Podsumowanie realizacji działań w ramach V edycji projektu "Lekki tornister"

 

 

Podsumowanie realizacji działań w ramach V edycji projektu "Lekki tornister"

W Publicznej Szkole Podstawowej

w Zespole Szkół w Osieku

 

 

W roku szkolnym 2016/17 przeprowadziliśmy szereg działań, aby tornistry naszych uczniów z klas I – III były lżejsze.

Wśród nich na szczególną uwagę zasługują następujące:

1. Akcja ważenia uczniowskich tornistrów. Swoje plecaki zważyło 103 uczniów (I- III).  Dopuszczalna waga plecaka/tornistra wynosi 10% wagi ciała dziecka. Na 100%  zważonych tornistrów uczniów naszej szkoły - 40% przekraczało dopuszczalną normę.

W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono następujące przyczyny ciężkich tornistrów:

- zbyt duża waga samych tornistrów/plecaków

- noszenie przez dzieci zbędnych rzeczy

- grube zeszyty w twardych okładkach,

- zbyt wiele przyborów plastycznych.

2. Poznanie przez społeczność szkolną sposobów na „odchudzenie" szkolnych tornistrów:

- edukacja uczniów i rodziców w zakresie konsekwencji zdrowotnych przeciążonych tornistrów,

- wybieranie dobrego tornistra (lekki, funkcjonalny i odpowiednio wyprofilowany),

- kontrola zawartości tornistra, czy nie ma w nim niepotrzebnych rzeczy,

- kupowanie zeszytów w cienkich okładkach (lekkich).

3. Gazetka szkolna dla uczniów i rodziców na temat udziału w projekcie „Lekki Tornister”.

4. Edukacja uczniów, jak należy pakować tornister do szkoły.

5. Zajęcia w klasach: słuchowiskoLekki Tornister i Zielona Kropeczka”.

6. Zajęcia w klasach: piosenka „Lekki Tornister”.

7. Wykonywanie przez uczniów w poszczególnych klasach ćwiczeń gimnastycznych na zdrowy kręgosłup zalecanych przez organizatorów  projektu Lekki Tornister.

8. Edukacja uczniów w zakresie  prawidłowej i nieprawidłowej postawy ciała podczas noszenia tornistrów.

9. Edukacja uczniów w zakresie  prawidłowej i nieprawidłowej postawy ciała podczas siedzenia w ławce.

10. Przygotowywanie przez uczniów „zakładek –przypominajek(Codzienne sprawdzam, czy mam w plecaku tylko potrzebne rzeczy”).

11. Utrwalanie wiadomości poprzez wypełnianie Kart pracy z projektu Lekki Tornister”.

Rady dla  Rodziców

  • przed zakupem tornistra/ plecaka skontrolujmy szelki, które powinny być mocne, szerokie i regulowane;
  • długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców;
  • zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej;
  • zwracamy uwagę na rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg);
  • sprawdzamy cz posiada usztywnioną ściankę przylegającą do pleców; 
  • sprawdzamy czy jest dobrze usztywniony i odpowiednio wyprofilowany;
  • sprawdzamy czy  ciężar jest rozłożony symetrycznie;   cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej;
  • sprawdzamy czy ciężkie podręczniki znajdują się w przegródce najbliżej pleców;
  • sprawdzamy czy dziecko nosi tornister  na obu ramionach;
  • kupujmy zeszyty w cienkich, tzw. miękkich okładkach,
  • na bieżąco sprawdzajmy zawartość piórnika;
  • proponujmy dziecku lżejsze, a do tego bezpieczniejsze napoje w plastikowych butelkach;
  • waga wyposażonego tornistra nie powinna przekraczać 10 - 15% masy ciała ucznia;
  • kontrolujemy zawartość  tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy.

Joanna Jur, Ewa Golańska

 

 

Galeria zdjęć

LT7.jpg
LT8.jpg
Micha-.JPG
Niew-a-ciwa-pozycja.JPG
Omawiamy-bajk-bajce.JPG
Sprawdzanie-tornistr-w.JPG
Uzupe-niamy-karty-1.JPG
Uzupe-niamy-karty.JPG
W-a-ciwa-pozycja.JPG
Zak-adki-przypominajki.JPG