przyroda

 

Temat: Podsumowanie i sprawdzenie wiadomości z działu "Odkrywamy tajemnice życia

              w wodzie i na lądzie" (24.06.2020)

                                          lekcja online JITSI GODZ.  9. 00

              ćwiczenia utrwalające i sprawdzające wiedzę

                                                                                      A. Sławińska-Kanach

 

 

Temat:  Na polu uprawnym. (15.06.2020)

Cele: Uczeń

-obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka

Treści: uprawy zbożowe, cechy budowy zbóż, warzywa uprawiane na polach i ich wykorzystanie, rośliny oleiste, chwasty i szkodniki, ochrona upraw, zależności pokarmowe między organizmami żyjącymi na polu

Korzystając z podręcznika proszę wykonać  ćwicz. 1 i 2 str. 118 z zeszytu ćwiczeń ( proszę nie przesyłać).

Następna lekcja online  22.06. 2020 godz. 10.45

                                                                                                                                 A. Sław.-Kanach

 

 

Temat: Na łące. (10.06.2020)

Cele: Uczeń

  • obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka

Treści:

  • wygląd łąki w różnych porach roku
  • przykłady roślin łąkowych
  • cechy budowy wybranych roślin łąkowych
  • zwierzęta żyjące na łące
  • znaczenie łąk
  •  zagrożenia dla organizmów łąkowych

 

 

ćwicz. z zeszytu ćwiczeń str. 116-118 (praca na lekcji)

 

                                                                                                                      A. Sław.-Kanach

 

 

 

Temat: Poznajemy różne drzewa - ćwiczenia utrwalające. (08.06.2020)

Cele: utrwalenie  rozpoznawania i nazywania pospolitych organizmów występujących                    w najbliższej okolicy szkoły

ciekawostki

ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - 1, 2,4,5 str. 113-115

ćwicz. interaktywne

Następna lekcja online -JITSI -10.06.2020 (godz. 10.00)

                                                                           A. Sław.-Kanach

 

 

 

 

Temat: Poznajemy różne drzewa. (03.06.2020)

 

Cele: rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły

Treści:

cechy drzew liściastych i iglastych, typy lasów w Polsce, cechy budowy wybranych drzew iglastych, cechy budowy wybranych drzew liściastych, charakterystyczne drzewa lasów liściastych i iglastych w Polsce, odmiany lasów występujących w Polsce

Notatka

Wyróżniamy lasy iglaste, liściaste i mieszane w zależności od rosnących w nim drzew. Drzewa liściaste mają miękkie i szerokie liście, natomiast liście drzew iglastych są wąskie                      i ostro zakończone, podobne do igieł. Pospolite drzewa liściaste w polskich lasach to: dąb, buk, brzoza, olcha. Najczęściej występujące w Polsce drzewa iglaste to: sosna, świerk              i jodła.

Praca domowa dla wszystkich

Ćwicz. 3 str. 114 z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 09.06.2020r.     slawinskakanachalina@gmail.com

Praca domowa dla zainteresowanych

Ćwicz. 5 str. 112 z zeszytu ćwiczeń (prezentacja na następnej lekcji)                                                                     

Następna lekcja online - 08.06.2020 - godz. 10.45

                                                                                                       A. Sławińska-Kanach

 

 

 

Temat: Jakie organizmy spotykamy w lesie? (01.06.2020)

Cele: Uczeń:

  • podaje nazwy warstw lasu, porównuje warunki abiotyczne w nich panujące; rozpoznaje podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie oraz przyporządkowuje je do odpowiednich warstw lasu; wymienia zasady właściwego zachowania w lesie, rozpoznaje pospolite grzyby jadalne i trujące, opisuje znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka

 

                                                                      

 

Utrwalenie gatunków roślin, zwierząt, grzybów występujących w lesie (ćwiczenia będziemy wykonywać na następnej lekcji) 

 

                 Następna lekcja online 03.06.2020 godz. 10.30                                                                                                                   

                                                                                                            

                                                                                                                      A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

Temat: Poznajemy budowę lasu i panujące w nim warunki. (27.05.2020)

lekcja online -wideospotkanie      JITSI  godz. 10.30.

Cele: Uczeń:

 

- podaje nazwy warstw lasu, porównuje warunki abiotyczne w nich panujące; rozpoznaje podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie                                          oraz przyporządkowuje je do odpowiednich warstw lasu; wymienia zasady właściwego zachowywania w lesie,  rozpoznaje pospolite grzyby jadalne i trujące, opisuje znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka

 

Treści:

  • znaczenie lasu
  • budowa lasu
  • charakterystyka warunków panujących w poszczególnych warstwach lasu
  • przykładowe organizmy żyjące w poszczególnych warstwach
  • pospolite grzyby jadalne
  • zasady zachowywania się w lesie

 

podręcznik, multibook -srt. 181-186

ćwicz. 1, 2 ,6 str. 110 -112 -zeszyt ćwiczeń (praca na lekcji)

e-podreczniki

 

Notatka

 

W lesie wyróżniamy cztery warstwy: korony drzew, podszyt, runo leśne i ściółka.

Warunki panujące w warstwach lasu różnią się zależnie od ilości docierającego światła, wilgotności, temperatury powietrza oraz siły wiatru.

W lesie nie wolno hałasować, dotykać i płoszyć zwierząt. Nie należy też niszczyć roślin               i grzybów oraz zostawiać śmieci.

 

Praca domowa dla wszystkich:

 

Zad.3 z zeszytu ćwiczeń -str. 111(prezentujemy ustnie na następnej lekcji)

 

             A. Sławińska - Kanach

 

 

 

Temat: Warunki życia na lądzie -ćwiczenia utrwalające. (25.05.2020)

                         

Cele: utrwalenie - wymienienie i opisanie czynników warunkujących życie na lądzie                                     oraz przystosowania organizmów do życia

Treści:

  • czynniki warunkujące życie na lądzie, przystosowania organizmów lądowych do oszczędnego gospodarowania wodą, przystosowania organizmów do zmian temperatury, wpływ wiatru na życie organizmów, wymiana gazowa,  dostęp do światła

 

karta pracy - zał.1

 

Praca domowa dla wszystkich

 

Proszę wykonać kartę pracy ( proszę nie przesyłać -prezentacja na lekcji)

 

                                                                

                                                                                      A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

Temat: Warunki życia na lądzie. (20.05.2020)

                         lekcja online - wideospotkanie  JITSI godz. 10.30

Cele: Uczeń: wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie                                     oraz przystosowania organizmów do życia

Treści:

  • czynniki warunkujące życie na lądzie
  • przystosowania organizmów lądowych do oszczędnego gospodarowania wodą
  • przystosowania organizmów do zmian temperatury
  • wpływ wiatru na życie organizmów
  • wymiana gazowa
  •  dostęp do światła
  • Ćwicz. -str. 108,109 z zeszytu ćwiczeń
  • mulibook -zdjęcia, animacje

 

 

Notatka

Środowisko lądowe różni się od środowiska wodnego ograniczonym dostępem do wody, dużymi zmianami temperatury, silnym oddziaływaniem wiatru, dużą ilością światła i tlenu.

Organizmy żyjące na lądzie muszą sprawnie pobierać wodę oraz ograniczać jej straty, chronić się przed zbyt niską, jak i zbyt wysoką temperaturą powietrza. Odpowiednia budowa roślin lądowych chroni je przed działaniem wiatru.

Zwierzęta zabezpieczają się przed wiatrem i chłodem za pomocą gęstego futra                                              lub upierzenia, a także zbijając się w stada.                                                                                                                        Wymiana gazowa u roślin lądowych odbywa się przez specjalne otwory w liściach i łodygach, a u zwierząt między innymi przez narządy oddechowe, np. płuca.                                                            Liście roślin układają się tak, aby najlepiej wykorzystać światło potrzebne do fotosyntezy.

 

Praca domowa dla wszystkich

 

Ćwicz. 1, 2, 3 z podręcznika str. 180 (przygotować ustnie na następną lekcję- proszę nie przesyłać)

 

                                                                  A. Sławińska-Kanach

 

 

 

Temat. Poznajemy warunki życia w jeziorze. ( 18.05.2020)

lekcja online -wideospotkanie JITSI  godz. 10.45

Cele: Uczeń:

  • rozróżnia wody stojące i płynące, podaje ich nazwy oraz wskazuje naturalne                              i sztuczne zbiorniki wodne
  • rozpoznaje organizmy żyjące w wodzie

Treści:

  • strefy życia w jeziorze: przybrzeżna, otwartej toni wodnej, wód głębokich
  • czynniki warunkujące życie w poszczególnych strefach jeziora
  • cechy charakterystyczne organizmów żyjących w poszczególnych strefach
  • organizmy charakterystyczne dla poszczególnych stref życia

 

ćwicz. z zeszytu ćwiczeń 1- 4 str. 105-107(praca na lekcji)

multibook -zdjęcia, animacje (str. 171-176)

 

Notatka

 

W dużych i głębokich jeziorach wyróżniamy: strefę przybrzeżną, strefę otwartej toni wodnej oraz strefę wód głębokich. Warunki życia w poszczególnych strefach jeziora różnią się między innymi ilością docierającego światła, temperaturą wody oraz zawartością tlenu.

W strefie przybrzeżnej występują rośliny pływające(na przykład rzęsa) oraz rośliny przytwierdzone do podłoża (np. jeżogłówka, grzybienie, moczarka).

W wodach strefy przybrzeżnej oraz strefy otwartej toni wodnej unoszą się liczne organizmy planktonowe.

Strefa wód głębokich obejmuje najgłębszą część jeziora oraz dno. Nie dociera tam światło, dlatego nie występują w niej rośliny.

 

 

Praca domowa dla wszystkich

 

Ćwicz 3 podpunkt b str. 106 z zeszytu ćwiczeń, Ćwicz. 4 podpunkt c z zeszytu ćwiczeń -str. 107

 

Praca domowa dla zainteresowanych

 

Zaprezentuj informacje „naj-” na temat jezior w Polsce, w Europie i na świecie. 

 

 

 

Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com

do dnia 20.05.2020r.

                                                        Alina Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

Temat:  Poznajemy rzekę.  (13.05.2020)

 

                 lekcja online -wideospotkanie JITSI godz. 10.45

Cele: Uczeń

  • rozróżnia wody stojące i płynące, podaje ich nazwy oraz wskazuje naturalne                       i  sztuczne zbiorniki wodne
  •  rozpoznaje organizmy żyjące w wodzie

 

Treści:

  • elementy rzeki: bieg górny, bieg środkowy, bieg dolny
  • przystosowania organizmów do życia w poszczególnych odcinkach rzeki
  •  organizmy charakterystyczne dla poszczególnych biegów rzeki

 

ćwicz z zeszytu ćwiczeń str. str. 103,104 (praca na lekcji)

multibook

ćwicz. interaktywne

Notatka

Wyróżniamy trzy odcinki rzeki: górny, środkowy i dolny. Różnią się one między innymi kształtem i szerokością koryta, pokryciem dna oraz szybkością i ilością płynącej wody.

Górny bieg to kraina pstrąga i lipienia. Środkowy bieg to kraina brzany. Dolny bieg to kraina leszcza.

                                                                         A. Sławińska-Kanach

 

 

 

Temat: Poznajemy warunki życia w wodzie.  (11.05. 2020)

Lekcja online -wideospotkanie JITSI   godz. 10.45

Cele: Uczeń

-określa warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody) i wskazuje przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia

Treści:

  • czynniki warunkujące życie w wodzie, opór wody, ruch wody, zasoby tlenowe wód, zmiany temperatury w środowisku wodnym, warunki świetlne panujące w wodzie i ich wpływ na występowanie organizmów

 

moltibook

ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń str. 101-102 (praca w czasie lekcji)

ćw. interaktywne

     

 

Notatka

 

1.  Charakterystyka środowiska wodnego - duży opór wody, ograniczona ilość tlenu                         i światła, niewielkie wahania temperatury.

2.  Przystosowania zwierząt do warunków panujących w wodzie

- m.in. opływowy kształt ciała, śluz pokrywający ciało, obecność płetw, oddychanie całą powierzchnią ciała lub skrzelami

 

3.  Przystosowania roślin do warunków panujących w wodzie

-m.in. cienkie i elastyczne łodygi, taśmowate lub postrzępione liście.

4. W wodzie światło dociera tylko do pewnej głębokości -stanowi to granicę występowania roślin.

5. Zimą w głębokich rzekach i jeziorach woda nie zamarza do dna, co umożliwia przetrwanie żyjącym w nich organizmom.

 

 

Praca domowa dla wszystkich

 

Ćwicz. 2 i 3 str. 165 z podręcznika (ustnie- nie przesyłać) 

 

                                                                                                  A. Sławińska-Kanach

 

   

 

 

 

Temat: Podsumowanie i sprawdzenie  wiadomości z działu  ,,Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy '' (06.05.2020)

lekcja online -wideospotkanie Jitsi -godz. 10.30

Cel: podsumowanie i sprawdzenie wiadomości z działu "Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy"

Praca w czasie lekcji z zeszytem ćwiczeń - ćwicz. 1,2,3,4,6 str. 98-100

prezentacja multimedialna ,, Krajobrazy miast i wsi" -ćwiczenie sprawdzające

sprawdzające ćwiczenia interaktywne " Czy wiesz, czy umiesz?" -ebook

Ciekawostki.

Praca domowa dla chętnych

Ćwicz. 5 z zeszytu ćwiczeń str. 100

Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com

do dnia 10.05.2020r.

 

 

                                                                                   A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

Temat: Podsumowanie i utrwalenie wiadomości z działu                          ,,Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy'' (04.05.2020)

 

Cel: utrwalenie i uzupełnienie wiadomości z działu ,,Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy"

Proszę wykonać ćwicz. 1 i 2 z zeszytu ćwiczeń -str. 98 (przygotować do sprawdzenia na lekcję online- nie przesyłać)

następna lekcja online -wideospotkanie  Jitsi  - 06.05. 2020 godz.10.30

                                                                          A. Sławińska-Kanach

 

 

 

Temat: Obszary i obiekty chronione. (29.04.2020)

                 

                            lekcja online-wiedeospotkanie Jitsi godz. 10.30

Cele:

Uczeń:

  • wskazuje miejsca występowania obszarów chronionych, pomników przyrody, obiektów zabytkowych w najbliższej okolicy, uzasadnia potrzebę ich ochrony

Treści:

  • sposoby ochrony obszarów cennych przyrodniczo
  • ochrona całkowita i częściowa
  • obiekty i obszary chronione w Polsce
  • zasady zachowywania na obszarze chronionym

 

1. Formy ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, pomniki przyrody ożywionej, pomniki przyrody nieożywionej)-pogadanka, film.

2. Wskazywanie na mapie położenia wybranych obszarów i obiektów chronionych. -str. 157 z podręcznika

3.Formy ochrony przyrody w moim regionie.

4.Jak należy się zachowywać na obszarze chronionym?

5. Praca z zeszytem ćwiczeń.

 

 

Praca domowa dla chętnych

 

Opisz  formy ochrony przyrody Miasta i Gminy Osiek ( proszę przygotować do sprawdzenia na następną lekcję online)

                                                                

                                                                     A. Sławińska-Kanach

 

 

Temat:  Krajobraz wczoraj i dziś- ćwiczenia utrwalające(27. 04.2020)

Cele- utrwalenie :

  • charakteryzuje współczesny krajobraz najbliższej okolicy
  • opisuje dawny krajobraz najbliższej okolicy, np. na podstawie opowiadań rodzinnych, starych fotografii
  • ocenia zmiany zagospodarowania terenu wpływające na wygląd krajobrazu najbliższej okolicy
  • wyjaśnia pochodzenie nazwy własnej miejscowości
  • ocenia krajobraz pod względem jego piękna oraz dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego „małej ojczyzny”
  • ciekawostki

Treści:

  • krajobraz kulturowy
  • zmiany w krajobrazie kulturowym spowodowane działalnością człowieka
  • pochodzenie nazw miejscowości
  • najbliższa okolica w przeszłości i obecnie

 

 

1. Utrwalenie pojęcia krajobraz, podział krajobrazów(naturalny, kulturowy -rolniczy, przemysłowy, miejski)

2. Zmiany w krajobrazie kulturowym spowodowane działalnością człowieka.

3. Utrwalenie pochodzenia nazw miejscowości:

- od nazwiska założyciela lub właściciela miejscowości

- od zawodu uprawianego przez wielu mieszkańców

-od dni targowych

- nawiązujące do charakteru i położenia miejscowości

3. Najbliższa okolica w przeszłości i obecnie- utrwalenie.

 

 

karta pracy -załącznik 1  (odpowiedzi przesłać na adres  slawinskakanachalina@gmail.com

lub przygotować do sprawdzenia  - lekcja online -29.04. 2020)

Następna lekcja online - wideospotkanie Jitsi - Obszary i obiekty chronione - 29.04.2020 (godz. 10.30)

 

                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

Temat: Krajobraz wczoraj i dziś.

lekcja online-wideospotkanie JITSI

22.04.2020r. godz. 10.30. 

Dziękuję.

zał. karta pracy

 

 

 

Temat: Wody słodkie i wody słone.  (20.04.2020r.)

lekcja online- wideospotkanie JITSI godz. 10.45

 

A. Sławińska-Kanach

 

 

 

Temat: Czy wszystkie skały są twarde? (15.04.2020r.)

Cele: uczeń rozpoznaje skały występujące w okolicy swojego miejsca zamieszkania

Zakres treści:

  • składniki skał – minerały
  • podział skał
  • cechy oraz przykłady skał litych, zwięzłych i luźnych
  • gleba i jej składniki
  •  znaczenie gleby

 

 

1. Składnikami skał są minerały.

 

Zewnętrzna warstwa Ziemi jest zbudowana ze skał. Wszystkie skały są zbudowane z minerałów, czyli cząstek , które w naturalny sposób powstały w przyrodzie.

 

Podział skal:

 

a) lite ( granit, piaskowiec, wapień) - są zbudowane z mocno do siebie przylegających minerałów

 

b) zwięzłe (glina, less) -są zbudowane z okruchów skalnych i minerałów słabo ze sobą zespolonych, można je rozkruszyć w dłoni

 

c) luźne (piasek, żwir) - tworzące je okruchy nie są ze sobą zespolone

 

Przeanalizuj zdjęcia z podręcznika str. 144-145 . Zwróć uwagę na cechy zaprezentowanych skał.

 

2. Na skałach tworzy się gleba.

 

Skały są podłożem, na którym powstaje gleba. Najważniejszą częścią gleby jest próchnica składająca się ze szczątków organizmów. Zawiera ona składniki niezbędne do życia roślin.

 

Zwróć uwagę na zdjęcie str. 146 w podręczniku.

 

3. Jakie jest znaczenie gleby?

 

 

Notatka(wklej do zeszytu)

 

Składnikami skał są minerały. Zewnętrzna warstwa Ziemi jest zbudowana ze skał. Wszystkie skały są zbudowane z minerałów, czyli cząstek, które w naturalny sposób powstały w przyrodzie.

 

Podział skal:

 

a) lite ( granit, piaskowiec, wapień) - są zbudowane z mocno do siebie przylegających minerałów

 

b) zwięzłe (glina, less) -są zbudowane z okruchów skalnych i minerałów słabo ze sobą zespolonych, można je rozkruszyć w dłoni

 

c) luźne (piasek, żwir) - tworzące je okruchy nie są ze sobą zespolone

 

Skały są podłożem, na którym powstaje gleba.

Najważniejszą częścią gleby jest próchnica składająca się ze szczątków organizmów. Zawiera ona składniki niezbędne do życia roślin.

 

 

 

Praca domowa dla wszystkich podlegająca ocenie

 

Ćwicz. 1  str. 90  z zeszytu ćwiczeń

 

 

 

Praca domowa dla chętnych

 

Na podstawie ilustracji zamieszczonych w podręczniku rozpoznaj dwie skały występujące w okolicy twojego domu.

 

Odpowiedzi proszę przesłać do dnia 19.04. 2020r.     slawinskakanachalina@gmail.com

 

                                                                        A. Sławińska-Kanach

 

 

 

 

Temat: Poznajemy formy terenu - ćwiczenia utrwalające. (08.04.2020r.)

Cele:

Uczeń:

-rozpoznaje, utrwala  główne formy ukształtowania powierzchni w najbliższej okolicy szkoły i miejscu zamieszkania

-tworzy model pagórka i doliny rzecznej oraz wskazuje ich elementy

Treści nauczania:

  • formy terenu
  • rodzaje form terenu: wypukłe i wklęsłe
  • elementy wzniesienia oraz doliny rzecznej
  • równiny
  •  wykonywanie modeli wzniesienia i doliny

 

Ćwiczenia podlegające ocenie

Ćwicz. 1  Jak wykonać modele wzniesienia i doliny?

Model wzniesienia

1. Potrzebne Ci będą trzy kawałki plasteliny i tekturowa podkładka.

2. Wymieszaj kawałki plasteliny.

3. Z przygotowanej masy ulep górkę dowolnej wielkości i umieść ją na tekturowej podkładce. W ten sposób uzyskasz model wzniesienia.

4. Wskaż na modelu : podnóże, stoki oraz szczyt.

Model doliny

1. Potrzebne Ci będą: łyżka stołowa, płaskie tekturowe pudełko, wilgotny piasek do wypełnienia całego pudełka.

2.Rozprowadź piasek równomiernie w pudełku.

3. Rozgarnij piasek łyżką wzdłuż dowolnej linii od brzegu do brzegu pudełka. W ten sposób uzyskasz model doliny.

4. Wskaż na modelu dno i zbocza doliny.

 Wykonaj ćwicz. 4 i 5 z zeszytu ćwiczeń -str. 89.

Zadanie dla uczniów chętnych

Przygotuj krótką prezentację o najciekawszych formach terenu ( np. w Polsce, w Europie, na świecie).

Odpowiedzi (scan, zdjęcie ) należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com do dnia 16.04.2020r.

                                                                               Alina Sławińska-Kanach

          

 

 

 

 

 

Temat: Poznajemy formy terenu. (06.04.2020r.)

Cele:

Uczeń:

-rozpoznaje główne formy ukształtowania powierzchni w najbliższej okolicy szkoły i miejscu zamieszkania

-tworzy model pagórka i doliny rzecznej oraz wskazuje ich elementy

Treści nauczania:

  • formy terenu
  • rodzaje form terenu: wypukłe i wklęsłe
  • elementy wzniesienia oraz doliny rzecznej
  • równiny
  •  wykonywanie modeli wzniesienia i doliny

 

 

Przeanalizuj treści na podstawie podręcznika str. 141-143.

 

1. Formy terenu są elementem krajobrazu.

 

-wypukłe (wzniesienia)

-wklęsłe (zagłębienia)                    

- równiny

 

2. Wzniesienia, czyli formy wypukłe.

 

Każde wzniesienie ma szczyt - najwyższy punkt wzniesienia, stoki -boki wzniesienia oraz podnóże - podstawa wzniesienia - przeanalizuj zdjęcia na str. 141 z podręcznika

Każde wzniesienie ma określoną wysokość, którą mierzymy od jego podnóża do szczytu.

 

Zależnie od tej wysokości wśród wzniesień wyróżniamy: pagórki ( wzniesienia do 50 m wysokości), wzgórza (wzniesienia o wysokości nie przekraczającej 300m), góry (wzniesienia o wysokości powyżej 300m).

 

3. Zagłębienia terenu, czyli formy wklęsłe.

 

Wklęsłe formy terenu to doliny i kotliny. Doliny to podłużne zagłębienia terenu, w których często płyną rzeki. Elementami doliny rzecznej są zbocza, dno oraz koryto rzeczne -przeanalizuj zdjęcie z podręcznika -str. 142

 

 

Kotliny -zagłębienia terenu otoczone niemal ze wszystkich stron wzniesieniami.

 

4. Czym są równiny?

 

Równiną nazywamy rozległy , płaski lub lekko pofalowany teren - przeanalizuj zdjęcie                      str. 142 w podręczniku.

 

 

 

 

Notatka  (wklej do zeszytu)

 

Wśród form terenu wyróżniamy formy wypukłe (wzniesienia), wklęsłe (zagłębienia)                      oraz równiny.

Do wypukłych form terenu należą pagórki ( wzniesienia do 50 m wysokości), wzgórza (wzniesienia o wysokości nie przekraczającej 300m), góry (wzniesienia o wysokości powyżej 300m).

Każde wzniesienie ma szczyt, stoki oraz podnóże.

Wklęsłe formy terenu to doliny i kotliny. Doliny to podłużne zagłębienia terenu, w których często płyną rzeki. Elementami doliny rzecznej są zbocza, dno oraz koryto rzeczne.

Kotliny -zagłębienia terenu otoczone niemal ze wszystkich stron wzniesieniami.

Równiną nazywamy rozległy , płaski lub lekko pofalowany teren.

 

 

Praca domowa dla wszystkich (podlegająca ocenie)

 

Ćwicz. 1,2,3  z zeszytu ćwiczeń str. 88-89

 

 

Praca domowa dl zainteresowanych

 

Wyjaśnij pojęcie: przełom, pingo.

 

Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com

do dnia 08.04.2020r.

 

                                                       Alina Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

 

 

Temat:  Co to jest krajobraz? (31.03.2020r.)

Treści:

  • elementy krajobrazu: naturalne i antropogeniczne
  • zmiany w krajobrazie
  • rodzaje krajobrazu: naturalny i kulturowy

 

Osiągnięcia:

  • rozpoznaje składniki przyrody ożywionej i nieożywionej w najbliższej okolicy szkoły
  •  wskazuje w terenie składniki środowiska antropogenicznego w najbliższej okolicy
  •  rozpoznaje w terenie i nazywa składniki środowiska antropogenicznego i określa  ich funkcje
  • określa zależności między składnikami środowiska przyrodniczego                                         i antropogenicznego, rodzaje krajobrazów kulturowych

Na podstawie podręcznika str.138-140 przeanalizuj zagadnienia:

  1. Jak opisujemy krajobraz ?

Definicja – krajobraz – wygląd poszczególnych obszarów Ziemi wyróżniający się charakterystycznymi cechami.

W opisie krajobrazu uwzględniamy takie elementy, jak:

-ukształtowanie terenu (pagórki, doliny)

- skały (np. granit, piasek)

- wody ( jeziora, rzeki, morze)

- szata roślinna (lasy, łąki)

- zwierzęta najczęściej występujące

-wytwory działalności człowieka, między innymi budynki i pola uprawne

  1. Krajobraz się zmienia. (przeanalizuj w podręczniku str.139-140 - zdjęcia)
  1. krajobraz naturalny (np. najwyższe partie niektórych gór)
  2. krajobraz kulturowy (na większości obszaru Polski)
  3. krajobraz rolniczy (pola uprawne, sady, łąki, pastwiska)
  4. krajobraz przemysłowy(fabryki, kopalnie, elektrownie, magazyny)
  5. krajobraz miejski ( np. domy, gęsta sieć ulic)

 

Notatka (wklej do zeszytu)

Krajobraz – wygląd poszczególnych obszarów Ziemi wyróżniający się charakterystycznymi cechami.

Krajobraz naturalny jest niezmieniony przez działalność człowieka.

Krajobraz kulturowy powstaje wskutek częściowego lub całkowitego przekształcenia krajobrazu naturalnego przez człowieka.

Krajobrazy: rolniczy, przemysłowy i miejski powstają wskutek całkowitego przekształcenia krajobrazu naturalnego przez człowieka.

 

Praca domowa (dla wszystkich)

Zad. 1 i 2 z zeszytu ćwiczeń str. 86

Praca domowa dla zainteresowanych

Zad. 3 i 4 z zeszytu ćwiczeń str. 87

Odpowiedzi należy przesłać na e –mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com

do dnia 05.04.2020r.

 

                                                       Alina Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------

 

Temat: Uzależnienia i ich skutki, podsumowanie wiadomości z działu  „Odkrywamy tajemnice zdrowia” - ćwiczenia.

 

Treści:

  • uzależnienia
  • wpływ na organizm: dymu papierosowego, alkoholu, narkotyków
  • uzależnienie od internetu i telefonu
  • asertywność
  •  wybrane sposoby zachowań asertywnych

 

Osiągnięcia:

Uczeń:

 wyjaśnia, co to są uzależnienia, podaje ich przykłady i opisuje konsekwencje; uzasadnia, dlaczego nie należy przyjmować używek i środków energetyzujących oraz zbyt długo korzystać z telefonów komórkowych.

Przeczytaj treści z podręcznika str. 130-134.  Zostanie Ci udostępniony na platformie e-podręczniki materiał dotyczący używek „ Używki” https://epodreczniki.pl/a/uzywki/DWBk7I30a) Zapoznaj się z nim.

  1. Co to jest uzależnienie?
  2. Wpływ na organizm: dymu papierosowego, alkoholu, narkotyków.
  3. Uzależnienie od korzystania z urządzeń elektrycznych (komputera, telefonu komórkowego)
  4. Asertywność to umiejętność odmawiania. Jak zachować się asertywnie? ( przeanalizuj przykłady zachowań asertywnych z podręczni astr. 133)

– metoda zacinającej się płyty

- metoda zasłony dymnej

- metoda zadawania pytań

       5. Napoje energetyzujące nie są obojętne dla zdrowia.

Notatka

Uzależnienie - niemożliwe do opanowania pragnienie ponownego zażycia określonej substancji.

Alkohol, nikotyna, narkotyki powodują zaburzenia pracy układu nerwowego, uszkodzenia niektórych narządów wewnętrznych oraz wywołują uzależnienie.

Objawami uzależnienia są: nieopanowana chęć zażycia określonej substancji lub wykonywania jakieś czynności oraz pogorszenie samopoczucia w przypadku ich braku.

Nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych prowadzi do uzależnienia, które należy leczyć podobnie jak uzależnienie od alkoholu, nikotyny czy narkotyków.

Asertywność- zachowanie zgodne z własnym przekonaniem przy jednoczesnym poszanowaniu opinii innych osób.

Napoje energetyzujące zawierają dużą ilość cukru i kofeinę- substancję wywołującą między innymi zaburzenia pracy serca.

Praca domowa dla wszystkich (ćwiczenia podlegające ocenie) przesłać proszę na adres e-mail nauczyciela slawinskakanachalina@gmail.com do 01.04.2020r.

Zad. 2 str. 134 z podręcznika, zad. 4 z zeszytu ćwiczeń str. 82

Przeczytaj w domu Podsumowanie działu 5. Str. 135 z podręcznika

W ramach podsumowania działu wykonaj do wyboru ćw. 2 str. 83 lub 6  str. 85 z zeszytu ćwiczeń 

Praca domowa dla chętnych

Ćwicz . 4 str. 134 z podręcznika, również wykonanie ćwiczeń interaktywnych z platformy              e –podręczniki „Używki”, odesłanie na platformę nauczyciela, ćwicz 5 z zeszytu ćwiczeń str. 85

Pozdrawiam !

                                     Alina Sławińska-Kanach

 

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------------

     Temat: Niebezpieczeństwa i pierwsza pomoc w domu – ćwiczenia.

       

       Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.128-129)

a)zapoznać się z treściami: niebezpieczne substancje w domu, zatrucia: znaczenie wybranych symboli umieszczanych na opakowaniach środków chemicznych używanych w domu, pierwsza pomoc w przypadku skaleczenia, oparzenia, użądlenia

Ćwiczenia:

1.Podaj zasady bezpiecznego zachowania się podczas burzy

a) gdy jesteś w domu

b) gdy jesteś poza domem

2.  Podaj trzy przykłady zwierząt jadowitych żyjących w Polsce.

3. Jak opatrzyć drobne otarcia i skaleczenia?

4. Na czym polega pierwsza pomoc w przypadku mocno krwawiącej rany?

5.Jak udzielić pierwszą pomoc osobie z lekkim oparzeniem?

6. Na czym polega pierwsza pomoc w przypadku głębokich ran na skutek oparzenia?

7. Wykonać w zeszycie ćwiczeń –ćw. 6,7 str. 80  (kto nie wykonał)

8.  Dla zainteresowanych –ćw. 3 str. 129 z podręcznika

Odpowiedzi proszę przesłać na e-mail : slawinskakanachalina@gmail.com do 29.03.2020

 

Notatka

Przebywając w czasie burzy na otwartej przestrzeni, trzeba wyłączyć telefon komórkowy                 i przykucnąć ze złączonymi stopami. Miejsce użądlenia lub ukąszenia przez owady trzeba przemyć wodą z mydłem i zrobić okład lodu. W przypadku podejrzenia o zatrucie grzybami należy spowodować wymioty, wezwać lekarza oraz zachować resztki potrawy z grzybów               do badania. W lesie, parku lub na łące nie wolno jeść nieznanych roślin, ponieważ mogą być trujące. Hodując rośliny trujące w domu ,należy zachować szczególną ostrożność. Środki czystości należy stosować wyłącznie zgodnie z ich przeznaczeniem. Skaleczenia należy przemyć wodą utlenioną, a oparzenia schłodzić.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Alina Sławińska-Kanach

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Niebezpieczeństwa i pierwsza pomoc w domu.

        Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.128-129)

a)zapoznać się z treściami: niebezpieczne substancje w domu, zatrucia: znaczenie wybranych symboli umieszczanych na opakowaniach środków chemicznych używanych w domu, pierwsza pomoc w przypadku skaleczenia, oparzenia, użądlenia

b) wykonać w zeszycie ćwiczeń –ćw. 6,7 str. 80

c) dla zainteresowanych –ćw. 3 str. 129 z podręcznika

 

 

Temat: Uzależnienia i ich skutki.

        Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.128-129), strony internetowej  portal wiedzy dla nauczyciela Scholaris ( szkoła podstawowa –przyroda)

a)zapoznać się z treściami: uzależnienia, wpływ na organizm: dymu papierosowego, alkoholu, narkotyków, uzależnienie od internetu i telefonu, asertywność, wybrane sposoby zachowań asertywnych

b) obejrzeć film „Pijany mózg”, prezentację multimedialną „ Skutki palenia papierosów”                          -strona internetowa portal wiedzy dla nauczyciela Scholaris

b)wykonać ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń (1,3,4) str.81-82

c) w zeszycie pisemnie ćw. 3 str. 134 z podręcznika

d) dla zainteresowanych ćw. 4 str.134 z podręcznika

 

 

 

Temat: Odkrywamy tajemnice zdrowia – podsumowanie działu 5.

      Proszę wykonać następujące polecenia korzystając z podręcznika (str.128-129), strony internetowej portal wiedzy dla nauczyciela Scholaris ( szkoła podstawowa –przyroda)

  1. przeczytać treści z podręcznika str.135-136
  2. obejrzeć prezentację multimedialną „Czynniki chorobotwórcze”- strona internetowa portal wiedzy dla nauczyciela Scholaris
  3.  wykonać ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń „Sprawdź się . Podsumowanie działu 5” (1-6), str.83-85

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Alina Sławińska-Kanach