biologia

 

Temat:  „ Różnorodność roślin" -ciekawostki, ćwiczenia utrwalające. (24. 06.2020)

                                 

                                              

 "Wiesz czy nie wiesz?" -ćwiczenia -str. 158-159 z podręcznika

 Korzystanie ze strony: https://epodreczniki.pl/a/roznorodnosc-roslin/DFjI5Lq7l

1. Porównanie mchów i paprotników.

2. Porównanie roślin nagonasiennych i okrytonasiennych.

3. Ciekawostki -zał.1.

                                                                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

Temat : Powtórzenie i  sprawdzenie wiadomości z działu „ Różnorodność roślin"

               10.06.2020

 

                                                

                lekcja online-wideospotkanie JITSI godz. 11.45.

 

             

ćwiczenia utrwalające i sprawdzające wiedzę (mchy, paprotniki, rośliny  nagonasienne, rośliny okrytonasienne)  - zał.1, zał.2 (praca na lekcji)

                           

                                                                                                                    A. Sławińska.-Kanach

 

 

 

Temat :  Przegląd roślin okrytonasiennych - rośliny zielne. (03.06.2020)

 

                              lekcja online-wideospotkanie JITSI godz. 11.45.

 

     Cele:

  • poznanie wybranych gatunków roślin okrytonasiennych -zielnych występujących w Polsce
  •  doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin okrytonasiennych za pomocą prostych atlasów i kluczy do oznaczania gatunków

 

 

     Treści:

  • przegląd roślin okrytonasiennych - rodziny
  • cechy charakterystyczne wybranych rodzin i gatunków roślin zielnych
 

 

 

  • rozpoznawanie roślin za pomocą kluczy, atlasów, zdjęć
  • multibook str. 149 (rośliny jednoliścienne i dwuliścienne -rodziny, gatunki)
  • zał. 1 -fiszka
  • zał. 2 -Klucz do oznaczania wybranych gatunków roślin łąkowych (proszę zapisać                  w dokumentach)

 

Praca domowa dla wszystkich

Wymień 5 gatunków roślin leczniczych i opisz ich działanie.

 

Praca domowa dla chętnych

Wykonaj zielnik  " Rośliny okrytonasienne naszej okolicy"

10 roślin

Wypisz 5 wybranych rodzin okrytonasiennych i przykłady zaliczanych do nich gatunków  roślin.

 

Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 09.06., zielnik do 13.06.2020r.     slawinskakanachalina@gmail.com

 

                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

Temat :  Przegląd roślin okrytonasiennych - drzewa, krzewy, krzewinki. (27.05.2020)

 

                              lekcja online-wideospotkanie JITSI godz. 11.45.

 

     Cele:

  • poznanie wybranych gatunków roślin okrytonasiennych (drzew, krzewów, krzewinek) występujących w Polsce
  •  doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin okrytonasiennych za pomocą prostych atlasów i kluczy do oznaczania gatunków

 

 

     Treści:

  • przegląd roślin okrytonasiennych
  • cechy charakterystyczne wybranych gatunków roślin okrytonasiennych -drzew, krzewów, krzewinek.
 

 

 

  • rozpoznawanie roślin za pomocą kluczy, atlasów, zdjęć
  • multibook str. 150-153 -Rozpoznaj gatunki drzew, krzewów liściastych, krzewinek.

karta pracy -zał. 2 -ćwiczenie (praca na lekcji)

 

Praca domowa dla chętnych

karta pracy- zał. 1

 

Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 05.06.2020r.     slawinskakanachalina@gmail.com

 

                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

 

Temat: Przegląd roślin nagonasiennych . (20.05.2020)

                         lekcja online - wideospotkanie  JITSI godz. 11.45

Cele:

  • poznanie wybranych gatunków roślin nagonasiennych występujących w Polsce
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin nagonasiennych w najbliższej okolicy za pomocą prostych atlasów i kluczy

 

Treści:

  • przegląd roślin nagonasiennych
  • cechy charakterystyczne wybranych gatunków roślin nagonasiennych
  • ciekawostki (mamutowce, daglezja zielona , sosna pinia, cyprys wiecznie zielony, cedr libański, welwiczia, miłorząb japoński)
 

 

Karta pracy -zał. 1 (praca na lekcji)

moltibook

Praca domowa dla wszystkich

obserwacje terenowe

Obserwacja

Porównanie igieł różnych gatunków roślin iglastych w najbliższym otoczeniu.

Co będzie potrzebne

  • okazy gałązek sosny zwyczajnej, świerka pospolitego, cisa pospolitego, jodły pospolitej, jałowca pospolitego, modrzewia europejskiego;
  • linijka;
  • lupa.

Instrukcja

  1. Porównaj igły na gałązce.
  2. Policz, ile igieł wyrasta z każdego pęczka (krótkopędu).
  3. Zmierz igły.
  4. Określ dotykiem, czy ich kształt jest płaski, graniasty, okrągły, trójkątny lub inny.
  5. Porównaj czubki igieł.

Na podstawie obserwacji uzupełnij tabelę.

karta pracy -zał. 2

 

Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com

do dnia  30.05.2020r.

 

                                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

Temat: Znaczenie roślin okrytonasiennych. (13.05.2020)

 

lekcja online - wideospotkanie Jitsi   godz. 11.45

 

Cele:

  • wykazanie roli roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka

 

Treści:

  • znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie  i dla człowieka

 

karta pracy -Znaczenie dębów dla galasówki dębianki (korzystam z informacji) -zał.1

Ćwicz. z podręcznika 1 i 2  str. 153 (praca na lekcji)

multibook

 

 

Praca domowa dla wszystkich

 

Jakie produkty człowiek otrzymuje z roślin okrytonasiennych. Skorzystaj z różnych źródeł informacji. Przedstaw zagadnienie wykorzystując zdjęcia, rysunki.

 

Praca domowa dla chętnych

Które rośliny mają właściwości lecznicze?

 

Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 20.05.2020r.     slawinskakanachalina@gmail.com

 

                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

 

 

Temat:  Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych. (06.05.2020)

 

                         lekcja online - wideospotkanie  JITSI godz. 11.45

 

Cele:

  • poznanie budowy owoców i nasion
  • wykazanie adaptacji owoców do rozsiewania nasion
  • poznanie roli poszczególnych elementów nasienia
  • wykazanie działania różnych czynników na proces kiełkowania
  •  wykazanie możliwości wegetatywnego rozmnażania się roślin

Treści:

  • budowa owoców
  • sposoby przenoszenia owoców
  • budowa i kiełkowanie nasion
  • badanie wpływu wody
  • na kiełkowanie nasion
  • rozmnażanie wegetatywne roślin

 

1. Budowa owoców

owoc = nasiona +owocnia

ze ściany zalążni-powstaje  owocnia

z zalążka -powstaje  nasienie

2.Owoce suche, np. orzech  i mięsiste, np. pomarańcza -animacja komputerowa  e-book

3. Sposoby przenoszenia owoców.

4. Budowa nasion.

zarodek, tkanka odżywcza(bielmo), łupina nasienna

 5. Kiełkowanie nasion. (niezbędne: woda, odpowiednia temperatura, tlen, u części roślin również światło) -animacja komputerowa  e-book

6. Rozmnażanie wegetatywne roślin.

 

Notatka

1. Budowa owoców

owoc = nasiona +owocnia

ze ściany zalążni- owocnia

zalążek -nasienie

2.Owoce suche, np. orzech  i mięsiste, np. pomarańcza.

3. Sposoby przenoszenia owoców.

4. Budowa nasion.

zarodek, tkanka odżywcza(bielmo), łupina nasienna

 5. Kiełkowanie nasion (niezbędne: woda, odpowiednia temperatura, tlen, u części roślin również światło).

6. Rozmnażanie wegetatywne roślin.

 

Praca domowa dla wszystkich

Ćwicz. 2 str. 147 z podręcznika

Podaj po 3 przykłady owoców suchych i mięsistych.

Praca domowa dla chętnych

Doświadczenie -Badanie wpływu wody na kiełkowanie nasion (wynik, wniosek) -str. 146                    z podręcznika

Załóż hodowlę roślin za pomocą rozmnażania wegetatywnego ( z bulwy ziemniaka, czy                      z sadzonki liściowej)- i obserwuj ją.

 

Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com

do dnia 12.05.2020r, ( w przypadku doświadczenia, hodowli) do dnia 22.05.2020

 

                                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

Temat:  Charakterystyka okrytonasiennych. (29.04.2020r.)

 

                lekcja online -wideospotkanie Jitsi -  godz. 11.45

 

Cele:

  • poznanie cech roślin okrytonasiennych
  • poznanie różnorodności form roślin okrytonasiennych
  • wykazanie związku budowy kwiatu z pełnionymi przez niego funkcjami
  • poznanie budowy i cyklu rozwojowego roślin okrytonasiennych na przykładzie wiśni
  • poznanie sposobów zapylania kwiatów
 
  • rozpoznawanie form kwiatostanów

 

Zakres treści:

  • cechy roślin okrytonasiennych
  • budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej
  • cykl rozwojowy rośliny okrytonasiennej
  • sposoby zapylania roślin
  • kwiatostany

 

 

prezentacja multimedialna

karta pracy - zał. 1 ( praca w czasie lekcji)

 

Praca domowa dla wszystkich

Ćwicz. 5 i 6 z karty pracy

 

Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 02.05.2020r.     slawinskakanachalina@gmail.com

 

                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 Temat: Charakterystyka roślin nagonasiennych - ćwiczenia utrwalające. (22. 04. 2020r.)

 

Cele:

  • utrwalenie cech roślin nagonasiennych,  roli nasion w życiu rośliny,  budowy i cyklu rozwojowego roślin nagonasiennych (dla chętnych) na przykładzie sosny,

 znaczenia roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka, gatunków  roślin nagonasiennych

Treści:

  • charakterystyczne cechy roślin nasiennych – kwiaty i nasiona
  • cechy roślin nagonasiennych, budowa roślin nagonasiennych
  • cykl rozwojowy rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny(dla chętnych)
  • znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka
  • przegląd roślin nagonasiennych
  • ciekawostki

 

Karta pracy - zał. 1

 

Praca domowa dla wszystkich (podlegająca ocenie)

Wykonaj ćwiczenia 1, 3, 4 z karty pracy

 

Praca domowa dla chętnych

Wykonaj ćwicz. 2 z karty pracy

 

Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 28.04.2020r.     slawinskakanachalina@gmail.com

 

                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

 

Temat: Charakterystyka roślin nagonasiennych. (15. 04. 2020r.)

 

Cele:

  • poznanie cech roślin nagonasiennych
  • poznanie roli nasion w życiu rośliny
  • poznanie budowy i cyklu rozwojowego roślin nagonasiennych (dla chętnych) na przykładzie sosny
  • wykazanie znaczenia roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka

Treści:

  • charakterystyczne cechy roślin nasiennych – kwiaty i nasiona
  • cechy roślin nagonasiennych
  • budowa roślin nagonasiennych
  • cykl rozwojowy rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny(dla chętnych)
  • znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka

 

1. Rośliny nasienne

 

Rośliny nasienne (kwiatowe)- rośliny, które oprócz korzeni, łodyg i liści wykształcają kwiaty i nasiona.  Kwiat służy roślinom nasiennym do rozmnażania płciowego.

Nasienie zapewnia im przetrwanie i umożliwia rozprzestrzenianie się.

Każde z nasion zawiera zawiązek nowej rośliny, który dzięki łupinie nasiennej jest chroniony przed wpływem niekorzystnych warunków środowiska.

 

2. Cechy roślin nagonasiennych.

Przeanalizuj cechy korzystając z podręcznika str. 130.

- drzewa, rzadziej krzewy

- liście -postać długich, sztywnych igieł

-zimozielone

- liście są wąskie i pokryte warstwą wosku, a pnie mają grubą korę- są odporne na mrozy i wielomiesięczną suszę

 

3. Jak są zbudowane rośliny nagonasienne? rys. str. 131 z podręcznika

sosna zwyczajna

- część nadziemna- potężny pień, który rozgałęziając się tworzy koronę

-liście -długie sztywne igły

- część podziemna-palowy system korzeniowy

-kwiaty męskie i kwiaty żeńskie tworzą kwiatostany

-kwiatostany żeńskie z czasem przekształcają się w duże, brązowe szyszki, w których znajdują sie nasiona, zaopatrzone w skrzydełka

 

4. Rola roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka- str. 133 z podręcznika

 

Notatka (wklej do zeszytu)

Rośliny nasienne(kwiatowe)- rośliny, które oprócz korzeni, łodyg i liści wykształcają kwiaty i nasiona.

Kwiat służy roślinom nasiennym do rozmnażania płciowego.

Nasienie zapewnia im przetrwanie i umożliwia rozprzestrzenianie się.

Większość roślin nagonasiennych stanowią drzewa i krzewy o sztywnych łodygach pokrytych korą oraz liściach w postaci igieł.

 

Praca domowa dla wszystkich (podlegająca ocenie)

 

Zad. 2 str. 136 z podręcznika

 

Praca domowa dla chętnych

 

Scharakteryzuj znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie.

 

Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 21.04.2020r.     slawinskakanachalina@gmail.com

 

                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

Temat:  Paprotniki -ćwiczenia utrwalające.  ( 08.04.2020r.)

Treści:

  • środowisko życia paprotników
  • ogólna budowa paprotników
  • budowa paproci, skrzypów i widłaków
  • cykl rozwojowy paproci(dla chętnych)
  • znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka
  • ciekawostki

 

Osiągnięcia:

  • utrwalenie siedlisk występowania paprotników, budowy paprotników, cyklu rozwojowego paproci(dla chętnych),  różnorodności organizmów zaliczanych do paprotników, rozpoznawania wybranych gatunków paprotników

 

Ciekawostki

  • Skrzypy mają charakterystyczną postać przypominającą choinkę. Ich łodygi są szorstkie w dotyku. Powodem tego jest obecność w ścianach komórkowych złogów krzemionki. Zgniatane pędy skrzypów wydają charakterystyczne odgłosy przypominające skrzypienie i stąd ich nazwa.
  • Paprotniki to starsi „kuzyni” roślin kwiatowych. Ich osiągnięciem ewolucyjnym było wytworzenie tkanek oraz trzech organów: korzeni, liści i łodyg. Taka budowa pozwoliła im opanować środowisko lądowe i dominować na nim, dopóki nie pojawiły się jeszcze lepiej przystosowane do środowiska rośliny kwiatowe.

 

Uzupełnij kartę pracy (ćwiczenia podlegające ocenie)

Ćwicz. 1.

Paprocie to najbardziej okazałe spośród wszystkich paprotników

Wpisz przy każdej funkcji nazwę odpowiedniego elementu paproci.

  • Pobiera wodę z solami mineralnymi...........................................................
  •  Wytwarza zarodniki ...................................................................................
  • Magazynuje substancje odżywcze .............................................................
  • Uczestniczy w fotosyntezie ........................................................................

Ćwicz. 2.

Przeanalizuj rysunki w podręczniku i odpowiedz na pytania.

Pytanie

 

Nerecznica samcza

Skrzyp polny

Widłak goździsty

 

Jak wyglądają liście?

Duże, składają się                    z wielu mniejszych listków

 

 

Czy wykształca kłącze?

 

 

 

Czy wykształca łodygę nadziemną?

Jeśli tak, to jak ona wygląda?

 

 

 

Gdzie powstają zarodnie?

 

 

 

 

Ćwicz. 3

Podobno w noc Świętego Jana, która jest najkrótszą nocą w całym roku, w każdym lesie zakwita tylko jedna paproć. Kto znajdzie cudowny kwiat, zerwie go i schowa, będzie szczęśliwy i bogaty.

Jak myślisz, czy można znaleźć w lesie kwiat paproci? Uzasadnij swoją odpowiedź.

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ćwicz. 4.

W którym punkcie wymieniono nazwy wyłącznie paprotników? Wybierz odpowiedź spośród podanych.

A. Nerecznica samcza, płonnik pospolity, długosz królewski

B. Widłoząb miotlasty, skrzyp olbrzymi, widłak jałowcowaty

C. Orlica pospolita, widłak wroniec, skrzyp leśny

D. Skrzyp błotny, torfowiec błotny, pióropusznik strusi

Odpowiedzi proszę przesłać na e-mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com (odpowiedź, scan,zdjęcia) do dnia 16.04.2020r.

Alina Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

 

 

Temat:  Paprotniki – pierwsze organowce.  ( 01.04.2020r.)

Treści:

  • środowisko życia paprotników
  • ogólna budowa paprotników
  • budowa paproci, skrzypów i widłaków
  • cykl rozwojowy paproci(dla chętnych)
  • znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka

 

Osiągnięcia:

  • wskazanie siedlisk występowania paprotników
  • poznanie budowy paprotników
  • poznanie cyklu rozwojowego paproci(dla chętnych)
  • wykazanie różnorodności organizmów zaliczanych do paprotników

rozpoznawanie wybranych gatunków paprotników)

 

Na podstawie treści z podręcznika (srt. 121-128) i filmu „Skrzypy i paprocie-rośliny wilgotnych środowiska” – platforma e –podręczniki (zasoby ucznia) przeanalizuj zagadnienia:

  1. Środowisko życia.
  2. Ogólna budowa paprotników.

Paprotniki ( paprocie, widłaki, skrzypy) to pierwsze organowce, które wykształciły właściwe organy roślinne: korzeń, łodygę i liście.

  1. Budowa paproci ( przeanalizuj rysunek w podręczniku –str. 122)

Zwróć uwagę na korzenie, kłącze, pierzaste liście o długich ogonkach, funkcje organów.

Przedstawiciel – nerecznica samcza

  1. Budowa skrzypów. ( przeanalizuj rysunek w podręczniku –str. 123)

Zwróć uwagę na korzenie, kłącze, nadziemne łodygi proste lub rozgałęzione, na łodygach drobne zredukowane liście, liście, które mają zarodnie(kłos zarodnionośny)

Przedstawiciel: skrzyp polny (pęd wiosenny, pęd letni)

  1. Budowa widłaków (przeanalizuj rysunek str. 123 z podręcznika). Zwróć uwagę na delikatne korzenie, łodygi płożące się po powierzchni Ziemi, z których wyrastają pionowe rozgałęzienia, na łodygach drobne liście, liście zaopatrzone w zarodnie(kłos zarodnionośny)

Przedstawiciel -widłak goździsty

  1. Cykl rozwojowy paproci -dla chętnych.
  2. Znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka.

 

Notatka: (wklej do zeszytu)

Paprotniki ( paprocie, widłaki, skrzypy) to pierwsze organowce, które wykształciły właściwe organy roślinne: korzeń, łodygę i liście.

Większość paproci wykształca wieloletnią łodygę podziemną zwaną kłączem. Wyrastają z niej korzenie oraz duże, pierzaste liście, na których spodniej stronie rozwijają się zarodnie. Skrzypy wytwarzają kłącze, z którego oprócz korzeni wyrastają łodygi nadziemne zaopatrzone w drobne liście. Część  liści ma zarodnie. Znajdują się one na szczycie niektórych łodyg, gdzie formują kłos zarodnionośny.

Widłaki nie mają kłącza tylko łodygi płożące się po powierzchni ziemi, z pionowymi odgałęzieniami. Z łodyg wyrastają korzenie oraz drobne liście. Na szczycie niektórych łodyg występuje kłos zarodnionośny.

Praca domowa (dla wszystkich)

Zad. 2 i 3 str.128 z podręcznika.

Praca domowa dla zainteresowanych

Wymień gatunki paprotników występujące w Polsce. Które są pod ochroną?

Odpowiedzi proszę przesłać na e-mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com (scan,zdjęcia) do dnia 07.04.2020r.

Alina Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Mchy – najprostsze rośliny lądowe –ćwiczenia.

 

Treści

  • środowisko życia mchów
  • budowa mchów
  • cykl rozwojowy mchów
  • zdolność wchłaniania wody przez mchy
  • znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka
  • wskazanie siedlisk występowania mchów

 

Cele:

  • poznanie budowy i cyklu rozwojowego mchów
  • wykazywanie zdolności wchłaniania wody przez mchy
  • rozpoznawanie mchów wśród innych roślin
  • wykazanie znaczenia mchów w przyrodzie i dla człowieka

 

  1. Na podstawie podręcznika  i  filmu oraz strony internetowej link https://epodreczniki.pl/b/mchy---male-niesamowite-rosliny/PlweeR6k3 odpowiedz na pytania:
  1. Podaj środowisko życia mchów.
  2. Budowa mchu płonnika.
  3. Jak rozmnażają się mchy? (dla zainteresowanych)
  4.  Czy mchy mają zdolność wchłaniania wody?
  5. Jakie jest znaczenie mchów w przyrodzie i dla człowieka?
  6. Uzupełnij kartę pracy(prześlij na e-mail)

 

  1. Nazwy poszczególnych elementów budowy mchu.
  2. Doświadczenie: Badanie, czy mchy mają zdolność wchłaniania wody? Proszę wykonać doświadczenie (karta pracy) i wysnuć wniosek.
  3. Wykonaj ćwiczenia interaktywne (1-11) internetowej link https://epodreczniki.pl/b/mchy---male-niesamowite-rosliny/PlweeR6k3 i sprawdź wyniki
  4. Uzupełnij kartę pracy
  5.  Przepisz (wklej) do zeszytu notatkę:

 

Notatka

 

Mchy żyją głównie na lądzie, gdzie zasiedlają wilgotne środowiska. Pojedyncza roślina mchu składa się z chwytników, łodyżki listków. Latem na ulistnionej łodyżce wyrasta trzonek zakończony zarodnią.

Chwytniki utrzymują mech w glebie. Ulistniona łodyżka wytwarza substancje odżywcze podczas fotosyntezy, a zarodni powstają zarodniki, które po opuszczeniu zarodni kiełkują w nową roślinę.

 

Praca domowa (dla chętnych)

  1. Wynik i wniosek doświadczenie prześlij na adres a-mail: slawinskakanachalina@gmail.com do 31.03.2020
  2. Cw.4 z zeszytu ćwiczeń str. 80

Praca domowa dla wszystkich (pisemnie)

  1. Wyjaśnij, jaką rolę odgrywają mchy w przyrodzie i dla człowieka. (tabelka)
  2. Odpowiedz na pytanie 3 z karty pracy (poniżej w załącznikach - "KARTA PRACY, MCHY).
  3. Pisemnie do zeszytu od. Ćwiczenia interaktywnego nr 4.
  4. Ćw.1,2,35,6 str. 80-81(sprawdzone będą w późniejszym czasie)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Temat: Podsumowanie i utrwalenie wiadomości z działu: „Tkanki i organy roślinne”

       Proszę zapoznać się z podsumowaniem w podręczniku str.110-111. Zapoznać się z materiałami multimedialnymi :Portal wiedzy dla nauczycieli scholaris ( gimnazjum-biologia-filmy i animacje                       „ Rośliny owadożerne-muchołówka”, prezentacje multimedialne „ Organy roślin kwiatowych”.                               Napisać w zeszycie odpowiedzi do ćwiczeń  „ Wiesz czy nie wiesz?” str.112.                                                                                                                                

 

 

 

 Temat: Mchy najprostsze rośliny lądowe.

        Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.115-120,158), strony internetowej epodreczniki.pl ( szkoła podstawowa –biologia )- film „ Mchy małe niesamowite rośliny” a także obserwacji makroskopowych w najbliższym otoczeniu:

  1.  zapoznać się z treściami: środowisko życia mchów, budowa, cykl rozwojowy                          (dla zainteresowanych), zdolność wchłaniania wody, znaczenie w przyrodzie i dla człowieka
  2. wykonać pisemnie w zeszycie ćw. 3 z podręcznika str.120 oraz ćw.1 i 2 str.158 „Wiesz czy nie wiesz?”
  3. wykonać interaktywne ćwiczenia multimedialne po obejrzeniu filmu -strona internetowa epodreczniki.pl ( szkoła podstawowa –biologia )
  4. dla zainteresowanych –wykonanie doświadczenia str.118 z podręcznika –Badanie, czy mchy mają zdolność wchłaniania wody oraz opracowanie wyniku i wniosku oraz założenie hodowli mchów(potrzebne będą m.in. szklane naczynie, kępka mchu, ziemia do kwiatów lub wata,                   w późniejszym terminie zaprezentowanie pozostałym uczniom).

                 

 

 Alina Sławińska-Kanach