Temat: Podsumowanie i sprawdzenie wiadomości z działu "Odkrywamy tajemnice życia
w wodzie i na lądzie" (24.06.2020)
lekcja online JITSI GODZ. 9. 00
ćwiczenia utrwalające i sprawdzające wiedzę
A. Sławińska-Kanach
Temat: Na polu uprawnym. (15.06.2020)
Cele: Uczeń
-obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka
Treści: uprawy zbożowe, cechy budowy zbóż, warzywa uprawiane na polach i ich wykorzystanie, rośliny oleiste, chwasty i szkodniki, ochrona upraw, zależności pokarmowe między organizmami żyjącymi na polu
Korzystając z podręcznika proszę wykonać ćwicz. 1 i 2 str. 118 z zeszytu ćwiczeń ( proszę nie przesyłać).
Następna lekcja online 22.06. 2020 godz. 10.45
A. Sław.-Kanach
Temat: Na łące. (10.06.2020)
Cele: Uczeń
Treści:
ćwicz. z zeszytu ćwiczeń str. 116-118 (praca na lekcji)
A. Sław.-Kanach
Temat: Poznajemy różne drzewa - ćwiczenia utrwalające. (08.06.2020)
Cele: utrwalenie rozpoznawania i nazywania pospolitych organizmów występujących w najbliższej okolicy szkoły
ciekawostki
ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - 1, 2,4,5 str. 113-115
ćwicz. interaktywne
Następna lekcja online -JITSI -10.06.2020 (godz. 10.00)
A. Sław.-Kanach
Temat: Poznajemy różne drzewa. (03.06.2020)
Cele: rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły
Treści:
cechy drzew liściastych i iglastych, typy lasów w Polsce, cechy budowy wybranych drzew iglastych, cechy budowy wybranych drzew liściastych, charakterystyczne drzewa lasów liściastych i iglastych w Polsce, odmiany lasów występujących w Polsce
Notatka
Wyróżniamy lasy iglaste, liściaste i mieszane w zależności od rosnących w nim drzew. Drzewa liściaste mają miękkie i szerokie liście, natomiast liście drzew iglastych są wąskie i ostro zakończone, podobne do igieł. Pospolite drzewa liściaste w polskich lasach to: dąb, buk, brzoza, olcha. Najczęściej występujące w Polsce drzewa iglaste to: sosna, świerk i jodła.
Praca domowa dla wszystkich
Ćwicz. 3 str. 114 z zeszytu ćwiczeń
Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 09.06.2020r. slawinskakanachalina@gmail.com
Praca domowa dla zainteresowanych
Ćwicz. 5 str. 112 z zeszytu ćwiczeń (prezentacja na następnej lekcji)
Następna lekcja online - 08.06.2020 - godz. 10.45
A. Sławińska-Kanach
Temat: Jakie organizmy spotykamy w lesie? (01.06.2020)
Cele: Uczeń:
Utrwalenie gatunków roślin, zwierząt, grzybów występujących w lesie (ćwiczenia będziemy wykonywać na następnej lekcji)
Następna lekcja online 03.06.2020 godz. 10.30
A. Sławińska-Kanach
Temat: Poznajemy budowę lasu i panujące w nim warunki. (27.05.2020)
lekcja online -wideospotkanie JITSI godz. 10.30.
Cele: Uczeń:
- podaje nazwy warstw lasu, porównuje warunki abiotyczne w nich panujące; rozpoznaje podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie oraz przyporządkowuje je do odpowiednich warstw lasu; wymienia zasady właściwego zachowywania w lesie, rozpoznaje pospolite grzyby jadalne i trujące, opisuje znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka
Treści:
podręcznik, multibook -srt. 181-186
ćwicz. 1, 2 ,6 str. 110 -112 -zeszyt ćwiczeń (praca na lekcji)
e-podreczniki
Notatka
W lesie wyróżniamy cztery warstwy: korony drzew, podszyt, runo leśne i ściółka.
Warunki panujące w warstwach lasu różnią się zależnie od ilości docierającego światła, wilgotności, temperatury powietrza oraz siły wiatru.
W lesie nie wolno hałasować, dotykać i płoszyć zwierząt. Nie należy też niszczyć roślin i grzybów oraz zostawiać śmieci.
Praca domowa dla wszystkich:
Zad.3 z zeszytu ćwiczeń -str. 111(prezentujemy ustnie na następnej lekcji)
A. Sławińska - Kanach
Temat: Warunki życia na lądzie -ćwiczenia utrwalające. (25.05.2020)
Cele: utrwalenie - wymienienie i opisanie czynników warunkujących życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia
Treści:
karta pracy - zał.1
Praca domowa dla wszystkich
Proszę wykonać kartę pracy ( proszę nie przesyłać -prezentacja na lekcji)
A. Sławińska-Kanach
Temat: Warunki życia na lądzie. (20.05.2020)
lekcja online - wideospotkanie JITSI godz. 10.30
Cele: Uczeń: wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia
Treści:
Notatka
Środowisko lądowe różni się od środowiska wodnego ograniczonym dostępem do wody, dużymi zmianami temperatury, silnym oddziaływaniem wiatru, dużą ilością światła i tlenu.
Organizmy żyjące na lądzie muszą sprawnie pobierać wodę oraz ograniczać jej straty, chronić się przed zbyt niską, jak i zbyt wysoką temperaturą powietrza. Odpowiednia budowa roślin lądowych chroni je przed działaniem wiatru.
Zwierzęta zabezpieczają się przed wiatrem i chłodem za pomocą gęstego futra lub upierzenia, a także zbijając się w stada. Wymiana gazowa u roślin lądowych odbywa się przez specjalne otwory w liściach i łodygach, a u zwierząt między innymi przez narządy oddechowe, np. płuca. Liście roślin układają się tak, aby najlepiej wykorzystać światło potrzebne do fotosyntezy.
Praca domowa dla wszystkich
Ćwicz. 1, 2, 3 z podręcznika str. 180 (przygotować ustnie na następną lekcję- proszę nie przesyłać)
A. Sławińska-Kanach
Temat. Poznajemy warunki życia w jeziorze. ( 18.05.2020)
lekcja online -wideospotkanie JITSI godz. 10.45
Cele: Uczeń:
Treści:
ćwicz. z zeszytu ćwiczeń 1- 4 str. 105-107(praca na lekcji)
multibook -zdjęcia, animacje (str. 171-176)
Notatka
W dużych i głębokich jeziorach wyróżniamy: strefę przybrzeżną, strefę otwartej toni wodnej oraz strefę wód głębokich. Warunki życia w poszczególnych strefach jeziora różnią się między innymi ilością docierającego światła, temperaturą wody oraz zawartością tlenu.
W strefie przybrzeżnej występują rośliny pływające(na przykład rzęsa) oraz rośliny przytwierdzone do podłoża (np. jeżogłówka, grzybienie, moczarka).
W wodach strefy przybrzeżnej oraz strefy otwartej toni wodnej unoszą się liczne organizmy planktonowe.
Strefa wód głębokich obejmuje najgłębszą część jeziora oraz dno. Nie dociera tam światło, dlatego nie występują w niej rośliny.
Praca domowa dla wszystkich
Ćwicz 3 podpunkt b str. 106 z zeszytu ćwiczeń, Ćwicz. 4 podpunkt c z zeszytu ćwiczeń -str. 107
Praca domowa dla zainteresowanych
Zaprezentuj informacje „naj-” na temat jezior w Polsce, w Europie i na świecie.
Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com
do dnia 20.05.2020r.
Alina Sławińska-Kanach
Temat: Poznajemy rzekę. (13.05.2020)
lekcja online -wideospotkanie JITSI godz. 10.45
Cele: Uczeń
Treści:
ćwicz z zeszytu ćwiczeń str. str. 103,104 (praca na lekcji)
multibook
ćwicz. interaktywne
Notatka
Wyróżniamy trzy odcinki rzeki: górny, środkowy i dolny. Różnią się one między innymi kształtem i szerokością koryta, pokryciem dna oraz szybkością i ilością płynącej wody.
Górny bieg to kraina pstrąga i lipienia. Środkowy bieg to kraina brzany. Dolny bieg to kraina leszcza.
A. Sławińska-Kanach
Temat: Poznajemy warunki życia w wodzie. (11.05. 2020)
Lekcja online -wideospotkanie JITSI godz. 10.45
Cele: Uczeń
-określa warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody) i wskazuje przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia
Treści:
moltibook
ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń str. 101-102 (praca w czasie lekcji)
ćw. interaktywne
Notatka
1. Charakterystyka środowiska wodnego - duży opór wody, ograniczona ilość tlenu i światła, niewielkie wahania temperatury.
2. Przystosowania zwierząt do warunków panujących w wodzie
- m.in. opływowy kształt ciała, śluz pokrywający ciało, obecność płetw, oddychanie całą powierzchnią ciała lub skrzelami
3. Przystosowania roślin do warunków panujących w wodzie
-m.in. cienkie i elastyczne łodygi, taśmowate lub postrzępione liście.
4. W wodzie światło dociera tylko do pewnej głębokości -stanowi to granicę występowania roślin.
5. Zimą w głębokich rzekach i jeziorach woda nie zamarza do dna, co umożliwia przetrwanie żyjącym w nich organizmom.
Praca domowa dla wszystkich
Ćwicz. 2 i 3 str. 165 z podręcznika (ustnie- nie przesyłać)
A. Sławińska-Kanach
Temat: Podsumowanie i sprawdzenie wiadomości z działu ,,Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy '' (06.05.2020)
lekcja online -wideospotkanie Jitsi -godz. 10.30
Cel: podsumowanie i sprawdzenie wiadomości z działu "Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy"
Praca w czasie lekcji z zeszytem ćwiczeń - ćwicz. 1,2,3,4,6 str. 98-100
prezentacja multimedialna ,, Krajobrazy miast i wsi" -ćwiczenie sprawdzające
sprawdzające ćwiczenia interaktywne " Czy wiesz, czy umiesz?" -ebook
Ciekawostki.
Praca domowa dla chętnych
Ćwicz. 5 z zeszytu ćwiczeń str. 100
Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com
do dnia 10.05.2020r.
A. Sławińska-Kanach
Temat: Podsumowanie i utrwalenie wiadomości z działu ,,Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy'' (04.05.2020)
Cel: utrwalenie i uzupełnienie wiadomości z działu ,,Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy"
Proszę wykonać ćwicz. 1 i 2 z zeszytu ćwiczeń -str. 98 (przygotować do sprawdzenia na lekcję online- nie przesyłać)
następna lekcja online -wideospotkanie Jitsi - 06.05. 2020 godz.10.30
A. Sławińska-Kanach
Temat: Obszary i obiekty chronione. (29.04.2020)
lekcja online-wiedeospotkanie Jitsi godz. 10.30
Cele:
Uczeń:
Treści:
1. Formy ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, pomniki przyrody ożywionej, pomniki przyrody nieożywionej)-pogadanka, film.
2. Wskazywanie na mapie położenia wybranych obszarów i obiektów chronionych. -str. 157 z podręcznika
3.Formy ochrony przyrody w moim regionie.
4.Jak należy się zachowywać na obszarze chronionym?
5. Praca z zeszytem ćwiczeń.
Praca domowa dla chętnych
Opisz formy ochrony przyrody Miasta i Gminy Osiek ( proszę przygotować do sprawdzenia na następną lekcję online)
A. Sławińska-Kanach
Temat: Krajobraz wczoraj i dziś- ćwiczenia utrwalające(27. 04.2020)
Cele- utrwalenie :
Treści:
1. Utrwalenie pojęcia krajobraz, podział krajobrazów(naturalny, kulturowy -rolniczy, przemysłowy, miejski)
2. Zmiany w krajobrazie kulturowym spowodowane działalnością człowieka.
3. Utrwalenie pochodzenia nazw miejscowości:
- od nazwiska założyciela lub właściciela miejscowości
- od zawodu uprawianego przez wielu mieszkańców
-od dni targowych
- nawiązujące do charakteru i położenia miejscowości
3. Najbliższa okolica w przeszłości i obecnie- utrwalenie.
karta pracy -załącznik 1 (odpowiedzi przesłać na adres slawinskakanachalina@gmail.com
lub przygotować do sprawdzenia - lekcja online -29.04. 2020)
Następna lekcja online - wideospotkanie Jitsi - Obszary i obiekty chronione - 29.04.2020 (godz. 10.30)
A. Sławińska-Kanach
Temat: Krajobraz wczoraj i dziś.
lekcja online-wideospotkanie JITSI
22.04.2020r. godz. 10.30.
Dziękuję.
zał. karta pracy
Temat: Wody słodkie i wody słone. (20.04.2020r.)
lekcja online- wideospotkanie JITSI godz. 10.45
A. Sławińska-Kanach
Temat: Czy wszystkie skały są twarde? (15.04.2020r.)
Cele: uczeń rozpoznaje skały występujące w okolicy swojego miejsca zamieszkania
Zakres treści:
1. Składnikami skał są minerały.
Zewnętrzna warstwa Ziemi jest zbudowana ze skał. Wszystkie skały są zbudowane z minerałów, czyli cząstek , które w naturalny sposób powstały w przyrodzie.
Podział skal:
a) lite ( granit, piaskowiec, wapień) - są zbudowane z mocno do siebie przylegających minerałów
b) zwięzłe (glina, less) -są zbudowane z okruchów skalnych i minerałów słabo ze sobą zespolonych, można je rozkruszyć w dłoni
c) luźne (piasek, żwir) - tworzące je okruchy nie są ze sobą zespolone
Przeanalizuj zdjęcia z podręcznika str. 144-145 . Zwróć uwagę na cechy zaprezentowanych skał.
2. Na skałach tworzy się gleba.
Skały są podłożem, na którym powstaje gleba. Najważniejszą częścią gleby jest próchnica składająca się ze szczątków organizmów. Zawiera ona składniki niezbędne do życia roślin.
Zwróć uwagę na zdjęcie str. 146 w podręczniku.
3. Jakie jest znaczenie gleby?
Notatka(wklej do zeszytu)
Składnikami skał są minerały. Zewnętrzna warstwa Ziemi jest zbudowana ze skał. Wszystkie skały są zbudowane z minerałów, czyli cząstek, które w naturalny sposób powstały w przyrodzie.
Podział skal:
a) lite ( granit, piaskowiec, wapień) - są zbudowane z mocno do siebie przylegających minerałów
b) zwięzłe (glina, less) -są zbudowane z okruchów skalnych i minerałów słabo ze sobą zespolonych, można je rozkruszyć w dłoni
c) luźne (piasek, żwir) - tworzące je okruchy nie są ze sobą zespolone
Skały są podłożem, na którym powstaje gleba.
Najważniejszą częścią gleby jest próchnica składająca się ze szczątków organizmów. Zawiera ona składniki niezbędne do życia roślin.
Praca domowa dla wszystkich podlegająca ocenie
Ćwicz. 1 str. 90 z zeszytu ćwiczeń
Praca domowa dla chętnych
Na podstawie ilustracji zamieszczonych w podręczniku rozpoznaj dwie skały występujące w okolicy twojego domu.
Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 19.04. 2020r. slawinskakanachalina@gmail.com
A. Sławińska-Kanach
Temat: Poznajemy formy terenu - ćwiczenia utrwalające. (08.04.2020r.)
Cele:
Uczeń:
-rozpoznaje, utrwala główne formy ukształtowania powierzchni w najbliższej okolicy szkoły i miejscu zamieszkania
-tworzy model pagórka i doliny rzecznej oraz wskazuje ich elementy
Treści nauczania:
Ćwiczenia podlegające ocenie
Ćwicz. 1 Jak wykonać modele wzniesienia i doliny?
Model wzniesienia
1. Potrzebne Ci będą trzy kawałki plasteliny i tekturowa podkładka.
2. Wymieszaj kawałki plasteliny.
3. Z przygotowanej masy ulep górkę dowolnej wielkości i umieść ją na tekturowej podkładce. W ten sposób uzyskasz model wzniesienia.
4. Wskaż na modelu : podnóże, stoki oraz szczyt.
Model doliny
1. Potrzebne Ci będą: łyżka stołowa, płaskie tekturowe pudełko, wilgotny piasek do wypełnienia całego pudełka.
2.Rozprowadź piasek równomiernie w pudełku.
3. Rozgarnij piasek łyżką wzdłuż dowolnej linii od brzegu do brzegu pudełka. W ten sposób uzyskasz model doliny.
4. Wskaż na modelu dno i zbocza doliny.
Wykonaj ćwicz. 4 i 5 z zeszytu ćwiczeń -str. 89.
Zadanie dla uczniów chętnych
Przygotuj krótką prezentację o najciekawszych formach terenu ( np. w Polsce, w Europie, na świecie).
Odpowiedzi (scan, zdjęcie ) należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com do dnia 16.04.2020r.
Alina Sławińska-Kanach
Temat: Poznajemy formy terenu. (06.04.2020r.)
Cele:
Uczeń:
-rozpoznaje główne formy ukształtowania powierzchni w najbliższej okolicy szkoły i miejscu zamieszkania
-tworzy model pagórka i doliny rzecznej oraz wskazuje ich elementy
Treści nauczania:
Przeanalizuj treści na podstawie podręcznika str. 141-143.
1. Formy terenu są elementem krajobrazu.
-wypukłe (wzniesienia)
-wklęsłe (zagłębienia)
- równiny
2. Wzniesienia, czyli formy wypukłe.
Każde wzniesienie ma szczyt - najwyższy punkt wzniesienia, stoki -boki wzniesienia oraz podnóże - podstawa wzniesienia - przeanalizuj zdjęcia na str. 141 z podręcznika
Każde wzniesienie ma określoną wysokość, którą mierzymy od jego podnóża do szczytu.
Zależnie od tej wysokości wśród wzniesień wyróżniamy: pagórki ( wzniesienia do 50 m wysokości), wzgórza (wzniesienia o wysokości nie przekraczającej 300m), góry (wzniesienia o wysokości powyżej 300m).
3. Zagłębienia terenu, czyli formy wklęsłe.
Wklęsłe formy terenu to doliny i kotliny. Doliny to podłużne zagłębienia terenu, w których często płyną rzeki. Elementami doliny rzecznej są zbocza, dno oraz koryto rzeczne -przeanalizuj zdjęcie z podręcznika -str. 142
Kotliny -zagłębienia terenu otoczone niemal ze wszystkich stron wzniesieniami.
4. Czym są równiny?
Równiną nazywamy rozległy , płaski lub lekko pofalowany teren - przeanalizuj zdjęcie str. 142 w podręczniku.
Notatka (wklej do zeszytu)
Wśród form terenu wyróżniamy formy wypukłe (wzniesienia), wklęsłe (zagłębienia) oraz równiny.
Do wypukłych form terenu należą pagórki ( wzniesienia do 50 m wysokości), wzgórza (wzniesienia o wysokości nie przekraczającej 300m), góry (wzniesienia o wysokości powyżej 300m).
Każde wzniesienie ma szczyt, stoki oraz podnóże.
Wklęsłe formy terenu to doliny i kotliny. Doliny to podłużne zagłębienia terenu, w których często płyną rzeki. Elementami doliny rzecznej są zbocza, dno oraz koryto rzeczne.
Kotliny -zagłębienia terenu otoczone niemal ze wszystkich stron wzniesieniami.
Równiną nazywamy rozległy , płaski lub lekko pofalowany teren.
Praca domowa dla wszystkich (podlegająca ocenie)
Ćwicz. 1,2,3 z zeszytu ćwiczeń str. 88-89
Praca domowa dl zainteresowanych
Wyjaśnij pojęcie: przełom, pingo.
Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com
do dnia 08.04.2020r.
Alina Sławińska-Kanach
Temat: Co to jest krajobraz? (31.03.2020r.)
Treści:
Osiągnięcia:
Na podstawie podręcznika str.138-140 przeanalizuj zagadnienia:
Definicja – krajobraz – wygląd poszczególnych obszarów Ziemi wyróżniający się charakterystycznymi cechami.
W opisie krajobrazu uwzględniamy takie elementy, jak:
-ukształtowanie terenu (pagórki, doliny)
- skały (np. granit, piasek)
- wody ( jeziora, rzeki, morze)
- szata roślinna (lasy, łąki)
- zwierzęta najczęściej występujące
-wytwory działalności człowieka, między innymi budynki i pola uprawne
Notatka (wklej do zeszytu)
Krajobraz – wygląd poszczególnych obszarów Ziemi wyróżniający się charakterystycznymi cechami.
Krajobraz naturalny jest niezmieniony przez działalność człowieka.
Krajobraz kulturowy powstaje wskutek częściowego lub całkowitego przekształcenia krajobrazu naturalnego przez człowieka.
Krajobrazy: rolniczy, przemysłowy i miejski powstają wskutek całkowitego przekształcenia krajobrazu naturalnego przez człowieka.
Praca domowa (dla wszystkich)
Zad. 1 i 2 z zeszytu ćwiczeń str. 86
Praca domowa dla zainteresowanych
Zad. 3 i 4 z zeszytu ćwiczeń str. 87
Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com
do dnia 05.04.2020r.
Alina Sławińska-Kanach
----------------------------------------------------
Temat: Uzależnienia i ich skutki, podsumowanie wiadomości z działu „Odkrywamy tajemnice zdrowia” - ćwiczenia.
Treści:
Osiągnięcia:
Uczeń:
wyjaśnia, co to są uzależnienia, podaje ich przykłady i opisuje konsekwencje; uzasadnia, dlaczego nie należy przyjmować używek i środków energetyzujących oraz zbyt długo korzystać z telefonów komórkowych.
Przeczytaj treści z podręcznika str. 130-134. Zostanie Ci udostępniony na platformie e-podręczniki materiał dotyczący używek „ Używki” https://epodreczniki.pl/a/uzywki/DWBk7I30a) Zapoznaj się z nim.
– metoda zacinającej się płyty
- metoda zasłony dymnej
- metoda zadawania pytań
5. Napoje energetyzujące nie są obojętne dla zdrowia.
Notatka
Uzależnienie - niemożliwe do opanowania pragnienie ponownego zażycia określonej substancji.
Alkohol, nikotyna, narkotyki powodują zaburzenia pracy układu nerwowego, uszkodzenia niektórych narządów wewnętrznych oraz wywołują uzależnienie.
Objawami uzależnienia są: nieopanowana chęć zażycia określonej substancji lub wykonywania jakieś czynności oraz pogorszenie samopoczucia w przypadku ich braku.
Nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych prowadzi do uzależnienia, które należy leczyć podobnie jak uzależnienie od alkoholu, nikotyny czy narkotyków.
Asertywność- zachowanie zgodne z własnym przekonaniem przy jednoczesnym poszanowaniu opinii innych osób.
Napoje energetyzujące zawierają dużą ilość cukru i kofeinę- substancję wywołującą między innymi zaburzenia pracy serca.
Praca domowa dla wszystkich (ćwiczenia podlegające ocenie) przesłać proszę na adres e-mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com do 01.04.2020r.
Zad. 2 str. 134 z podręcznika, zad. 4 z zeszytu ćwiczeń str. 82
Przeczytaj w domu Podsumowanie działu 5. Str. 135 z podręcznika
W ramach podsumowania działu wykonaj do wyboru ćw. 2 str. 83 lub 6 str. 85 z zeszytu ćwiczeń
Praca domowa dla chętnych
Ćwicz . 4 str. 134 z podręcznika, również wykonanie ćwiczeń interaktywnych z platformy e –podręczniki „Używki”, odesłanie na platformę nauczyciela, ćwicz 5 z zeszytu ćwiczeń str. 85
Pozdrawiam !
Alina Sławińska-Kanach
------------------------------------------------------------------------
Temat: Niebezpieczeństwa i pierwsza pomoc w domu – ćwiczenia.
Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.128-129)
a)zapoznać się z treściami: niebezpieczne substancje w domu, zatrucia: znaczenie wybranych symboli umieszczanych na opakowaniach środków chemicznych używanych w domu, pierwsza pomoc w przypadku skaleczenia, oparzenia, użądlenia
Ćwiczenia:
1.Podaj zasady bezpiecznego zachowania się podczas burzy
a) gdy jesteś w domu
b) gdy jesteś poza domem
2. Podaj trzy przykłady zwierząt jadowitych żyjących w Polsce.
3. Jak opatrzyć drobne otarcia i skaleczenia?
4. Na czym polega pierwsza pomoc w przypadku mocno krwawiącej rany?
5.Jak udzielić pierwszą pomoc osobie z lekkim oparzeniem?
6. Na czym polega pierwsza pomoc w przypadku głębokich ran na skutek oparzenia?
7. Wykonać w zeszycie ćwiczeń –ćw. 6,7 str. 80 (kto nie wykonał)
8. Dla zainteresowanych –ćw. 3 str. 129 z podręcznika
Odpowiedzi proszę przesłać na e-mail : slawinskakanachalina@gmail.com do 29.03.2020
Notatka
Przebywając w czasie burzy na otwartej przestrzeni, trzeba wyłączyć telefon komórkowy i przykucnąć ze złączonymi stopami. Miejsce użądlenia lub ukąszenia przez owady trzeba przemyć wodą z mydłem i zrobić okład lodu. W przypadku podejrzenia o zatrucie grzybami należy spowodować wymioty, wezwać lekarza oraz zachować resztki potrawy z grzybów do badania. W lesie, parku lub na łące nie wolno jeść nieznanych roślin, ponieważ mogą być trujące. Hodując rośliny trujące w domu ,należy zachować szczególną ostrożność. Środki czystości należy stosować wyłącznie zgodnie z ich przeznaczeniem. Skaleczenia należy przemyć wodą utlenioną, a oparzenia schłodzić.
Alina Sławińska-Kanach
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Niebezpieczeństwa i pierwsza pomoc w domu.
Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.128-129)
a)zapoznać się z treściami: niebezpieczne substancje w domu, zatrucia: znaczenie wybranych symboli umieszczanych na opakowaniach środków chemicznych używanych w domu, pierwsza pomoc w przypadku skaleczenia, oparzenia, użądlenia
b) wykonać w zeszycie ćwiczeń –ćw. 6,7 str. 80
c) dla zainteresowanych –ćw. 3 str. 129 z podręcznika
Temat: Uzależnienia i ich skutki.
Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.128-129), strony internetowej portal wiedzy dla nauczyciela Scholaris ( szkoła podstawowa –przyroda)
a)zapoznać się z treściami: uzależnienia, wpływ na organizm: dymu papierosowego, alkoholu, narkotyków, uzależnienie od internetu i telefonu, asertywność, wybrane sposoby zachowań asertywnych
b) obejrzeć film „Pijany mózg”, prezentację multimedialną „ Skutki palenia papierosów” -strona internetowa portal wiedzy dla nauczyciela Scholaris
b)wykonać ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń (1,3,4) str.81-82
c) w zeszycie pisemnie ćw. 3 str. 134 z podręcznika
d) dla zainteresowanych ćw. 4 str.134 z podręcznika
Temat: Odkrywamy tajemnice zdrowia – podsumowanie działu 5.
Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.128-129), strony internetowej portal wiedzy dla nauczyciela Scholaris ( szkoła podstawowa –przyroda)
Alina Sławińska-Kanach