Temat: Rewolucja francuska 1789 – 1794. - załącznik
Historia Kl. VI c cz. V
Witam ponownie- Drodzy Uczniowie najbliższy tydzień pracujemy samodzielnie.
Zaplanowane godziny spotkań online proszę zarezerwować w wyznaczonych godzinach spotykamy się regularnie. Nasze godziny zaplanowane z waszą klasą to: poniedziałek i wtorek godz. 10.00 – (proszę o rezerwacji tych godzin informować nauczycieli pozostałych przedmiotów, żebyście nie mieli podwójnych zajęć)
J W najbliższym tygodniu zajęć online nie macie.
J Najbliższe zajęcia online będziemy mieć 13.05 godz. 10.00 (środa za dwa tygodnie)
https://www.dlanauczyciela.pl/zasob-191011
Temat lekcji: I i II rozbiór Polski – ćwiczenia.
Praca w domu
Na następne zajęcia proszę przygotować notatkę o Tadeuszu Kościuszce i powstaniu kościuszkowskim.
Ze strony szkoły pobieracie link do zeszytu ćwiczeń, który jest udostępniony i wykonujecie ćwiczenia dotyczące
I i II rozbioru Polski – każdy uczeń ćw. 2, str. 79
Ćw.4, str. 79, ćw. 3,4, str. 82, ćw.4, str. 85, ćw. 6, str. 86, ćw. 7, str.87;
15 IV lekcja online - godzina 9:00
Historia KL. VI c, cz. IV
Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów.
1. Unia personalna z Saksonią.
2. Początek ingerencji Rosji w sprawy Polski.
3. Podwójna elekcja 1733r.
4. Rządy Augusta III Sasa.
5. Projekty reform Rzeczpospolitej.
Ustnie przygotowujecie wyjaśnienie tematu.
Podaj sens powiedzeń: "Od Sasa do Lasa", Za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa".
Ważna data 1717r. sejm niemy dlaczego tak się nazywał?
Najbliższą lekcje chcę z Wami przeprowadzić w formie warsztatów muzealnych. Pan Wychowawca przesłał poradnik i instrukcję, co macie zrobić.
Mianowicie musicie zainstalować program ZOOM i pobrać link, który umożliwi udział w warsztatach edukacyjnych onlin.
Warsztaty odbywają się w muzeum Polin w Warszawie, temat: "Jak pięknie się różnić? ".
Rezerwacja została dokonana na dzień 10.04.2020r. , na godz. 12.00. Bardzo proszę , abyście połączenia rozpoczynali 5 min. wcześniej. Kopiujecie podany link i otwieracie go(Proszę o wzięcie udziału w warsztatach pomimo komunikatu, że jest to już dzień wolny od zajęć).
Przed warsztatami przeczytajcie informację o muzeum Polin. Zwróćcie uwagę komu poświęcone jest to muzeum.
Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
warsztaty pt. „Jak pięknie się różnić”
09 kwietnia o godzinie 12:00
Wymagania: komunikator ZOOM
Historia Kl.V I c cz.3
Temat: Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
(30.03.2020, 01.04.2020)
1. Kolonie Brytyjskie w Ameryce Północnej.
2. Konflikt kolonistów z rządem brytyjskim.
3. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
4. Ustrój i Konstytucja Stanów Zjednoczonych.
Temat realizujecie w ramach 2 godzin lekcyjnych .
Czytankę macie w podręczniku str. 143 - 147.
- proszę odczytać dane z taśmy chronologicznej podr. str. 143;
- co było przyczyną konfliktu między kolonistami, a władzami Wielkiej Brytanii;
- od jakiego wydarzenia pochodzi sformułowanie: "bostońskie picie herbaty";
- ile było kolonii założycielskich?;
- Jaki akt powstał 4 lipca 1776r.;
- Jaki był przebieg wojny o niepodległość;
- Kim był Jerzy Waszyngton w wojnie i po powstaniu nowego państwa;
- Wynik i skutki wojny - analiza wykresu podr. str. 144;
- Ustrój i władza Stanów Zjednoczonych w 1787r. podr. 146;
- Analiza mapy - podr. str. 146
- tekst źródłowy analiza podr. str. 145
Uwaga! Wybieracie najważniejsze dla was wydarzenia. Wszystkie polecenia i wymienione punkty na co macie zwrócić uwagę ustnie.
Proszę w wyszukiwarce wpisać "Powstanie Stanów Zjednoczonych " film edukacyjny
i obejrzeć na podsumowanie tematu.
W przyszłym tygodniu planuję z Wami warsztaty online w muzeum. Proszę przygotować się na środę, godzinę podam. Technicznie również będziemy dogrywać, jak tylko otrzymam potwierdzenie rezerwacji.
---------------------------------------------------------------
Uczniowie opracowujemy tematy zgodnie z realizacją treści programowej. Podane tematy i zagadnienia dotyczą 4- naszych spotkań lekcyjnych. tj. 25.03.2020
Temat: Nowe potęgi europejskie ( 25.03.2020)
1. absolutyzm oświecony.
2. narodziny potęgi Prus.
3. monarchia austriackich Habsburgów.
4. Cesarstwo Rosyjskie w XVIII w.
Absolutyzm oświecony - odmiana absolutyzmu forma ustroju państwa rozpowszechniona w Europie w II połowie XVIII w., w której władca uznaje niektóre zasady umowy społecznej między sobą a społeczeństwem, przyznaje mu pewne wolności np. tolerancję religijną, jednocześnie jednak pozostając monarchą absolutnym, sprawującym władzę nad wszelkimi dziedzinami administracji państwowej. Mianuje się pierwszym sługą państwa. Szczególnie widoczna była wówczas troska monarchy o silną pozycję międzynarodową państwa. Przeprowadzano reformy administracji, finansów, wystawiano nowoczesne armie, inwestowano w rozwój nauki. (Monarchowie kierujący się rozumem i wiedzą przeprowadzili reformy w państwie, nie pozwalali poddanym na udział w życiu politycznym, rozbudowali aparat urzędniczy i policyjny, aby jak najlepiej kontrolować społeczeństwo; typ państw policyjnych - hasło "wszystko dla ludu, nic dzięki ludowi").
Krajami w osiemnastowiecznej europie, które wprowadziły tę formę ustroju obok Francji były:
- Królestwo Prus (obszar tego państwa Brandenburgia i Prusy Książęce, które w czasie potopu szwedzkiego przestały być polskim lennem czyli ziemiami podległymi RP). W 1701r. Władca tych ziem ogłosił się królem i przyjął imię Fryderyk I (początek Królestwa Prus, to państwo w XVIII w., dzięki polityce prowadzonej przez władców w szybkim tempie stało się jednym z najsilniejszych państw w Europie).
Fryderyk II ilustracja podr. str. 139( 1740 - 1786)/panował - wnuk Fryderyka I,
!Przeprowadził w państwie reformy (zapewniły rozwój i rozkwit państwa): administracji, wojska, szkolnictwa, gospodarki, wprowadził podatki dla wszystkich grup.
- Monarchia austriacka - głównym panującym rodem dynastia Habsburgów; (wielonarodowościowa monarchia habsburska, w jej skład wchodziły ziemie znacznej części państw europejskich) np.: Austria, Styria, Czechy, Węgry, Belgia itd.
Główne reformy zostały przeprowadzone za czasów panowania cesarzowej Marii Teresy i jej syna cesarza Józefa, ilustracja podręcznik str. 140.
Reformy: urzędnicze, administracyjne, podatki na szlachtę
i duchowieństwo, reforma armii, wolność religijna, ograniczenie prześladowania Żydów, zniesienie poddaństwa chłopów, ograniczenie wpływów Kościoła, szkolnictwa, likwidacja klasztorów - pozostały te, które zajmowały sie prowadzeniem szkół i pomocą dla chorych.
- Cesarstwo Rosyjskie - rozkwit nastąpił za panowania cara Piotra I (portret podr. str 141), który otrzymał przydomek Wielki. Panował
w latach 1682 - 172, Przeprowadził głębokie reformy, które umocniły państwo
i wydźwignęły z europejskiego zacofania: car miał władzę absolutną, kościół podporządkował władcy, administracyjne - imperium podzielił na gubernie
i prowincje, wojskowości i armii, gospodarcze, kulturalno - ustrojowe itp. Uzyskał dostęp do Morza Bałtyckiego
( Ciekawostka - te kraje były wrogimi sąsiadami Rzeczypospolitej)
Czytanka podręcznik str. 138 - 142.
Materiał opracowany pod tematem czytasz i na swoje możliwości zapamiętujesz. Masz nauczyć się wyjaśnić zasady funkcjonowania państwa w ustroju absolutyzmu oświeconego( Nie musisz uczyć się definicji na pamięć, tylko umieć scharakteryzować ustrój absolutyzmu oświeconego w sposób przystępny dla twojej wiedzy i umiejętności).
Zapamiętaj państwa, w których w XVIII wieku został wprowadzony ten ustrój
i władców, którzy wtedy panowali oraz najważniejsze reformy przez nich przeprowadzone.
Druga część - realizujecie również 25.03.2020. - praca z mapą i atlasem;
Zadanie ze źródłem kartograficznym, korzystasz z dowolnego atlasu historycznego lub mapy elektronicznej; szukasz mapy EUROPA W DOBIE OŚWIECENIA - na tej mapie proszę znaleźć: Prusy, Austrię, Rosję - stolice każdego państwa, siedziby władców, przypisać władcę i omówić jego władzę (wszystkie zadania do źródła wykonaj ustnie)
Praca w domu
Mapy i ćwiczenia podręcznik str. 140, 141 ( ćwiczenie 1 - praca z mapą str. 140, oraz ćw. 1,2 str 142 odsyłacie na maila) .
Dokonaj analizy źródła podręcznik str. 139 - praca z tekstem źródłowym pytanie 1 i 2.
Na wasze prace czekam do 07.04.2020. Do wystawienia oceny będę brała pod uwagę zadania i pracę, które prześlecie na pocztę elektroniczną. Zadań z poprzedniego konspektu nie będę brała po uwagę. Chyba, że będą uczniowie, którzy wykonali wszystkie poprzednie zadania i będą chcieli uzyskać wyższą ocenę.
monikae2@o2.pl
W razie pytań proszę kontaktować sie przez maila i Messenger.
Kontakt mailowy i odrobienie prac będzie odnotowane i zaliczone, jako wasze uczestnictwo i praca w zajęciach.
Podane tematy i zadania możecie wydrukować (wkleić) lub przepisać do zeszytu.
Dziękuję. Proszę o sumienne wykonanie poleceń.
---------------------------------------------------------------------------------------
Uczniowie opracowujemy tematy zgodnie z realizacją treści programowej. Podane tematy i zagadnienia dotyczą 4- naszych spotkań lekcyjnych. tj. 16.03.2020, 18.03.2020, 23.03.2020, 25.03.2020.
Pracujecie w domach, sprawdzamy na naszym najbliższym spotkaniu w szkole.
Temat: Monarchia absolutna we Francji (16.03.2020r.)- ten temat mamy częściowo zrealizowany, pozostałe czynności proszę wykonać i temat przeczytać.
Uczniowie, którzy nie zapisali na lekcji definicji monarchii absolutnej proszę uzupełnić i wyko0nać pozostałe polecenia.
1. Edykt nantejski i jego skutki.
2. Umacnianie władzy monarchy we Francji.
3. Rządy absolutne Ludwika XIV "Państwo to ja".
4. Francja potęgą militarną i gospodarczą.
5. Pojęcia i terminy historyczne: monarchia, monarchia absolutna, hugenoci, cło, eksport, import, stany generalne.
Czytacie czytankę w podręczniku str. 122 - 126,
Proszę zanalizować tekst źródłowy "O władzy absolutnej" - podr. str. 124.
Na dowolnej mapie Świata i Europy szukacie Francji.
Na podstawie dowolnych pomocy w zeszycie sporządzacie notkę biograficzną(pisemnie do zeszytu):
Henryk IV - Burbon
Ludwik XIII- } władcy Francji
Ludwik XIV-
Proszę zwrócić uwagę, kim był i jaką funkcję sprawował kardynał Armand Richelieu, kardynał Juliusz Mazarin.
Zapisz definicję monarchii absolutnej i wymień cechy tego ustroju.
Proszę nauczyć się do odpowiedzi według pytań z podręcznika str. 126 (sprawdź się)
Praca domowa
Narysuj taśmę chronologiczną: zamaluj dowolnym kolorem lata życia Ludwika XIV (1638 - 1715), datę edyktu nantejskiego, początek samodzielnych rządów Ludwika XIV.
Ćwiczenie 1.
Uzupełnij zdanie. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe określenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne.
władza sądownicza, wojsko, prawo, władca, urzędnik
|
W monarchii absolutnej ............................... skupia w swoich rękach ...................................... ......................................... , dowodzi ...............................
i ustanawia ......................................., któremu sam nie podlega.
Temat: . Monarchia parlamentarna w Anglii (18.03.2020)
1. Absolutyzm angielski
2. Konflikt Karola I z parlamentem
3. Dyktatura Olivera Cromwella
4. Ukształtowanie się monarchii parlamentarnej
Czytanka podręcznik str. 127 - 131.
Proszę wykonać notki biograficzne Karola I i Oliviera Cromwella.
Zwróć uwagę na sytuację polityczno - gospodarczą Anglii, wojna domowa, stracenie króla, rządy Cromwella, zniesienie monarchii tekst źródłowy podręcznik str. 128 - ustna analiza, republika w Anglii, analiza mapy podręcznik str. 129 - Wyspy Brytyjskie w XVII w.
Wyjaśnij pojęcie - monarchia parlamentarna.
Omów, kiedy została uchwalona , jakie były przyczyny i skutki powstania Deklaracji Praw Narodu Angielskiego.
Temat: Oświecenie w Europie (23.03.2020)
1. Ideologia oświecenia
2. Wybitni myśliciele doby oświecenia
3. Trójpodział władzy według Monteskiusza
4. Najważniejsze dokonania naukowe oświecenia
5. Architektura oświeceniowa
Czytanka podręcznik str. 132 - 137
Napisz definicję oświecenia.
Narysuj taśmę chronologiczną i zaznacz na niej ramy czasowe epoki.
W ramach poszerzenia swojej wiedzy proszę po przeczytaniu czytanki obejrzeć prezentację multimedialną " Epoka Oświecenia" .
Proszę do odpowiedzi przygotować się według punktów pod tematem i ćwiczeń na końcu czytanki.
Temat: Nowe potęgi europejskie ( 25.03.2020)
1. absolutyzm oświecony.
2. narodziny potęgi Prus.
3. monarchia austriackich Habsburgów.
4. Cesarstwo Rosyjskie w XVIII w.
Czytanka podręcznik str. 138 - 142.
Napisz definicję absolutyzmu oświeconego.
Pracujecie indywidualnie: uczniowie nr 1- 5 przygotowują informację na temat Austrii,
nr 6-10 - Prusy,
pozostali Rosję
Wykonujecie ćwiczenie 6 - zakończenie czytanki podręcznik str. 142
Prace wykonane w zeszycie przynosicie na lekcje.
Druga część - realizujecie również 25.03.2020. - praca z mapą i atlasem;
Zadanie ze źródłem kartograficznym, korzystasz z dowolnego atlasu historycznego lub mapy elektronicznej; szukasz mapy EUROPA W DOBIE OŚWIECENIA - na tej mapie proszę znaleźć: Prusy, Austrię, Rosję - stolice każdego państwa, siedziby władców, przypisać władcę i omówić jego władzę (wszystkie zadania do źródła wykonaj ustnie)
Podane tematy i zadania możecie wydrukować (wkleić) lub przepisać do zeszytu.
Dziękuję. Proszę o sumienne wykonanie poleceń.
Monika Łysiak
Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
warsztaty pt. „Jak pięknie się różnić”
10 kwietnia o godzinie 12:00
Wymagania: komunikator ZOOM