,,Sztuka Emocji”
podsumowanie Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego realizowanego w grupie Pięciolatki -Smerfy
CELE PROJEKTU wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie, przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki, tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy, wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym, kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu różnych form sztuki, doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi i zdolności interpretacji, odkrywanie talentów, budowanie więzi w grupie.
Cel główny: Przybliżenie i oswojenie dzieci ze światem uczuć i emocji za pomocą sztuki w różnych formach.
Udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Sztuka Emocji”, którego głównym celem było skierowanie uwagi i działań nauczyciela w obszar emocji, wykorzystując do tego sztukę pod jej wszelakimi postaciami. Nauczyciel w tym projekcie stał się przewodnikiem dziecka po świecie emocji, używając do tego celu różnych dziedzin sztuki.
Projekt i jego działania w założeniach jego twórców osadzone były w duchu arteterapii i mindfulness. Jednak to własne uczucia, wiedza i doświadczenia uczestników były najlepszym źródłem inspiracji. W zadania projektowe były zaangażowane dzieci 5- letnie z grupy SMERFY. Realizacja projektu polegała na przeprowadzeniu co miesiąc minimum jednych zajęć/aktywności/ćwiczenia z użyciem wybranej dziedziny sztuki, odnoszącej się do przypisanej w danym miesiącu emocji. Zadania projektowe realizowane były od 1.10.2023 r. do 31.05.2024 r.
LISTA EMOCJI I WYBRANE DZIEDZINY SZTUKI:
PAŹDZIERNIK – ZASKOCZENIE- sztuki plastyczne (poszukiwanie emocji zaskoczenia w literaturze – kolorowanie rysunku emocji );
LISTOPAD – ŻAL- fotografia (listopadową emocje żal dzieci z przedszkola w Osieku, poznały na podstawie opowiadania ,, Żal” z cyklu ,,Emocje i rozterki żabki Amelki”. Wspólnie z dziećmi udaliśmy się również na cmentarz odwiedziliśmy grób nieznanego żołnierza);
GRUDZIEŃ – ZACHWYT- muzyka (W grudniu dzieci poznały kolejna emocję zachwyt, wysłuchały opowiadania pt. ,,Zachwyt” z cyklu Emocje i rozterki żabki Amelki”. Wzięły udział w przedstawieniu Jasełkowym);
STYCZEŃ - ZAZDROŚĆ – taniec (W styczniu podczas balu karnawałowego dzieci z przedszkola w Osieku miały okazje poznać emocję -zazdrość. Podczas omawiania strojów karnawałowych mówiliśmy o zazdrości, dzieci wysłuchały opowiadania pt.,,Zazdrość” z cyklu ,,Emocje i rozterki żabki Amelki”, a później był bal na 100 par….);
LUTY – ODWAGA-teatr (Odwagę dzieci wyraziły podczas uczestnictwa w teatrze dla dzieci pt. ,,Jaś i Małgosia")
MARZEC – SPOKÓJ- rzeźba (Spokój dzieci z przedszkola w Osieku wyraziły podczas warsztatów mydlarskich);
KWIECIEŃ – GNIEW- literatura (Gniew grupa Smerfy poznała na podstawie opowiadania z cyklu ,,Tomcio rozwiązuje problemy- Gniewne wakacje Tomcia".);
MAJ – PODZIW- film (Przedszkolaki wybrały się do kina na film animowany pt. ,,Garfield”. Zgorzkniały kot salonowy wraz z wiernym psem Odiem zostaje porwany przez złe oprychy na zlecenie arcyzłej kocicy Jinx. Aby zapewnić sobie powrót do czasów domowej błogości, Garfield musi zjednoczyć się ze swoim nieobecnym ojcem Viciem i wspólnie dokonać wielkiego skoku na mleczarnię. Nudy w kinie nie było – dużo wątków, wiele postaci, same atrakcje. Dzieci były zachwycone. Kot Garfield swoim zachowaniem wzbudził PODZIW u milusińskich).
Koordynator projektu
Magdalena Kos