historia

 

 

Historia kl.IV cz.5

 

Uczniowie spotykamy się online 23.05.20, godz.9.00

 

Przypominam na pracę domową macie wykonać zadania z materiału, który jest umieszczony na stronie szkoły do tematu: Jadwiga i …….

Macie przeczytać czytanki w podręczniku od str. 62 – do 70; zwróćcie uwagę na str. 68-69/ wojsko krzyżackie wojsko polsko – litewskie.

Ćwiczeń wskazanych z zeszytu ćwiczeń nie możecie wykonać, ponieważ macie udostępnione następne ćwiczenia z kolejnych tematów (dlatego nie macie do nich dostępu).

Wykonujecie przydzielone notatki na temat biografii postaci historycznej.

 

 

Historia KL IV, cz. 4

Najbliższą lekcje chcę z Wami przeprowadzić w formie warsztatów muzealnych. Pan Tomasz Zawada przesłał poradnik i instrukcję, co macie zrobić.

Mianowicie musicie zainstalować program ZOOM i pobrać link, który umożliwi udział w warsztatach edukacyjnych onlin.

 

 

Warsztaty odbywają się w muzeum Polin w Warszawie, temat: "Jak pięknie się różnić? ".

Rezerwacja została dokonana na dzień 10.04.2020r. , na godz. 12.00. Bardzo proszę , abyście połączenia rozpoczynali 5 min. wcześniej. Kopiujecie podany link i otwieracie go(Proszę o wzięcie udziału w warsztatach pomimo komunikatu, że jest to już dzień wolny od zajęć).

Przed warsztatami przeczytajcie informację o muzeum Polin. Zwróćcie uwagę komu  poświęcone jest to muzeum.

 

 

 

Muzeum Historii Żydów Polskich Polin

warsztaty pt. „Jak pięknie się różnić”

10 kwietnia o godzinie 12:00

>>link do warsztatów<<

Wymagania: komunikator ZOOM

 

 

 

 

27.03.2020

Witajcie!

Drodzy uczniowie, kontynuujemy realizację podstawy programowej zgodnie
 z planem pracy przewidzianym do realizacji na ten rok szkolny. Nowością dla będzie fakt, że nauczyciele mają oceniać pracę ucznia. Ja również od dzisiejszej lekcji będę oceniać waszą pracę. Dlatego bardzo proszę na bieżąco sprawdzajcie  stronę szkoły, tam nauczyciele zgodnie z tygodniowym planem umieszczają informacje dla każdej klasy.  Proszę żebyście wykonywali polecenia każdego nauczyciela również i moje. Pracę wykonujcie systematycznie, ponieważ będzie ciężko nadrobić; gdy materiał się nagromadzi.

Z historii , tak jak poprzednio podam tematy i zagadnienia, zadania, prace do wykonania, może karty pracy. Odrabiajcie i odsyłajcie zadania na maila, lub
w innej dogodnej formie. Wykonane prace będą podstawa do wystawienia oceny i zaliczenia obecności w zajęciach.

Zalącznik o nazwie: Jadwiga i Jagiełło – unia polsko-litewska.pdf

Mój mail: monikae2@o2.pl

 

 

 

 

-----------------------------------------------------

Zadania dla uczniów kl. IV  ( na najbliższe dwa tygodnie (dwie godziny lekcyjne) - 1 raz w tygodniu.

 

Tematy i punkty proszę przepisać do zeszytu i wykonać przydzielone zadania.

 

 

Temat: Polska Kazimierza Wielkiego 13.03.2020

 

1. Kazimierz Wielki ostatnim królem z dynastii Piastów (koronacja 1333, śmierć1370)

2.  Reformy Kazimierza Wielkiego

3.  Zjazd monarchów w Krakowie – uczta u Wierzynka

4.  Umocnienie granic państwa (Zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną)

5. Utworzenie Akademii Krakowskiej 1364

6.  Znaczenie terminu: uniwersytet, dynastia, uczta u Wierzynka, zamek obronny, cło, osadnictwo, szlak handlowy, żak, Uniwersytet Jagielloński;

Kazimierz Wielki - Panował w latach (1333-1370), król Polski w latach 1333–1370,  ostatni monarcha z dynastii Piastów na tronie polskim. W historiografii jest uważany za jednego
z najwybitniejszych władców Polski. W polityce wewnętrznej doprowadził do kodyfikacji prawa (statuty wiślicko-piotrkowskie), rozbudowy systemu obrony państwa oraz rozwoju miast. W 1364 ufundował Akademię Krakowską. Kazimierz III Wielki unormował stosunki z Czechami
i Zakonem Krzyżackim.(notkę biograficzną można wydrukować lub przepisać do zeszytu).

Praca własna ucznia:

-  czytanka podręcznik str. 52 - 55; (przeczytać wraz z tekstami źródłowymi, nauczyć się odpowiadać według podanych punktów i ćwiczeń w podręczniku),

- umieć wyjaśnić terminy historyczne w punkcie 6.,

Praca pisemna: Podręcznik str. 55 ćw. 1; w zeszycie narysuj oś czasu. Zaznacz na niej okres panowania Kazimierza Wielkiego i daty, które pojawiły się w temacie. Skorzystaj ze wzoru
 z podręcznika str. 52.

 

 

 

 

 

 

Temat: W średniowiecznym klasztorze. Rycerze i zamki.

1. zakony chrześcijańskie

2. życie w klasztorze

3. wpływ zakonów na rozwój średniowiecznego rolnictwa

4.  rola zakonów w rozwoju wiedzy i średniowiecznego piśmiennictwa

5. najstarsze zakony na ziemiach polskich i ich znaczenie

*średniowieczni rycerze i ich rola

*funkcje i wygląd zamków

*od pazia do rycerza

* uzbrojenie rycerskie

* turnieje rycerskie

* kodeks rycerski

 

Przeczytać czytanki z podręcznika str. 48 do 51 (W średniowiecznym klasztorze);

Druga część czytanka podręcznik str.  56 do 61 (Rycerze i zamki);

Na co zwrócić uwagę

Klasztor i zakonnicy

Zamek i rycerz

 

Kim byli?

 

 

zakonnicy,

rodzaje zakonów

 

rycerze

Czym się zajmowali?

zakonnicy(mnich)

rycerze,

uzbrojenie rycerza

Czym była reguła zakonna?

 

 

                       

 

Reguła: Módl się i pracuj,

 

Benedyktyńska praca

 

Droga kariery średniowiecznego rycerza (od pazia do rycerza)

Pisemnie w zeszycie

Omów wygląd

klasztoru

zamku

 

Pisemnie na pracę domową - Droga kariery średniowiecznego rycerza.

Uczniowie:

- od nr 1 do 5 włącznie - przygotowują sie opowiadać o średniowiecznych klasztorach i zakonnikach.

- od nr 6 do 10 - przygotowują się opowiadać o średniowiecznych zamkach
 i rycerzach.

Odpowiedzi i prace pisemne.

Będę sprawdzać na lekcji w szkole na lekcji 27.03.2020r.

Dziękuję, powodzenia w pracy!

 

 

Monika Łysiak

 

Muzeum Historii Żydów Polskich Polin

warsztaty pt. „Jak pięknie się różnić”

09 kwietnia o godzinie 10:00

>>link do warsztatów<<

Wymagania: komunikator ZOOM