SZKOLNY KONKURS ORTOGRAFICZNY – „Mistrz Ortografii”
III edycja pod hasłem „Z Bolesławem Chrobrym w 1000- lecie Królestwa Polskiego”
Organizator konkursu: Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Osieku.
Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie konkursu – nauczyciele języka polskiego.
Cele konkursu:
- Propagowanie idei poprawnej pisowni.
- Podniesienie kompetencji ortograficznych uczniów.
- Doskonalenie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
- Rozwijanie zainteresowań polonistycznych, wspieranie uzdolnień uczniów.
- Motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii.
- Kształcenie pamięci, uwagi i logicznego myślenia.
- Integrowanie środowiska szkolnego.
Zakres merytoryczny konkursu
- pisownia wyrazów z „ó” i „u”,
- pisownia wyrazów z „rz” i „ż”,
- pisownia wyrazów z „ch” i „h”,
- pisownia nosówek „ą”, „ę” oraz połączeń „om”, „on”, „em”, „en”,
- pisownia „nie” z różnymi częściami mowy,
- pisownia wyrazów wielką i małą literą,
- pisownia – i, - j, - ii, – ji po spółgłoskach i samogłoskach,
- pisownia przedrostków i przyrostków,
- przenoszenie wyrazów,
- stosowanie zasad interpunkcji.
Uczestnictwo:
Konkurs jest adresowany do uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej w Osieku i Liceum Ogólnokształcącego w Osieku.
Konkurs zostanie przeprowadzony w trzech kategoriach:
- uczniowie klas IV – V;
- uczniowie klasy VI – VII,
- uczniowie klasy VIII PSP i III LO.
Organizacja konkursu:
- Konkurs jest jednoetapowy i polega na napisaniu ze słuchu tekstu dyktanda.
- Postępowanie konkursowe zostanie przeprowadzone w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających samodzielność pracy.
- Komisja konkursowa złożona z nauczycieli polonistów po sprawdzeniu dyktand wyłoni zwycięzców (I, II i III miejsce w każdej kategorii wiekowej).
- O wyniku dyktanda decyduje liczba popełnionych błędów ortograficznych
i interpunkcyjnych. Zwycięzcami zostają uczniowie, którzy popełnili najmniej błędów.
Termin: 28.03.2025 r.
Czas trwania: 45 minut
Nagrody:
Zdobywcy trzech pierwszych miejsc w każdej kategorii otrzymają dyplomy i cząstkowe oceny celujące z języka polskiego.
Zasady oceniania prac konkursowych:
- Komisja konkursowa ocenia poprawność ortograficzną dyktand zgodnie
z następującymi kryteriami:
- Błędy ortograficzne I stopnia:
- błędy w zakresie pisowni wyrazów z ó-u, rz-ż (w tym wyjątki od pisowni rz po spółgłoskach), ch-h;
- błędy w zakresie pisowni „nie” z różnymi częściami mowy;
- błędy w pisowni zakończeń -ji, -ii, -i;
- błędy w pisowni wyrazów wielką i małą literą (z wyjątkiem pisowni przymiotników dzierżawczych);
- błędy w zakresie pisowni cząstki –by z osobowymi formami czasownika;
- błędy w zapisie przedrostków roz-, bez-, wez-, wes-, wz-, ws-;
- błędy w pisowni nosówek (ą, ę) oraz połączeń om, on, em, en.
- Błędy ortograficzne II stopnia:
- pisownia wyrażeń przyimkowych;
- dzielenie wyrazów przy przenoszeniu do nowej linii;
- pisownia przedrostków z-, s-, ś-
- pisownia –by z pozostałymi częściami mowy;
- opuszczanie, przestawianie liter;
- zmiękczenia;
- błędy interpunkcyjne.
- Dwa błędy interpunkcyjne mają wartość jednego błędu I stopnia.
- Powtarzane te same błędy liczone jako jeden błąd.
Organizatorzy: nauczyciele języka polskiego