historia

 

Temat: Rewolucja francuska 1789 – 1794. - załącznik

 

 

Historia Kl. VI c cz. V

Witam ponownie- Drodzy Uczniowie najbliższy tydzień pracujemy samodzielnie.

Zaplanowane godziny spotkań online proszę zarezerwować w wyznaczonych godzinach spotykamy się regularnie. Nasze godziny zaplanowane z waszą klasą to: poniedziałek i wtorek godz. 10.00(proszę o rezerwacji tych godzin informować nauczycieli pozostałych przedmiotów, żebyście nie mieli podwójnych zajęć)

J W najbliższym tygodniu zajęć online nie macie.

J Najbliższe zajęcia online będziemy mieć 13.05 godz. 10.00 (środa za dwa tygodnie)

 

https://www.dlanauczyciela.pl/zasob-191011

Temat lekcji: I i II rozbiór Polski – ćwiczenia.

 

Praca w domu

Na następne zajęcia proszę przygotować notatkę o Tadeuszu Kościuszce i powstaniu kościuszkowskim.

Ze strony szkoły pobieracie link do zeszytu ćwiczeń, który jest udostępniony i wykonujecie ćwiczenia dotyczące

I i II rozbioru Polski – każdy uczeń ćw. 2, str. 79

Ćw.4, str. 79, ćw. 3,4, str. 82, ćw.4, str. 85, ćw. 6, str. 86, ćw. 7, str.87;

 

 

 

 

15 IV lekcja online - godzina 9:00

 

 

Historia KL. VI c, cz. IV

Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów.

 

1. Unia personalna z Saksonią.

2. Początek ingerencji Rosji w sprawy Polski.

3. Podwójna elekcja 1733r.

4. Rządy Augusta III Sasa.

5. Projekty reform Rzeczpospolitej.

 

Ustnie przygotowujecie wyjaśnienie tematu.

Podaj sens powiedzeń: "Od Sasa do Lasa", Za króla Sasa jedz, pij i popuszczaj pasa".

 

Ważna data 1717r. sejm niemy dlaczego tak się nazywał?

Najbliższą lekcje chcę z Wami przeprowadzić w formie warsztatów muzealnych. Pan Wychowawca przesłał poradnik i instrukcję, co macie zrobić.

Mianowicie musicie zainstalować program ZOOM i pobrać link, który umożliwi udział w warsztatach edukacyjnych onlin.

 

 

Warsztaty odbywają się w muzeum Polin w Warszawie, temat: "Jak pięknie się różnić? ".

Rezerwacja została dokonana na dzień 10.04.2020r. , na godz. 12.00. Bardzo proszę , abyście połączenia rozpoczynali 5 min. wcześniej. Kopiujecie podany link i otwieracie go(Proszę o wzięcie udziału w warsztatach pomimo komunikatu, że jest to już dzień wolny od zajęć).

Przed warsztatami przeczytajcie informację o muzeum Polin. Zwróćcie uwagę komu  poświęcone jest to muzeum.

 

 

 

 

 

Muzeum Historii Żydów Polskich Polin

warsztaty pt. „Jak pięknie się różnić”

09 kwietnia o godzinie 12:00

>>link do warsztatów<<

Wymagania: komunikator ZOOM

 

 

 

 

 

 

 

Historia Kl.V I c cz.3

Temat: Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

(30.03.2020, 01.04.2020)

 

1. Kolonie Brytyjskie w Ameryce Północnej.

2. Konflikt kolonistów z rządem brytyjskim.

3. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

4. Ustrój i Konstytucja Stanów Zjednoczonych.

 

Temat realizujecie w ramach 2 godzin  lekcyjnych .

Czytankę macie w podręczniku str. 143 - 147.

- proszę odczytać dane z taśmy chronologicznej podr. str. 143;

- co było przyczyną konfliktu między kolonistami, a władzami Wielkiej Brytanii;

- od jakiego wydarzenia pochodzi sformułowanie: "bostońskie picie herbaty";

- ile było kolonii założycielskich?;

- Jaki akt powstał 4 lipca 1776r.;

- Jaki był przebieg wojny o niepodległość;

- Kim był Jerzy Waszyngton w wojnie i po powstaniu nowego państwa;

- Wynik i skutki wojny - analiza wykresu podr. str. 144;

- Ustrój i władza Stanów Zjednoczonych w 1787r. podr. 146;

- Analiza mapy - podr. str. 146

- tekst źródłowy analiza podr. str. 145

Uwaga! Wybieracie najważniejsze dla was wydarzenia. Wszystkie polecenia i wymienione punkty na co macie zwrócić uwagę ustnie.

Proszę w wyszukiwarce wpisać "Powstanie Stanów Zjednoczonych " film edukacyjny
 i obejrzeć na podsumowanie tematu.

W przyszłym tygodniu planuję z Wami warsztaty online w muzeum. Proszę przygotować się na środę, godzinę podam. Technicznie również będziemy dogrywać, jak tylko otrzymam potwierdzenie rezerwacji.

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------

Uczniowie opracowujemy tematy zgodnie z realizacją treści programowej. Podane tematy i zagadnienia dotyczą 4- naszych spotkań lekcyjnych. tj.   25.03.2020

 

Temat: Nowe potęgi europejskie ( 25.03.2020)

1. absolutyzm oświecony.

2.  narodziny potęgi Prus.

3.  monarchia austriackich Habsburgów.

4.  Cesarstwo Rosyjskie w XVIII w.

 

Absolutyzm oświecony - odmiana absolutyzmu forma ustroju państwa rozpowszechniona w Europie w II połowie XVIII w., w której władca uznaje niektóre zasady umowy społecznej między sobą a społeczeństwem, przyznaje mu pewne wolności np.  tolerancję religijną, jednocześnie jednak pozostając monarchą absolutnym, sprawującym władzę nad wszelkimi dziedzinami administracji państwowej. Mianuje się pierwszym sługą państwa. Szczególnie widoczna była wówczas troska monarchy o silną pozycję międzynarodową państwa. Przeprowadzano reformy administracji, finansów, wystawiano nowoczesne armie, inwestowano w rozwój nauki. (Monarchowie kierujący się rozumem i wiedzą przeprowadzili reformy w państwie, nie pozwalali poddanym na udział w życiu politycznym, rozbudowali aparat urzędniczy i policyjny, aby jak najlepiej kontrolować społeczeństwo; typ państw policyjnych - hasło "wszystko dla ludu, nic dzięki ludowi").

 

Krajami w osiemnastowiecznej europie, które wprowadziły tę formę ustroju obok Francji były:

- Królestwo Prus (obszar tego państwa Brandenburgia i Prusy Książęce, które w czasie potopu szwedzkiego przestały być polskim lennem czyli ziemiami podległymi RP). W 1701r. Władca tych ziem ogłosił się królem i przyjął imię Fryderyk I (początek Królestwa Prus, to państwo w XVIII w., dzięki polityce prowadzonej przez władców w szybkim tempie stało się jednym z najsilniejszych państw w Europie).

 

 

Fryderyk II ilustracja podr. str. 139( 1740 - 1786)/panował   - wnuk Fryderyka I,

     !Przeprowadził w państwie reformy (zapewniły rozwój i rozkwit państwa): administracji, wojska, szkolnictwa, gospodarki, wprowadził podatki dla wszystkich grup.

- Monarchia austriacka - głównym panującym rodem dynastia Habsburgów;  (wielonarodowościowa monarchia habsburska, w jej skład wchodziły ziemie  znacznej części państw europejskich) np.: Austria, Styria, Czechy, Węgry, Belgia itd.

Główne reformy zostały przeprowadzone za czasów panowania cesarzowej Marii TeresyZnalezione obrazy dla zapytania: Maria Teresa i jej syna cesarza Józefa,  ilustracja podręcznik str. 140.

Reformy: urzędnicze, administracyjne, podatki na szlachtę

i duchowieństwo, reforma armii, wolność religijna, ograniczenie prześladowania Żydów, zniesienie poddaństwa chłopów, ograniczenie wpływów Kościoła, szkolnictwa, likwidacja klasztorów - pozostały te, które zajmowały sie prowadzeniem szkół i pomocą dla chorych.

- Cesarstwo Rosyjskie - rozkwit nastąpił za panowania cara Piotra I (portret podr. str 141), który otrzymał przydomek Wielki. Panował
w latach 1682 - 172, Przeprowadził głębokie reformy, które umocniły państwo
i wydźwignęły z europejskiego zacofania: car miał władzę absolutną, kościół podporządkował władcy, administracyjne - imperium podzielił na gubernie
i prowincje, wojskowości i armii, gospodarcze, kulturalno - ustrojowe itp. Uzyskał dostęp do Morza Bałtyckiego

( Ciekawostka -  te kraje były wrogimi sąsiadami Rzeczypospolitej)

 

Czytanka podręcznik str. 138 - 142.

Materiał opracowany pod tematem czytasz i na swoje możliwości zapamiętujesz. Masz nauczyć się wyjaśnić zasady funkcjonowania państwa w ustroju absolutyzmu oświeconego( Nie musisz uczyć się definicji na pamięć, tylko umieć scharakteryzować ustrój absolutyzmu oświeconego w sposób przystępny dla twojej wiedzy i umiejętności).

Zapamiętaj państwa,  w których w XVIII wieku został wprowadzony ten ustrój
 i władców, którzy wtedy panowali oraz najważniejsze reformy przez nich przeprowadzone.

 

Druga część - realizujecie również 25.03.2020. - praca z mapą i atlasem;

Zadanie ze źródłem kartograficznym, korzystasz z dowolnego atlasu historycznego lub mapy elektronicznej;  szukasz mapy EUROPA W DOBIE OŚWIECENIA - na tej mapie proszę znaleźć: Prusy, Austrię, Rosję - stolice każdego państwa, siedziby władców, przypisać władcę i omówić jego władzę (wszystkie zadania do źródła wykonaj ustnie)

Praca w domu

Mapy i ćwiczenia podręcznik str. 140, 141 ( ćwiczenie 1 - praca z mapą str. 140, oraz ćw. 1,2 str 142 odsyłacie na maila) .

Dokonaj analizy źródła podręcznik str. 139 - praca z tekstem źródłowym pytanie 1 i 2.

Na wasze prace czekam do 07.04.2020. Do wystawienia oceny będę brała pod uwagę zadania i pracę, które prześlecie na pocztę elektroniczną. Zadań z poprzedniego konspektu nie będę brała po uwagę. Chyba, że będą uczniowie, którzy wykonali wszystkie poprzednie zadania i będą chcieli uzyskać wyższą ocenę.

monikae2@o2.pl

W razie pytań proszę kontaktować sie przez maila i Messenger.

Kontakt mailowy i odrobienie prac będzie odnotowane i zaliczone, jako wasze uczestnictwo i praca w zajęciach.

Podane tematy i zadania możecie wydrukować (wkleić) lub przepisać do zeszytu.

Dziękuję. Proszę o sumienne wykonanie poleceń.

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Uczniowie opracowujemy tematy zgodnie z realizacją treści programowej. Podane tematy i zagadnienia dotyczą 4- naszych spotkań lekcyjnych. tj.  16.03.2020, 18.03.2020, 23.03.2020, 25.03.2020.

Pracujecie w domach, sprawdzamy na naszym najbliższym spotkaniu w szkole.

 

 

Temat:  Monarchia absolutna we Francji (16.03.2020r.)- ten temat mamy częściowo zrealizowany, pozostałe czynności proszę wykonać i temat przeczytać.

Uczniowie, którzy nie zapisali na lekcji definicji monarchii absolutnej proszę   uzupełnić i wyko0nać pozostałe polecenia.

 

1. Edykt nantejski i jego skutki.

2. Umacnianie władzy monarchy we Francji.

3.  Rządy absolutne Ludwika XIV "Państwo to ja".

4.  Francja potęgą militarną i gospodarczą.

5. Pojęcia i terminy historyczne: monarchia, monarchia absolutna, hugenoci, cło, eksport, import, stany generalne.

Czytacie czytankę w podręczniku str. 122 - 126,

Proszę zanalizować tekst źródłowy   "O władzy absolutnej" - podr. str. 124.

Na dowolnej mapie Świata i Europy szukacie Francji.

 

Na podstawie dowolnych pomocy w zeszycie sporządzacie notkę biograficzną(pisemnie do zeszytu):

Henryk IV - Burbon

Ludwik XIII-                          }   władcy Francji

Ludwik XIV- 

Proszę zwrócić uwagę, kim był i jaką funkcję sprawował kardynał Armand Richelieu, kardynał Juliusz Mazarin.

 

Zapisz definicję monarchii absolutnej i wymień cechy tego ustroju.

Proszę nauczyć się do odpowiedzi według pytań z podręcznika str. 126 (sprawdź się)

 

Praca domowa

Narysuj taśmę chronologiczną: zamaluj dowolnym kolorem lata życia Ludwika XIV (1638 - 1715), datę edyktu nantejskiego, początek samodzielnych rządów Ludwika XIV.

Ćwiczenie 1.

Uzupełnij zdanie. Wpisz w wyznaczone miejsca właściwe określenia z ramki w odpowiedniej formie. Jedno z nich jest niepotrzebne.

 

władza sądownicza, wojsko, prawo, władca, urzędnik

 

 

         W monarchii absolutnej ............................... skupia w swoich rękach ...................................... ......................................... , dowodzi ...............................

i ustanawia ......................................., któremu sam nie podlega.

 

 

 

 

 

Temat: . Monarchia parlamentarna w Anglii (18.03.2020)

 

1. Absolutyzm angielski

2.  Konflikt Karola I z parlamentem

3.  Dyktatura Olivera Cromwella

4.  Ukształtowanie się monarchii parlamentarnej

 

Czytanka podręcznik str. 127 - 131.

Proszę wykonać notki biograficzne Karola I i Oliviera Cromwella.

Zwróć uwagę na sytuację polityczno - gospodarczą Anglii, wojna domowa, stracenie króla, rządy Cromwella, zniesienie monarchii tekst źródłowy podręcznik str. 128 - ustna analiza, republika w Anglii, analiza mapy podręcznik str. 129 - Wyspy Brytyjskie w XVII w.

Wyjaśnij pojęcie - monarchia parlamentarna.

Omów, kiedy została uchwalona , jakie  były przyczyny i skutki powstania Deklaracji Praw Narodu Angielskiego.

 

 

 

 

Temat: Oświecenie w Europie (23.03.2020)

 

1.  Ideologia oświecenia

2.  Wybitni myśliciele doby oświecenia

3.  Trójpodział władzy według Monteskiusza

4.  Najważniejsze dokonania naukowe oświecenia

5.  Architektura oświeceniowa

Czytanka podręcznik str. 132 - 137

Napisz definicję oświecenia.

Narysuj taśmę chronologiczną i zaznacz na niej ramy czasowe epoki.

W ramach poszerzenia swojej wiedzy proszę po przeczytaniu czytanki obejrzeć prezentację multimedialną " Epoka Oświecenia" .

Proszę do odpowiedzi przygotować się według punktów pod tematem i ćwiczeń na końcu czytanki.

 

 

 

Temat: Nowe potęgi europejskie ( 25.03.2020)

1. absolutyzm oświecony.

2.  narodziny potęgi Prus.

3.  monarchia austriackich Habsburgów.

4.  Cesarstwo Rosyjskie w XVIII w.

 

Czytanka podręcznik str. 138 - 142.

 Napisz definicję absolutyzmu oświeconego.

Pracujecie indywidualnie: uczniowie nr 1- 5 przygotowują informację na temat Austrii,

nr 6-10 - Prusy,

pozostali Rosję

Wykonujecie ćwiczenie 6 - zakończenie czytanki podręcznik str. 142

Prace wykonane w zeszycie przynosicie na lekcje.

Druga część - realizujecie również 25.03.2020. - praca z mapą i atlasem;

Zadanie ze źródłem kartograficznym, korzystasz z dowolnego atlasu historycznego lub mapy elektronicznej;  szukasz mapy EUROPA W DOBIE OŚWIECENIA - na tej mapie proszę znaleźć: Prusy, Austrię, Rosję - stolice każdego państwa, siedziby władców, przypisać władcę i omówić jego władzę (wszystkie zadania do źródła wykonaj ustnie)

Podane tematy i zadania możecie wydrukować (wkleić) lub przepisać do zeszytu.

Dziękuję. Proszę o sumienne wykonanie poleceń.

 

 

Monika Łysiak

 

Muzeum Historii Żydów Polskich Polin

warsztaty pt. „Jak pięknie się różnić”

10 kwietnia o godzinie 12:00

>>link do warsztatów<<

Wymagania: komunikator ZOOM