historia

Historia Kl. VII a cz. IV

 

Temat: Świadomość narodowa Polaków w Królestwie Polskim wobec rusyfikacji.

 

 

Drodzy uczniowie w okresie przedświątecznym i wieloma trudnościami związanymi z wypełnieniem obowiązku szkolnego. Ten temat jest formą podsumowania materiału dotyczącego rusyfikacji ziem polskich.

 

Proszę w wolnej chwili obejrzeć film według powieści Stefana Żeromskiego "Syzyfowe Prace", o tym samym tytule.

Waszym zadaniem na pracę domową będzie napisanie 5 przykładów/ Jak polska młodzież przeciwstawiała się zaleceniom władz rosyjskich.

 

Wesołych Świąt!

 

 

Historia kl. VII a cz. 3

Temat: Rozwój gospodarczy ziem polskich.

 (31.03.2020, 020402020)

Drodzy uczniowie do tego tematu proszę wpisać w wyszukiwarkę: Rozwój gospodarczy ziem polskich film youtub lub link

Czytanka do tematu podr. 130 - 135;

Analizujecie mapę podr. str 134;

 

 

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=2ahUKEwii-urwtsfoAhWHlosKHbn9BCgQwqsBMAN6BAgKEAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Df4YW9o4zP8M&usg=AOvVaw0zYksLoO16qkXDbWcX_WXy

 

 

 

 

 26.03.202r.

Witaj!

Drodzy uczniowie na tej lekcji realizujecie tematykę do poprzedniego tematu. Waszym zadaniem jest wykonanie zadań z karty pracy i odesłanie na mojego maila: monikae2@o2.pl

Karta będzie dostępna na dole jako załącznik „44-w-zaborze-pruskim-i-austriackim-karta-pracy-do-scenariusza.pdf”

 

 

 

---------------------------------------------------------

Drodzy Uczniowie, opracowujemy tematy zgodnie z realizacją treści programowej. Podane tematy i zagadnienia dotyczą 4- naszych spotkań lekcyjnych. tj.  13.03.2020, 17.03.2020, 20.03.2020, 24.03.2020.

 

 

 

Temat:  Ziemie polskie przed powstaniem styczniowym. Powstanie styczniowe. (13.03.2020, 17.03.2020).

czytanka podręcznik str. 112 - 121 (dwa tematy)

I . Zagadnienia do tematu pierwszego:

1. Praca organiczna

2. Zabór austriacki po Wiośnie Ludów

3. Odwilż posewastopolska

4. „Czerwoni” i „biali”

5. Przyczyny powstania styczniowego

6. „Rewolucja moralna” w Królestwie Polskim

II . Zagadnienia do tematu pierwszego:

1. Wybuch powstania

2. Przebieg powstania

3. Powstańcy styczniowi

4. Upadek powstania

 

 

Ten temat utrwalamy mamy już omówiony ,podobnie jak temat następny .

Powinniście zapamiętać:

Terminy historyczne: praca organiczna, modernizacja, „czerwoni”, „biali”, autonomia, Bazar, odwilż (wiosna)posewastopolska, „rewolucja moralna”, branka, Komitet Centralny Narodowy, Rząd Narodowy, kosynierzy, wojna partyzancka.

 Znać daty: manifestacji patriotycznych w Królestwie Polskim (1861), mianowania

Aleksandra Wielopolskiego dyrektorem Komisji Wyznań i Oświecenia Publicznego (1861)

 wybuchu powstania (22 I 1863), ogłoszenia manifestu Tymczasowego Rządu Narodowego (22 I 1863), ukazu o uwłaszczeniu w Królestwie Polskim (III 1864), stracenia Romualda Traugutta (VIII 1864).

 

Postacie i dyktatorzy powstania: Karola Marcinkowskiego, Hipolita Cegielskiego, Dezyderego Chłapowskiego, Aleksandra II, Jarosława Dąbrowskiego, Aleksandra Wielopolskiego, Andrzeja Zamoyskiego, Leopolda Kronenberga, Agenora Gołuchowskiego, Ludwika Mierosławskiego, Mariana Langiewicza, Romualda Traugutta.

Programy polityczne „białych” i „czerwonych”

Reformy Aleksandra Wielopolskiego.

Uczeń wymienia przyczyny i okoliczności wybuchu powstania styczniowego

− charakteryzuje przebieg walk powstańczych

− omawia okoliczności i skutki wprowadzenia dekretu o uwłaszczeniu w Królestwie Polskim

− omawia rolę Romualda Traugutta w powstaniu styczniowym

− wskazuje przyczyny upadku powstania styczniowego

 

 

 

Temat:  Represje po powstaniu styczniowym (20.03.2020)

czytanka podręcznik str. 122 - 125

1. Represje po upadku powstania styczniowego

2. Rusyfikacja

3. Walka z polskim Kościołem

4. Polacy na zesłaniu

5. Powstanie zabajkalskie

6. Postawy wobec rusyfikacji

 Terminów i pojęcia historyczne: rusyfikacja, Kraj Przywiślański, „noc apuchtinowska”, lojalizm, pozytywiści, generał-gubernator, kibitka, tajne komplety, Uniwersytet Latający, Towarzystwo Oświaty Narodowej, trójlojalizm

 Postać: Aleksandra Apuchtina,

 

Rusyfikacja -polityka Rosji prowadzona w okresie zaborów w celu wynorodowienia ludności polskiej i narzucenia jej kultury rosyjskiej.  proces dobrowolnego, częściej przymusowego przyswajania języka rosyjskiego i kultury rosyjskiej narzucanej Polakom żyjącym na ziemiach Królestwa Polskiego. Szczególnie drastyczna fala rusyfikacji nastąpiła po upadku powstania styczniowego.

Stan wojenny - wprowadzenie w Królestwie nieustającego stanu wojennego ( nadzwyczajny stan, polegający na przejęciu administracji i kontroli przez wojsko).

 

Proszę przygotować ustną odpowiedź do termonów i pojęć historycznych.

Pisemnie napisz jakie represje wprowadził car po upadku powstania styczniowego i na czym polegała rusyfikacja ziem i narodu polskiego.

W wolnej chwili proszę obejrzyj film pt. "Syzyfowe prace" .

Zwróć uwagę, jakie metody stosował zaborca, a jak rusyfikacji przeciwstawiała sie polska młodzież i naród ( podręcznik ćw.3, str. 125).

 

 

 

Temat: . W zaborze pruskim i austriackim (24.03.2020)

czytanka podręcznik str. 126 - 129)

1. Germanizacja i kulturkampf

2. Antypolska polityka władz

3. Walka Polaków z germanizacją

4. Autonomia galicyjska

5. Stańczycy

 Terminy i pojęcia historyczne: germanizacja, kulturkampf, rugi pruskie, ustawa kagańcowa, strajk szkolny, autonomia, Komisja Kolonizacyjna, Hakata, stańczycy.

Postacie: Ottona von Bismarcka, Mieczysława Ledóchowskiego, Michała Drzymały

 

Germanizacja -polityka szczególnie Prus prowadzona w okresie zaborów
 w celu wynarodowienia ludności polskiej i ściślejszego jej powiązania
 z kulturą niemiecką.  przymusowy proces zniemczenia Polaków. Nastąpił
w zaborze pruskim i austriackim po upadku powstania styczniowego.

Kulturkampf -  działania władz niemieckich polegające na podjęciu walki
z polskim Kościołem: kształceniem księży miało sie zająć państwo, nabożeństwa w języku niemieckim; opornych księży aresztowano.

Komisja Kolonizacyjna - instytucja zajmująca sie wykupywaniem ziem
z rąk polskich i organizowaniem osadnictwa niemieckiego.

Hakata (Niemiecki Związek Marchii Wschodniej) - 1894r. organizacja
o charakterze antypolskim.

Rugi pruskie |(od 1885r.)-  przymusowe wysiedlanie Polaków bez obywatelstwa pruskiego z Prus. Symbol przykładu sprzeciwiającego się rugom Michał Drzymała.

Nowela osadnicza - (1904r.) - zabraniała stawiania trwałych budynków na gruncie.

 Ustawa kagańcowa (1908) - ustawa zabraniająca używania języka polskiego w publicznych miejscach, jeśli Polacy stanowili mniej niż 60%.

1901r. strajk dzieci we Wrześni.

Stańczycy - konserwatywne ugrupowanie polityków krakowskich. Na czele stał Józef Szujski. Określenie powstało od serii artykułów prasowych zatytułowanych "Teka Stańczyka".

 

Praca w domu

Dokonaj analizy obrazu Rugi pruskie, podręcznik str. 127

Przygotuj się do ustnej dyskusji na temat represje po powstaniu styczniowym. Według pytań pod czytankami.

Proszę otrzymane materiały przepisać lub wydrukować i wkleić do zeszytu. 

 

Monika Łysiak