oświaty Narodowej, trójlojalizm
Postać: Aleksandra Apuchtina,
Rusyfikacja -polityka Rosji prowadzona w okresie zaborów w celu wynorodowienia ludności polskiej i narzucenia jej kultury rosyjskiej. proces dobrowolnego, częściej przymusowego przyswajania języka rosyjskiego i kultury rosyjskiej narzucanej Polakom żyjącym na ziemiach Królestwa Polskiego. Szczególnie drastyczna fala rusyfikacji nastąpiła po upadku powstania styczniowego.
Stan wojenny - wprowadzenie w Królestwie nieustającego stanu wojennego ( nadzwyczajny stan, polegający na przejęciu administracji i kontroli przez wojsko).
Proszę przygotować ustną odpowiedź do termonów i pojęć historycznych.
Pisemnie napisz jakie represje wprowadził car po upadku powstania styczniowego i na czym polegała rusyfikacja ziem i narodu polskiego.
W wolnej chwili proszę obejrzyj film pt. "Syzyfowe prace" .
Zwróć uwagę, jakie metody stosował zaborca, a jak rusyfikacji przeciwstawiała sie polska młodzież i naród ( podręcznik ćw.3, str. 125).
Temat: . W zaborze pruskim i austriackim (24.03.2020)
czytanka podręcznik str. 126 - 129)
1. Germanizacja i kulturkampf
2. Antypolska polityka władz
3. Walka Polaków z germanizacją
4. Autonomia galicyjska
5. Stańczycy
Terminy i pojęcia historyczne: germanizacja, kulturkampf, rugi pruskie, ustawa kagańcowa, strajk szkolny, autonomia, Komisja Kolonizacyjna, Hakata, stańczycy.
Postacie: Ottona von Bismarcka, Mieczysława Ledóchowskiego, Michała Drzymały
Germanizacja -polityka szczególnie Prus prowadzona w okresie zaborów
w celu wynarodowienia ludności polskiej i ściślejszego jej powiązania
z kulturą niemiecką. przymusowy proces zniemczenia Polaków. Nastąpił
w zaborze pruskim i austriackim po upadku powstania styczniowego.
Kulturkampf - działania władz niemieckich polegające na podjęciu walki
z polskim Kościołem: kształceniem księży miało sie zająć państwo, nabożeństwa w języku niemieckim; opornych księży aresztowano.
Komisja Kolonizacyjna - instytucja zajmująca sie wykupywaniem ziem
z rąk polskich i organizowaniem osadnictwa niemieckiego.
Hakata (Niemiecki Związek Marchii Wschodniej) - 1894r. organizacja
o charakterze antypolskim.
Rugi pruskie |(od 1885r.)- przymusowe wysiedlanie Polaków bez obywatelstwa pruskiego z Prus. Symbol przykładu sprzeciwiającego się rugom Michał Drzymała.
Nowela osadnicza - (1904r.) - zabraniała stawiania trwałych budynków na gruncie.
Ustawa kagańcowa (1908) - ustawa zabraniająca używania języka polskiego w publicznych miejscach, jeśli Polacy stanowili mniej niż 60%.
1901r. strajk dzieci we Wrześni.
Stańczycy - konserwatywne ugrupowanie polityków krakowskich. Na czele stał Józef Szujski. Określenie powstało od serii artykułów prasowych zatytułowanych "Teka Stańczyka".
Praca w domu
Dokonaj analizy obrazu Rugi pruskie, podręcznik str. 127
Przygotuj się do ustnej dyskusji na temat represje po powstaniu styczniowym. Według pytań pod czytankami.
Proszę otrzymane materiały przepisać lub wydrukować i wkleić do zeszytu.
Monika Łysiak