język polski

 

22.06 (poniedziałek)

Temat: Jak napisać ogłoszenie?

Przeczytaj informacje w podręczniku na str. 296.

Zapisz w zeszycie notatkę:

Ogłoszenie to forma wypowiedzi, z którą spotykamy się na co dzień. Piszemy je wtedy, gdy coś chcemy sprzedać, kupić, zamienić, gdy coś zgubiliśmy lub znaleźliśmy, gdy poszukujemy pracy lub pracowników itp. Zamieszczane są najczęściej na stronach internetowych, w czasopismach lub na słupach ogłoszeniowych.

Uwaga!

   Zgubiłem czerwoną czapkę z daszkiem. Znajdują się na niej inicjały klubu piłkarskiego FC Barcelona. Prawdopodobnie zostawiłem ją w szatni przy Sali gimnastycznej po piątej lekcji we wtorek 16 marca.

Na znalazcę czeka nagroda.

Patryk z kl. IVc, telefon: 111 222 333.

Wykonaj ćw. 4 str. 105 w zeszycie ćwiczeń.

.******

23.06 (wtorek)

Temat:  Zatopić się w marzeniach –„Dyzio marzyciel”.

Zapoznaj się z wierszem:

Julian Tuwim „Dyzio marzyciel”

Położył się Dyzio na łące,
Przygląda się niebu błękitnemu
I marzy:
"Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu...
A te różowe -
Że to nie lody malinowe...
A te złociste, pierzaste -
Że to nie stosy ciastek...
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego...
Jaki piękny byłby wtedy świat!
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł... i jadł... i jadł..."

Zastanów się, dlaczego poeta nazwał bohatera wiersza marzycielem.

******

24.06 (środa – 2 godz.)

Temat: Jak odróżnić zdanie pojedyncze od złożonego?

Zapisz w zeszycie notatkę:

Zdanie pojedyncze zawiera jedno orzeczenie, np.

Mój kolega maluje obraz.

 

Zdanie złożone zawiera więcej niż jedno orzeczenie, np.

Mój kolega maluje obraz i słucha muzyki.

Zdanie złożone składa się ze zdań składowych (pojedynczych). W zdaniu złożonym jest tyle zdań składowych, ile orzeczeń.

Kasia przeczytała komiks i oddała go do biblioteki. (dwa orzeczenia, dwa zdania składowe).

Wykonaj ćwiczenie 2 str. 48 w zeszycie ćwiczeń.

 

Temat: Czym się różni zdanie pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętego?

Zapisz w zeszycie notatkę:

Zdanie pojedyncze nierozwinięte zawiera tylko orzeczenie lub podmiot i orzeczenie, np.

Pada.

Deszcz pada.

Zdanie pojedyncze rozwinięte zawiera  orzeczenie, podmiot i wyrazy je określające, np.

Rzęsisty deszcz pada od rana.

Podmiot wraz z jego określeniami tworzy grupę podmiotu, natomiast orzeczenie wraz z jego określeniami tworzy grupę orzeczenia.

  ******

25.06 (czwartek)

Temat: Przecinek w zdaniu złożonym.

Zapisz w zeszycie notatkę:

W zdaniu złożonym oddzielamy przecinkiem zdania składowe, np.

Padał deszcz, więc nie poszliśmy na spacer.

Nie stawiamy przecinka przed spójnikami: i, oraz, albo, lub, bądź, ani.

******

Dziękuję Wszystkim za naukę w tym trudnym dla nas czasie.

Życzę słonecznych, radosnych wakacji i powrotu w pełni sił

do szkoły we wrześniu.             

Pierwsza lektura w klasie 5 to „ W pustyni i w puszczy”.                                                                            

 

 

 

 

 

08.06 (poniedziałek)

Temat: Jak zapisać rozmowę?

Zapoznaj się z informacjami na str. 271  jak zapisywać poprawnie dialog.

Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 272.

******

09.06 (wtorek)

Temat:  Pisownia wielką literą.

Zapoznaj się z wiadomością  w podręczniku na temat zapisu wyrazów wielką literą – str. 274.  Zapisz w zeszycie notatkę.

Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 274.

******

10.06 (środa – 2 godz.)

Temat: Jak rozpoznać w zdaniu orzeczenie i podmiot?

Zapoznaj się z wiadomością  w podręczniku – str. 281. 

Zapisz w zeszycie notatkę: co to jest podmiot, co to jest orzeczenie.

Wykonaj w zeszycie ćw. 2 str. 281.

Pamiętaj: podmiot w zdaniu podkreślamy jedną linią, a orzeczenie dwiema.

  **

Temat: Przecinek w zdaniu.

Zapoznaj się z wiadomością  w podręczniku – str. 284. 

******

15.06 (poniedziałek)

Temat: Czym się różni zdanie od równoważnika zdania?

Przepisz do zeszytu notatkę ze str. 282 (Nowa wiadomość).

******

 

 

 

01.06 (poniedziałek)

Temat: Co jest tematem wiersza W. Bełzy pt. „Motyl”?

Przeczytaj wiersz na str. 253 w podręczniku.

Odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 1/253.

******

02.06 (wtorek)

Temat:  Gdy ludzie się różnią… G. Kasdepke „Mam prawo”.

Zapoznaj się z informacją „O książce słów kilka”. str. 256.

Przeczytaj fragm. utworu pt. „Mam prawo” str. 256.

******

03.06 (środa – 2 godz.)

Temat: Jak napisać podziękowanie?

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku str. 254-255.

Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 1,2,3 str. 103. Zdjęcie ćw. 3 prześlij na adres: dbeata1@onet.eu

******

04.06 (czwartek).

Temat: Jak pokonać zło? A. Maleszka „Magiczne drzewo. Pojedynek” (fr.).

Zapoznaj się z informacją „O książce słów kilka”. str. 264.

Przeczytaj fragm. utworu „Magiczne drzewo. Pojedynek”. str. 264.

Przepisz do zeszytu pouczenie wypływające z utworu (na końcu):

„…jeśli zrobisz komuś coś złego…….”   do końca tekstu.

*Dla chętnych:  ćw. 11 str. 267.

******

 

 

 

25.05 (poniedziałek)

Temat: Baśniowe krainy – powtórzenie wiadomości.

Zapoznaj się z tekstem pt. „Świat baśni, legend i mitów. Mityczne stwory” na str. 247

w podręczniku. Wykonaj ustnie ćw. 1,2,3 str. 247.

Zapisz w zeszycie ćw. 12 str. 248.

******

26.05 (wtorek)

Temat:  Redagujemy zaproszenie na wystawę.

Wykonaj w zeszycie ćw. 13 str. 248. Zdjęcie  wyślij na adres: dbeata1@onet.eu

*Dla chętnych (szczególnie tych, którzy mają oceny do poprawienia) ćw. 14 str. 248.

******

27.05 (środa – 2 godz.)

Temat: Co jest w życiu ważne?  Opisujemy obraz C. Ditz pt. „Czworo przyjaciół”.

Zapoznaj się z obrazem na str. 249.

Wykonaj ustnie ćw. 1,2,3,4,5 str. 249.

Odpowiedz w zeszycie na ćw. 6 str. 249.

******

28.05 (czwartek).

Temat: Magiczne słowa, czyli bon ton.

Zapoznaj się z tekstem na str. 250 -252 pt. „Nastolatki i bon ton” oraz „Wśród ludzi”

na str. 252.

******

Nie wysyłaj wszystkich zadań.

 

 

 

18-19.05 (poniedziałek, wtorek)

Temat: Ćwiczenia ortograficzne.

Przypomnij zasady pisowni ch i h. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń następujące ćwiczenia: 1,2,3,4,5,6 str. 72-74.

******

20.05 (środa – 2 godz.)

Temat: Redagujemy opowiadanie.

Przypomnij wiadomości z zeszytu i podręcznika, jak pisać opowiadanie.

Napisz opowiadanie pt. „Pechowy dzień”.

Pamiętaj, że opowiadanie powinno zawierać co najmniej 3 akapity, narrator może występować w 1. lub 3. osobie, nie można mieszać czasów – najczęściej piszemy w czasie przeszłym. Wstęp i zakończenie – min. 2-3 zdania, rozwinięcie to najdłuższa część pracy. 

Od myślników możesz zapisać dialogi, czyli wypowiedzi bohaterów.

Opowiadanie zapisz najpierw na brudno, a następnie go przeczytaj, popraw ewentualne błędy. Korzystaj ze słownika ortograficznego.

Opowiadanie możesz napisać na komputerze i podpisane przesłać jako załącznik na adres: dbeata1@onet.eu do 21.05.

******

21.05 (czwartek).

Temat: Ucieczka z krainy baśni – „Baśń o królu Dardanelu”.

Zapoznaj się z treścią baśni – str. 235 – 237.

 

 

 

 

11-12.05 (poniedziałek, wtorek)

Temat: Doskonalimy umiejętność pisania opowiadania.

Przypomnij wiadomości z podręcznika i zeszytu, jak redagować opowiadanie.

Wykonaj ćw. 7 str. 128 w zeszycie ćw.

******

13.05 (środa – 2 godz.)

Temat: Pisownia wyrazów z ch i h.

Przeczytaj w podręczniku ‘nowe wiadomości’ na str. 239 i 240 oraz ‘ortografię w praktyce’ na str. 241.

Zapisz w zeszycie zasady pisowni ch i h.

*Dla chętnych: ułóż i zapisz dyktando zawierające co najmniej po 6 wyrazów z ch i h

(8 – 10 zdań). Nadaj mu tytuł z literką ch lub h.

******

14.05 czwartek

Temat: Pisownia wyrazów z ch i h – ćwiczenia ortograficzne.

Przypomnij zasady pisowni ch i h. Wykonaj w zeszycie ćw. 1 i 2 str. 239 oraz 3, 4  i 6 str. 240.

******

 

 

 

04-05.05 (poniedziałek, wtorek)

Temat: Gdy pragnienia się spełniają… A. Puszkin „Bajka o rybaku i rybce”.

Zapoznaj się z biografią Aleksandra Puszkina.

Przeczytaj utwór pt. „Bajka o rybaku i rybce”.

Odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 6 str.228 ( nie przesyłaj).

******

06.05 (środa – 2 godz.)

Temat: Jak napisać opowiadanie?

Zapoznaj się z informacjami na str.229-230  w podręczniku.

Zapisz w zeszycie notatkę:

Opowiadanie to forma wypowiedzi, przedstawiająca wydarzenia w kolejności chronologicznej. Obok wydarzenia głównego występują inne, mniej ważne.

Wydarzenia opowiada narrator, który może być również bohaterem, wówczas mamy narrację w 1. osobie (np. Obudziłem się wcześnie.) Jeśli narrator nie jest uczestnikiem wydarzeń, a jedynie obserwatorem, wówczas narracja prowadzona będzie w 3. osobie (np. Obudził się…).

Narracja prowadzona jest zwykle w czasie przeszłym.

Opowiadanie, podobnie jak list, ma trójdzielną kompozycję:

- wstęp (min. 2 zdania)

- rozwinięcie – najdłuższa część pracy, może zawierać dialogi, opisy, charakterystykę postaci    

   itp.

- zakończenie (min. 2 zdania).

Opowiadanie powinno być barwne, ciekawe. Stosujemy akapity (min. 3).

Pamiętaj o nadaniu tytułu opowiadaniu.

******

 

06.05 czwartek

Temat: Opowiadanie – ćwiczenia redakcyjne.

Uzupełnij zeszyt ćwiczeń: ćw. 1,2,3 str.125, ćw. 4 i 5 str.126

Prześlij na ocenę w formie zdjęcia ćw. 4 na e-mail: dbeata1@onet.eu.

 

Uwaga. Nie wysyłajcie mi wszystkich zadań.

Wszystkie prace przesłane po terminie będą ocenione niższą oceną.

 

******

 

 

 

 

27-28.04.

Temat: Jaką funkcję pełni spójnik?

Przeczytaj wiadomości o spójniku na str. 218.

Zapisz w zeszycie definicję spójnika.

Wykonaj w zeszycie ćw. 1 i 2 z podręcznika str. 218.

Wykonaj ćw. 9, 10 i 11 w zeszycie ćw. str.39 (te trzy ćw. prześlij w formie zdjęcia na e-mail: dbeata1@onet.eu lub poprzez Messengera).

Uwaga. Nie wysyłajcie mi wszystkich zadań, tylko te wybrane, które będą ocenione.

Nie pytajcie o oceny za inne ćwiczenia.

******

29.04

Temat: Przecinki i spójniki.

Przeczytaj wiadomości ze str. 219. Zapisz, przed którymi spójnikami stawiamy przecinek,

a przed którymi nie stawiamy.

Zapisz w zeszycie ćw. 2 ze str. 220.

Wykonaj ćw. 1,2,3 str. 86 oraz 8 str. 88 w zeszycie ćw.

******

30.04

Temat: Warto pomagać – O. Kolberg „O szewczyku”.

Przeczytaj baśń „O szewczyku” str. 232-243. Odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 4 str. 234.

 

 

 

20 – 21. 04.

Temat: Jaką funkcję pełni przyimek?

Przeczytaj informację w podręczniku na str. 211, zapisz w zeszycie definicję przyimka i wyrażenia przyimkowego z przykładami.  Wykonaj ustnie ćw. 1 str. 211.

Uzupełnij zeszyt ćwiczeń: str. 35, 36 i 37.

Wyślij na email: dbeata1@onet.eu  lub na Messengera zdjęcie ćw. 6 str. 37.

*Dla chętnych ćw. 7 str. 38.

Uwaga. Nie wysyłajcie mi wszystkich zadań, tylko te wybrane, które będą ocenione.

******

22.04

Temat: Wędrówka pełna przygód – Jacob i Wilhelm Grimm „Kryształowa kula”.

Przeczytaj baśń str. 214-217.

 Zapisz w zeszycie ćw. 6 str. 217.

******

23.04

Temat: Świat baśni.

Przeczytaj informacje w podręczniku str. 212-213. Narysuj w zeszycie wybranego bohatera baśniowego.

*Dla chętnych ćw. 8 str. 217- wyślij na emaila.

 

 

 

 

15.04.

Temat: Jak napisać zaproszenie?

Przeczytaj informacje w podręczniku – str. 209-210.

Zapisz w zeszycie poniższą notatkę oraz przykładowe zaproszenie.

Zaproszenie to forma zbliżona do listu. Cechuje je uprzejmy ton i stosowanie formuł grzecznościowych. Zwracamy się w nim bezpośrednio do adresata, by powiadomić go o jakimś zdarzeniu i skłonić do wzięcia w nim udziału.

Zaproszenie powinno zawierać nagłówek (Zaproszenie – na środku) , informacje o adresacie  (kogo zapraszamy?) i o nadawcy (kto zaprasza?),informację o wydarzeniu (na co zapraszam?), czas wydarzenia (kiedy się odbędzie?), miejsce (gdzie się odbędzie?).

Uwaga: zaproszenie powinno zawierać więcej niż jedno zdanie oraz akapity.

 

Zaproszenie

            Mamy zaszczyt zaprosić Sz.P. Izabelę Kwiatkowską – dyrektor Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w Otwocku na premierę naszego klasowego przedstawienia pt. „Kopciuszek”.

            Spektakl odbędzie się 14 czerwca 2020r. na hali sportowej Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Osieku o godz. 13.00.

            Obecność Pani dyrektor będzie dla nas szczególnie ważna.

Uczniowie klasy IV wraz z wychowawcą.

******

16.04.

Temat:  Redagujemy zaproszenie – ćwiczenia.

Uzupełnij zeszyt ćwiczeń str.101 -102.

Wyślij na e-maila: dbeata1@onet.eu lub przez Messengera zdjęcie (lub przepisany tekst)                 ćw. 4 str.102 z zeszytu ćw. do dn. 19 kwietnia.

******

 

 

 

 

 

 

06 – 07.04.

Temat: Dobroć nagrodzona – poznajemy baśń Ch. Perraulta pt. „Kopciuszek”.

Przeczytaj baśń - str. 200-205 w podręczniku.

Odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 7 i 8 str.206.

08.04.

Temat: „Nie pomoże dobra wróżka…” – W. Chotomska „Kopciuszek”.

Przeczytaj utwór W. Chotomskiej – str.207-208.

Zapoznaj się z nową wiadomością na str. 208 i zapisz w zeszycie definicje dialogu i monologu.

 

 

 

 

 

 

01.04.

Temat: Redagujemy list do wybranego bohatera literackiego.

Napisz list do wybranego bohatera komiksu pt. „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”, w którym podzielisz się swoimi przemyśleniami na temat jego zachowania i zaprosisz go do swojej szkoły.

 Proszę, aby list był napisany na komputerze i z pomocą rodziców przesłany na adres e-mail: dbeata1@onet.eu do 3 kwietnia. Pamiętajcie o kompozycji listu. Jeśli ktoś nie ma możliwości odesłania pracy, proszę o kontakt do wychowawcy.

 

02.04.

Temat: W świecie baśni.

- Obejrzyj dokładnie obraz pt. „Podróż do nieznanej krainy” na str. 199 w podręczniku                            i odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytanie 3 str. 199.

- Zapoznaj się z nową wiadomością na str. 206 i napisz definicję baśni.

 

 

 

------------------------------------------------------------------

26.03.

Temat: Dlaczego J. Christa zatytułował swój komiks „Szkoła latania”?

- Ćw. Odpowiedz na pytanie zawarte w temacie lekcji.

J. Christa zatytułował swój komiks „Szkoła latania” …………..

- Napisz definicję komiksu.

Komiks…

 

30-31.03.

Temat: Krótka historia komiksu.

- Przeczytaj informacje w podręczniku na str. 312-315.

- Wypisz głównych bohaterów komiksu pr. „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”.

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------

23 - 25.03

Temat: Spotkanie z bohaterami komiksu J. Christy pt. „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”. 

 

- Przeczytaj komiks w całości (wszyscy uczniowie mają wypożyczone).

- Zapoznaj się z informacjami w podręczniku na str. 306.

 

-----------------------------------------------------

16.03    Na podstawie legendy pt. „Pani Twardowska” ułóż i zapisz 5 pytań, na które znajdziesz odpowiedź w tekście.

16.03 – 26.03   Naucz się na pamięć 7 pierwszych zwrotek legendy pt. „Pani Twardowska”     (dla chętnych na 6 – 13 zwrotek).

17 - 18.03   Napisz w zeszycie ramowy plan wydarzeń – ćw. 3 str.175 z podręcznika.

19 - 20.03   Powtórz wiadomości z rozdziału 4 pt. „Opisać Polskę”, przeczytaj teksty ze str. 196 – 198, wykonaj w zeszycie ćw. 6 str.196, ćw. 10 str.197 oraz ćw. 13 i 14 str. 198 (podręcznik).

 

 

--------------------------------------------

12-13 marca

Wykonaj ćwiczenie pod ostatnim tematem. Z legendy „O Kraku, smoku wawelskim i królewnie Wandzie” wypisz po 10:

- czasowników

- rzeczowników

- przymiotników

 

 

 Beata Domagała

 

04-05.05 (poniedziałek, wtorek)

Temat: Gdy pragnienia się spełniają… A. Puszkin „Bajka o rybaku i rybce”.

Zapoznaj się z biografią Aleksandra Puszkina.

Przeczytaj utwór pt. „Bajka o rybaku i rybce”.

Odpowiedz pisemnie w zeszycie na ćw. 6 str.228 ( nie przesyłaj).

******

06.05 (środa – 2 godz.)

Temat: Jak napisać opowiadanie?

Zapoznaj się z informacjami na str.229-230  w podręczniku.

Zapisz w zeszycie notatkę:

Opowiadanie to forma wypowiedzi, przedstawiająca wydarzenia w kolejności chronologicznej. Obok wydarzenia głównego występują inne, mniej ważne.

Wydarzenia opowiada narrator, który może być również bohaterem, wówczas mamy narrację w 1. osobie (np. Obudziłem się wcześnie.) Jeśli narrator nie jest uczestnikiem wydarzeń, a jedynie obserwatorem, wówczas narracja prowadzona będzie w 3. osobie (np. Obudził się…).

Narracja prowadzona jest zwykle w czasie przeszłym.

Opowiadanie, podobnie jak list, ma trójdzielną kompozycję:

- wstęp (min. 2 zdania)

- rozwinięcie – najdłuższa część pracy, może zawierać dialogi, opisy, charakterystykę postaci    

   itp.

- zakończenie (min. 2 zdania).

Opowiadanie powinno być barwne, ciekawe. Stosujemy akapity (min. 3).

Pamiętaj o nadaniu tytułu opowiadaniu.

******

 

06.05 czwartek

Temat: Opowiadanie – ćwiczenia redakcyjne.

Uzupełnij zeszyt ćwiczeń: ćw. 1,2,3 str.125, ćw. 4 i 5 str.126

Prześlij na ocenę w formie zdjęcia ćw. 4 na e-mail: dbeata1@onet.eu.

 

Uwaga. Nie wysyłajcie mi wszystkich zadań.

Wszystkie prace przesłane po terminie będą ocenione niższą oceną.

 

******